Annons:
Etikettallmänt
Läst 809 ggr
idadamuffin
2019-01-29 23:55

Hur tror ni att marsvin ser oss? Diskutera!!

Detta är en liten tråd där alla kan ge sina egna åsikter! Hur tror ni att marsvin ser oss? Ser de oss som vänliga jättar, matmaskiner, familj, vänner eller något helt annat? Hur tror ni att era marsvin ser er? (menar nu alltså tama grisar) Personligen tror jag att de ser oss som varma, snälla och mysiga matmaskiner. Jag tror de tycker om oss och förlitar sig på oss, men inte alls på samma nivå som tex en hund. Hundar ser ju ofta sin ägare som sin bästa vän, typ en Gud och den bästa varelsen på Jorden. Det tror jag inte marsvin gör, men jag tror de ser oss som "vänner" (inte som vi ser vänner, men som marsvin ser vänner. Flock typ) Grisarna gillar att gosa med oss och många gillar även att vara i ens ansikte och slicka på en, tror ni att detta endast är pga salt på vår hud, nyfikenhet eller kärlek? Eller en blandning av alla tre eller något helt annat? Jag vill höra era åsikter och om någon vet mycket om ämnet, skriv på!

Annons:
Ljungåsen
2019-01-30 20:36
#1

Jag är övertygad om att mina marsvin ser mig som deras slav. De kan klockan allihop, och förväntar sig sin mat på bestämda tider. Är jag någon gång sen så klagar de högljutt. Jag tror de tycker jag är rätt praktisk att ha.

idadamuffin
2019-01-30 22:10
#2

#1 jag tror de ser oss som slavar men också som vänner på något sätt eftersom de gillar att vara med oss. Men jag tror inte alls de känner att vi bestämmer över dem på något sätt, tror de gör precis som de vill, när de vill 😂

Ljungåsen
2019-01-31 07:00
#3

#2 Jag tror ju att den absolut viktigaste relationen marsvinen har är till kompisen / kompisarna i samma låda. Det är där de har sina vänner. Att de blir glada och kommer springande när jag visar mig har egentligen inte så mycket med mig att göra, utan de gör det för att de förväntar sig något gott att äta.

Lillyrod
2019-01-31 07:12
#4

Jag tror att de ser oss som en i flocken om än en lite udda flockmedlem. 

Matförrådet har vi hand om förstås men mina följer det mesta som görs  i köket runt dem. Sätter man sig och äter vid köksbordet, buren står bredvid, så har man alltid sällskap av minst en gris. Även om gänget ligger och sover så är det alltid någon som pallrar sig upp för att hålla sällskap om man kommer och sätter sig för att äta 😃

idadamuffin
2019-02-01 10:25
#5

#4 Jag håller med dig. Jag tror vi är någon speciell medlem i deras lilla flock! Tror ni marsvin bryr sig/förstår när man är ledsen? Hundar förstår det, så jag tänkte om marsvin kanske också gör det? Personligen tror jag att det förstår på något sätt

Upp till toppen
Annons: