Annons:
Etikettskötsel
Läst 842 ggr
[Turboträd]
2019-03-03 17:01

Tassar

Jag läser och läser om marsvin, för att uppdatera mina kunskaper, vill att allt så vara förberedd innan småttingarna kommer. Så nu kollade jag på Youtube hur man klipper naglarna. Flera videor. Men jag blir förvirrad. När jag tonåring hade jag två marsvin. Och jag minns att iallafall hanen hade en klo på sidan på sitt framben. (Så som hundar har). Jag har kommit fram till att hans klo/tå antagligen var missbildat eftersom ingen visar hur man klipper denna klo, som satt på mitt marsvin lite kringliggande till tyckte jag. Så min fråga är har de en extra klo/tå som hundar har? Eller är alla fyra tår ner mot marken (sitter på samma ställe) förstår ni vad jag menar?

Annons:
Lillyrod
2019-03-03 18:10
#1

Marsvin har 4 tår på framtassarna och 3 på baktassarna. Det är ganska vanligt att en eller flera klor på framtassarna är lite böjda. Två av mina tre har det. Det kan vara det du minns : )

De har ingen sk sporre.

[Turboträd]
2019-03-03 18:44
#2

Det var som en liten tå med en klo och den satt högre upp än de andra tårna(såg normal ut förutom att den satt högre upp) nä ingen sporre, hitta klipp på de och så såg den inte ut. Men fyra tår fram och tre bak! Annars är de någon form av missbildning antar jag. 😊

Ljungåsen
2019-03-03 19:23
#3

#2 Kan ditt förra marsvin ha haft polydaktyli? I länken nedan finns bilder. http://www.guinealynx.info/feet.html

[Turboträd]
2019-03-04 06:39
#4

#3 Ja kanske! Mest lik den svarta tassen fast mina satt lite högre upp! Eller ja marsvinets. Är det något som de föds med eller växer de ut efter ett tag?

Ljungåsen
2019-03-04 09:18
#5

#4 Om marsvinet har fel antal klor så är det medfött.

Upp till toppen
Annons: