Foder

Helt slut i kylen...kan man ge frysta grönsaker?

2019-01-21 20:57 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Jag har helt slut på grönsakerLooser och hann inte handla idag som jag hade tänkt... kan jag ge lite typ. frysta morötter, broccoli, blomkål osv. till "grisarna" ? Tinade då naturligtvisSkämtar Annars får de tyvärr vara utan grönsaker idag (var slut i morse också, för det som fanns hade tyvärr blivit dåligt). Ska naturligtvis köpa nya grönsaker imorgon. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2019-01-21 21:06 #1 av: Hera

Ja det går bra. 

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-01-21 21:21 #2 av: Ljungåsen

Frysta, tinade grönsaker har en helt annan struktur än färska. Sannolikheten är stor att marsvinen inte äter dem.

Får de c-vitamin på något annat sätt än genom grönsaker? De behöver c-vitamin dagligen.

Anmäl
2019-01-21 21:31 #3 av: Hera

#2 Värt att testa i alla fall då näringsinnehållet är det samma. Flrutsatt att det är råa frysta grönsaker. 

Anmäl
2019-01-21 21:38 #4 av: Chinesecrestedlover

#1 Ok 

#2  Jo, det är klart att det inte är samma sak/konsistens, men tänkte mest att de skulle få chans att äta någonting "grönsaksaktigt" idag i alla fall. Får väl testa och se om de är intresserade överhuvudtaget. 

Nej, ger ingenting annat förutom grönsaker för att de ska få c-vitamin (har ingen pellets heller just nu... det är väl i och för sig  lite c-vitamin i det...men ger mest havregryn/kornkross och kligröt som kraftfoder). 

Hur mycket askorbinsyra ska man ge/gris om man ska ge det ? Har det hemma (just in case) och tänkte om jag kanske kan ha i lite i deras kligröt nu till kvällen? 

#3 Ja lite så jag tänkte också att grönsaker som är frysta också är nyttiga, ibland t.o.m. nyttigare...och att de då i alla fall skulle kunna få i sig någonting. Ingenting jag tänker köra med varje dag eller så...men idag när det blev "grönsaks-kris" så tänkte jag att de kunde få. 

Anmäl
2019-01-21 21:51 #5 av: Ljungåsen

#4 Jag skulle blanda pyttelite askorbinsyra (storlek som ett sockerkorn) i ett kryddmått vatten och ge med spruta direkt i munnen.

Anmäl
2019-01-21 22:02 #6 av: Chinesecrestedlover

#5 Ok...då testar vi det då Glad

Anmäl
2019-01-21 22:47 #7 av: Chinesecrestedlover

#5 Lyckades tillslut få i även Doris sin "askorbinsyra-spruta". De andra två (Diva och Gizmo alltså) var snälla och kom fram och lät mig stoppa sprutan i munnen på dom utan att protestera...men Doris blev rädd för sprutan eller nåt så henne fick jag fånga in först Skrattar och hon gillar inte att bli upplyft...

Anmäl
2019-01-21 22:58 #8 av: Hera

Vad skönt att det gick!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.