Annons:
Etikettfoder
Läst 1311 ggr
Chinesecrestedlover
1/21/19, 8:57 PM

Helt slut i kylen...kan man ge frysta grönsaker?

Hej!

Jag har helt slut på grönsaker😟 och hann inte handla idag som jag hade tänkt… kan jag ge lite typ. frysta morötter, broccoli, blomkål osv. till "grisarna" ? Tinade då naturligtvis😉 Annars får de tyvärr vara utan grönsaker idag (var slut i morse också, för det som fanns hade tyvärr blivit dåligt). Ska naturligtvis köpa nya grönsaker imorgon. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Honestyisdead
1/21/19, 9:06 PM
#1

Ja det går bra.

Ljungåsen
1/21/19, 9:21 PM
#2

Frysta, tinade grönsaker har en helt annan struktur än färska. Sannolikheten är stor att marsvinen inte äter dem. Får de c-vitamin på något annat sätt än genom grönsaker? De behöver c-vitamin dagligen.

Honestyisdead
1/21/19, 9:31 PM
#3

#2 Värt att testa i alla fall då näringsinnehållet är det samma. Flrutsatt att det är råa frysta grönsaker.

Chinesecrestedlover
1/21/19, 9:38 PM
#4

#1 Ok 

#2  Jo, det är klart att det inte är samma sak/konsistens, men tänkte mest att de skulle få chans att äta någonting "grönsaksaktigt" idag i alla fall. Får väl testa och se om de är intresserade överhuvudtaget. 

Nej, ger ingenting annat förutom grönsaker för att de ska få c-vitamin (har ingen pellets heller just nu… det är väl i och för sig  lite c-vitamin i det…men ger mest havregryn/kornkross och kligröt som kraftfoder). 

Hur mycket askorbinsyra ska man ge/gris om man ska ge det ? Har det hemma (just in case) och tänkte om jag kanske kan ha i lite i deras kligröt nu till kvällen? 

#3 Ja lite så jag tänkte också att grönsaker som är frysta också är nyttiga, ibland t.o.m. nyttigare…och att de då i alla fall skulle kunna få i sig någonting. Ingenting jag tänker köra med varje dag eller så…men idag när det blev "grönsaks-kris" så tänkte jag att de kunde få.

Ljungåsen
1/21/19, 9:51 PM
#5

#4 Jag skulle blanda pyttelite askorbinsyra (storlek som ett sockerkorn) i ett kryddmått vatten och ge med spruta direkt i munnen.

Chinesecrestedlover
1/21/19, 10:02 PM
#6

#5 Ok…då testar vi det då 🙂

Annons:
Chinesecrestedlover
1/21/19, 10:47 PM
#7

#5 Lyckades tillslut få i även Doris sin "askorbinsyra-spruta". De andra två (Diva och Gizmo alltså) var snälla och kom fram och lät mig stoppa sprutan i munnen på dom utan att protestera…men Doris blev rädd för sprutan eller nåt så henne fick jag fånga in först 😃 och hon gillar inte att bli upplyft…

Honestyisdead
1/21/19, 10:58 PM
#8

Vad skönt att det gick!

Ljungåsen
1/22/19, 6:41 AM
#9

Ja, det var bra att det gick. Just c-vitamin är så himla viktigt för marsvin.

Upp till toppen
Annons: