Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1068 ggr
NesoOberon
2019-02-26 21:02

Är det skabb/ringorm??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har fyra marsvin, tre hanar och en hona och jag har märkt att alla (förutom äldsta hanen egentligen) kliar sig väldigt mycket och att pälsen har fallit av lite (kala fläckar) på vissa ställen, runt tassarna och även sidorna på magen. De har även små sår ibland. De bråkar inte med varandra så då börjar jag fundera på om det är så att de har blivit sjuka och har skabb eller nåt sånt. Har varit hos veterinären med min hona för ett tag sedan o veterinären såg inget fel (tog massa prover), de skrev ut en medicin mot parasiter men vi hämtade aldrig ut den då vet sa att allt var lugnt och vi har fyra marsvin så det skulle bli en väldigt stor kostnad, vi ville hellre vänta och se hur det utvecklade sig. De mår bra i övrigt, äter, hoppar, pratar, dricker o bajsar som de ska. Bifogar lite bilder och hoppas på att nån kunnig kan hjälpa mig. Mvh Angelica

Annons:
Randomel93
2019-02-26 23:03
#1

Behandla alla med medicinen, är det skabb så kan dom klia så mycket att dom glömmer äta och till slut dö.

Ljungåsen
2019-02-27 06:57
#2

Det är svårt att se på bilden exakt vad som är problemet, men det syns tydligt att det är ett problem. Det kan vara skabb, eller svamp, eller en kombination av både skabb och svamp (tyvärr inte så ovanligt som man vill tro). Oavsett vad det är så behöver marsvinen komma under behandling. Precis som #1 skriver så kan obehandlad skabb döda marsvinen. Hur länge sedan är det du var hos veterinären? Vilken medicin fick du utskrivet? Om det är väldigt nyss, och medicinen var Stronghold, så skulle jag hämta ut den och behandla allihop. Annars skulle jag boka ett nytt veterinärbesök så snart som möjligt, för korrekt diagnos och behandling. Marsvinen mår inte bra. De behöver hjälp. Läs gärna mer om skabb och svamp i länkarna nedan. http://www.guinealynx.info/mites.html http://www.guinealynx.info/fungus.html

NesoOberon
2019-02-27 08:06
#3

Tack för svar och jag hade nog tänkt gå till vet oavsett svaren här, fast än det kostar mycket så tänker jag inte värdera pengar över mina marsvins hälsa.

Ljungåsen
2019-02-27 08:16
#4

#3 Det är ett klokt beslut att ta marsvinen till veterinären. Jag hoppas du får en tid riktigt snart, för klåda är plågsamt. Veterinärbesök är dyrt, tyvärr. Medicin är inte alltid så billigt, det heller.

Upp till toppen
Annons: