Annons:
Etikettskötsel
Läst 948 ggr
[Turboträd]
3/4/19, 6:43 PM

Tvätta bakdelen

Hej jag igen. Jag kollar mycket Youtube, och även kollat grupper på FB. Är detta något man ska göra? >>> https://youtu.be/eehzBBEjAeI De ser väldigt våldsamt ut. Att typ vända ut och in på analen?(heter det så på djur?) Vad är det för klägg (min engelska är inte super)? Kan jag vänja marsvinen nu med detta rengörande, typ bara känna och titta så de blir van att man är där, tills den dagen man verkligen ska rengöra? Så inte de blir rädda. Sen har jag även sätt på när de rengör snoppen de drar och sliter, plockar bort klumpar mm. Är de oxå något man ska göra? Eller antar man ska göra om man ser att något är fel. Men de ser ju rätt dåligt ut med massa klägg i anal och snopp. Om de inte är något en veterinär ska kolla egentligen?

Annons:
Ljungåsen
3/4/19, 7:47 PM
#1

Man behöver ha koll. Det är den mindre trevliga sidan av att ha hanar. I länken nedan finns bra beskrivning över marsvinets anatomi i den regionen, och bra beskrivning på hur man gör. http://www.guinealynx.info/impaction.html Alla marsvin blir inte grisiga, men en del blir det. Klägget som samlas kan bestå av spån, hö, päls och bajs. Även snoppen behöver man ha koll på. Det är samma där. En del smutsar ner sig mer än andra. Om smutsen får sitta en längre stund så kan det bli riktigt äckligt.

Stigfinnaren
3/4/19, 7:49 PM
#2

Jag tror att marsvinspojkarna som blev rengjorda på videon var extremt skitiga. Om man har en bra boendemiljö så blir det inte illa. Jag brukar väga mina marsvin varje vecka . När de ändå är uppe kollar jag och känner med fingrarna runt analsäcken så att det inte sitter någon klump som proppar till öppningen. Klumparna kan vara en blandning av hö, hår och bajs. Sitter det en klump (vilket är ovanligt hos mig) så mjukar jag upp analsäcken med lite rapsolja och petar ut klumpen med fingrarna eller försiktigt med en tops. Jag torkar rent med en oparfymerad våtservett. 

Jag tror att det är bra att vänja pojkarna med att kolla snoppen. De brukar ju inte gilla detta så det gäller att vara lugn och försiktig. Blir det för mycket sprattlande så sluta, prata lugnt med dem och försök på nytt.  Torka bort skräp försiktigt med våtservett. Jag försöker kolla snoppen var tredje var fjärde vecka eller oftare om det ser konstigt ut när jag väger dem. 

Om man är hos veterinären med pojkar så brukar de kolla snoppen för att se se att det inte sitter skräp som gör det svårt att kissa.

[Turboträd]
3/4/19, 8:13 PM
#3

#1 #2 Åh tack för så snabba svar! Då ska jag vänja dom på en gång och inte vänta tills man misstänker att de kan vara smutsigt där! Tack för sidan och ja de marsvinen var nog misskötta en längre tid.

Upp till toppen
Annons: