Annons:
Etikettfoder
Läst 938 ggr
[Turboträd]
2019-03-02 07:11

Ge pellets eller ej?!

Jag ska skaffa två små killar inom snar framtid. Och har en fråga om mat. Marsvin ska alltid ha tillgång till hö och vatten (självklart). När jag var liten (mååånga många år sedan) hade och hade marsvin, fick jag och mina föräldrar höra att de ska ha fri tillgång till fröblandningar/pellets. Men de har jag förstått är helt fel. Jag har läst och tolkar det som att man egentligen inte behöver ge pellets alls. Så jag undrar, kan jag skippa ge de pellets om jag ger fri tillgång till hö, vatten och bra grönsaker varje dag ,pellets som godis tex, eller är det bra om man ger lite pellets iallafall? Kom på en fråga till, man blir ju sugen på en hel liten flock marsvin när man kollar tex Instagram. Jag har tingat två killar och om jag senare önskar mig fler marsvin kan jag skaffa tex två,tre honor (om jag kastrerar hanarna) eller kommer hanarna känna någon konkurrens och bråka om honorna, försöka bilda egen flock. Förstår det som att de lever i grupp och hanarna har sina smågrupper av honor?

Annons:
Lillyrod
2019-03-02 08:05
#1

Pellets är inget som marsvin behöver. Unga djur, blivande mammor eller sjuka, gamla djur kan behöva tillskott men de flesta sådana i handeln är inte bra. Det finns några få sorter man kan ge t ex Oxbow.

Gurka är kanon som godis ; )

Man ska aldrig ha fler än 2 hanar tillsammans. Inte heller 2 hanar med honor. Det blir slagsmål om honorna och platsen de bor på. En kastrering gör endast så att det inte blir ungar men ingenting för resten av driften. De vet helt enkelt inte om det och alla funktioner finns kvar.

Vill man ha en flock så är det en kastrerad kille och ett gäng flickor som gäller inget annat.

Lycka till med dina marsvin.

[Turboträd]
2019-03-02 08:50
#2

Tack för svar! Då får de bli mina små killar bara eller två burar i framtiden 😊 Och ge pellets tills de blir stora nog att inte behöva det, Vilken ålder är det ca?

Ljungåsen
2019-03-02 09:56
#3

Du har fått bra svar av #1, så jag vill bara komplettera lite. Växande marsvin brukar behöva någon form av kraftfoder. Det är inte samma sak som att de behöver pellets. Det finns mycket annat man kan ge istället, se länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Mina växande marsvin brukar få fri tillgång på kornkross, fram tills dess att de slutat växa. Det brukar ske vid ettårsåldern, ungefär. Dessutom får alla marsvin enstaka pellets och ärtplättar som godis. De handmatar jag. För övrigt klarar de sig fint på bra hö, och c-vitaminrika grönsaker. Just c-vitamin är väldigt viktigt för marsvin, och C-vitaminbrist kan orsaka hemska skador. Växande marsvin behöver ungefär 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn.

Upp till toppen
Annons: