Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 980 ggr
Randomel93
2/19/19, 6:09 PM

Mer än parasitbehandling?

På symtomen på mitt svin så misstänker veterinären inte Ringorm men vi kunde inte se parasiter på skrapprov, men det är det ju inte alltid man gör så vi behandlar mot parasiter ändå. Är det någon särskild sanering jag ska tänka på eller är det bara att hålla rent och vara glad att båda får behandling och många parasiter är artspecifika?

Annons:
Ljungåsen
2/20/19, 2:44 PM
#1

Om man misstänker Ringorm så skulle jag sanera som om det vore Ringorm, även om inte skrapprovet visar någonting. Jag följer instruktionerna i länken nedan. Om man inte får tag i Malaseb så fungerar Fungoral nästan lika bra, och den finns receptfritt på apoteket. https://www.eragons.se/blogg/ringorm/ Sen är Ringorm en svamp, och ingen parasit. Vilken behandling får marsvinen? Vanlig parasitbehandling, typ Stronghold, fungerar inte mot Ringorm.

Randomel93
2/20/19, 4:44 PM
#2

Nej vi ska behandla mot parasit då Ringorm inte var en misstanke alls, jag vet att Ringorm är svamp och inte parasit :) Om vi då ponerar att det år ex skabb, behövs sanering då eller räcker ordentlig rengöring?

Ljungåsen
2/20/19, 4:55 PM
#3

#2 Suck. Jag missade ett inte i din första post. Förlåt. Vid skabb duger vanlig rengöring bra.

Randomel93
2/20/19, 5:18 PM
#4

Haha misstänkte det, tusen tack för ditt svar :)

godisgrisen
2/22/19, 8:40 PM
#5

#1 Som vanligt fär man lätt ståpäls av Eragonstips.  Ringorm SKA behandls oralt. Veterinärbesök är nödvändigt.  Att hålla på och plaska med bad är ingen garanti att bli av med Ringorm.  Det blir bara en en utdragen process där marsvinen får bada i evighet och matten jobbar ihjäl sig. Man ska inte utsätta djur för onödiga behandlingar.

Randomel93
2/23/19, 2:05 AM
#6

Läs vad jag skrivit också, det är mest troligt inte Ringorm och jag har uppsökt veterinär direkt och fått lämplig behandling, jag vet inte om du tror att jag badar dom i onödan så jag försvarar mig för säkerhets skull men jag antar medans jag skriver detta att du egentligen bara fyller i och förtydligar angående Ringorm i allmänhet

Annons:
godisgrisen
2/26/19, 2:00 AM
#7

#6 Nä jag retar bara upp mig på all pro-Eragon man numera matas med på denna sida. Förut var detta stället marsvinstokarna i Sverige hängde på nu blir jag irriterad efter att ha läst några inlägg. Inte så kunniga personer som ger tips här längre med andra ord. Synd. Förut fanns det många duktiga somkunde ge svar på frågor här den tiden är förbi. Glömde nog läsa vad du skrev.  Sorry.

Upp till toppen
Annons: