Annons:
Etikettallmänt
Läst 997 ggr
[Turboträd]
2019-03-10 10:49

Har jag glömt något!?

Jag tror jag har köpt allt som behövs. Bur 160*80 (hoppas de är bra storlek till två killar, när de kommer till oss är de minst 5veckor, från uppfödare. Men hoppas den här storleken kommer räcka även när de är vuxen). Hampaströ (hoppas de är bra uppsugningsförmåga och luktar lite). Ett stort hus och ett mindre, båda kommer rymmas i dom samtidigt. (Dock bara en dörr, läst nu de senaste att de ska ha två utgångar?!) Två tunnlar/broar, en där båda rymma under och en där en ryms.(trodde den var större när jag beställde, måste ha tryckt i fel?!) Tre skålar för tex mat, sallad… En vattenflaska. Pellets (selective Marsvinsmat, tips från uppfödaren) Klosaxar (olika sorter). De jag inte köpt än är hö de gör vi veckan/dagarna innan vi hämtar dom. Är det något jag glömt? Och är burens storlek bra? Jag vill undvika att de blir ovänner. Det är det som gör mig mest orolig. Ska jag såga till en extra dörr på husen?

Annons:
Ljungåsen
2019-03-10 12:09
#1

Buren har bra storlek. Den bör fungera även för två vuxna hanar. Jag skulle oroa mig mer för tomårsperioden, när hormonerna sprutar, speciellt som du planerar att ha två jämngamla marsvin. Tonårsmarsvin kan vara fruktansvärt jobbiga mot varandra, och om man har två samtidigt blir det ännu värre. Jag kör med pallar i plast som hus till mina. De har fyra in- och utgångar. Att ha hus med bara en ingång skulle jag inte våga. Om någon känner sig inträngd så kan det bli hemska skador ifall de börjar slåss.

[Turboträd]
2019-03-10 12:15
#2

#1 😵 hur länge är tonårstiden från vilken ålder ca? Jag ska såga till en till dörr i dom! Och visar det sig att de inte är ok för de tonårsbråkandesvinen så köper jag oxå plastpallar!

Ljungåsen
2019-03-10 13:14
#3

#2 Sådär från tre-fyra månader till ett och ett halvt år, ungefär. Alla blir inte jättejobbiga, men många blir det. Jula har bra plastpallar. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/

Lillyrod
2019-03-10 14:25
#4

Läs gärna resencionerna på just den pallen på Jula 😃 Biltema hade också en förut som passade bra men den verkar ha försvunnit ur sortimentet där tyvärr.

Ljungåsen
2019-03-10 14:34
#5

#4 Haha, recensionerna hade jag missat. Jag har både dessa och de gamla Biltema-pallarna, och tycker att Julas pall är bättre för hanar, då den är större. En del av mina hanar har inte kunnat använda kortsidan på Biltema-pallarna utan att få pallen med sig.

Lillyrod
2019-03-10 14:38
#6

Det kan inte Billy heller. Han får hela pallen med sig om han går ut på kortsidan men ändå slåss de nästan om att ligga under den pallen. Den är favorit här.

Annons:
[Turboträd]
2019-03-10 16:38
#7

#3 ok, men är de stor chans att de inte blir vänner efter tonprsperioden?

Ljungåsen
2019-03-10 17:52
#8

#7 Det går inte att säga i förväg hur stor risk det är, för det beror på de individuella marsvinen. Jag skulle själv aldrig skaffa två jämngamla, unga hanar. Det brukar fungera så mycket bättre om det är åldersskillnad mellan dem, så att de inte är tonåringar samtidigt. Om det blir bråk under tomårsperioden (riktigt bråk där de slåss som en boll), så brukar det vara i princip omöjligt att få dem att bo tillsammans sedan. Då kommer de behöva varsin ny vän. Tjafs blir det nästan garanterat, där den ena jagar och klättrar på den andra. Det gäller att hindra tjafset från att eskalera till bråk. Ofta handlar det om brist på utrymme, och konkurrens om resurserna. Om du söker på sajten så finns det en massa gamla trådar om bråkande pojkar.

[lifebyanki]
2019-03-10 21:27
#9

som dom andra säger så kan marsvinspojkar bråka i tonåren, jag var själv jätteorolig över det, mina pojkar är dock 13 månader så dom är fortfarande tonåringar men mina har aldrig bråkat, dom är bröder och födda på samma dag och har levt med varandra hela livet, vet inte om det har påverkat något men mina har aldrig bråkat, dom har bara visat dominas mot varandra men inget har hänt, har alltid delat upp maten jämnt, ex, får dom gurka så ger dom det i 2 bitar, 4 bitar osv, just för att dom inte ska bråka över det men generellt har jag bara haft väldigt tur med mina hanar, hoppas det går bra för dig och att du kommer överens med dina marsvin sen

Upp till toppen
Annons: