Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1328 ggr
Marsvinsboet
2019-03-26 09:51

Hur får jag tag på Metacam?

Jag har f.n. 2 fina småttingar - grabbar båda två. För flera år sedan fick jag åka till veterinären med den ene eftersom de uppenbarligen hade bråkat (de rök ihop någon enstaka gång när de var unga) och den ene hade fått ett bett på halsen som blivit infekterat och skapat en stor varböld. Veterinären tömde ut varet och sedan fick jag ge honom Metacam som är en smärtstillande och antiinflammatorisk  flytande lösning (för hund egentligen). Och sedan blev han snabbt frisk. 

 Nu har samma sak hänt igen men med den skillnaden att jag upptäckte det mycket fortare så varbildningen är liten. Problemet är att jag varken praktiskt eller ekonomiskt kan ta honom till en veterinär just nu, men jag vet ju att Metacam fungerar jättebra. Så jag undrar om det finns någon som vet om, och i så fall hur, man kan få tag på medicinen själv?? Jag ringde veterinärkliniken jag var hos när detta hände förra gången, men de skriver inte ut medicinen utan att först undersöka marsvinet (normalt sett är det ju helt riktigt). Men nu är jag orolig för att skadan  kommer att hinna bli mycket värre innan jag kan ordna med en veterinär, och dessutom måste det ju göra ont. Så för hans skull undrar jag om någon vet hur man kan göra?

Om man inte kan hjälpa till, så kan man åtminstone låta bli att vara till besvär.

Annons:
Herveaux
2019-03-26 10:02
#1

Eftersom det inte är tillåtet att sälja läkemedel som privatperson så är det väl inte mycket annat att göra än att få fram pengar till ett vet.besök IRL alt. via videosamtal och få ett recept utskrivet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2019-03-26 10:06
#2

Jag kan bara hålla med #1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-03-26 10:21
#3

Du får ta och låna pengar till veterinär. Det är inte lagligt att ta emot medicinen från någon annan.

kalindas
2019-03-26 10:50
#4

Håller med ovanstående!
Sen bör du även tänka på att även om bölden är liten, så är det oftast inte "bara att tömma". Bölder måste läka inifrån.
Ang. inte ha råd. Jo, jag vet hur det är. Men jag skulle "aldrig" välja bort att åka till veterinären med ett sjukt djur! Antingen låna pengar eller ha kreditkort!
I mitt fall som sjukpensionär är kreditkortet min bästa vän!
Det kostar att ha djur och kan jag inte betala det så ska jag inte ha några.

/Elisa

Ljungåsen
2019-03-26 13:20
#5

Marsvin har väldigt mycket bakterier i munnen. Det är därför det är så viktigt att söka veterinärvård när någon blivit biten, annars kan det lätt utvecklas vidare från ett litet problem till ett skitjobbigt problem. Främsta anledningen till att man ger Metacam vid bitsår är inte för att det är smärtstillande, utan för att det är antiinflammatoriskt. Metacam gör alltså så att risken för att infektionen sprider sig minskar.

Marsvinsboet
2019-03-26 23:38
#6

Jo, jag vet att bölder måste läka inifrån - det är det Metacam hjälper till med.

Angående att aldrig välja bort ett veterinärbesök: 

Det skulle jag heller aldrig göra om jag hade någon som helst möjlighet att ordna det!!! Jag är också sjukpensionär med lägsta inkomsten, och ensam, men när jag skaffade djur så levde jag under betydligt bättre förhållanden!! Jag har haft djur större delen av mitt liv och vet att det kostar!! Har spenderat åtskilliga tiotusenlappar genom åren! Har även sålt ägodelar för att få ihop till en operation! Utgå inte ifrån att ni vet något om omständigheterna när ni inte gör det! Fråga i stället - jag svarar mer än gärna!

Mitt försök att få tag på Metacam berodde på att jag ville försöka göra det så bra och smärtfritt för honom som möjligt tills jag kan ta honom till veterinären! Och jag har ingen bil,  inga kreditkort eller en massa vänner och familj som bums kan låna ut pengar - som de dessutom måste vänta länge på att få tillbaka så som jag har det nu!

Jag ringde som sagt var kliniken där jag varit med honom förut, och sköterskan jag pratade med förstod exakt vad jag försökte åstadkomma, vilket dilemma jag sitter i,  och beklagade verkligen att de inte kunde hjälpa till. Så det hade varit ganska schysst att få lite förståelse härifrån också.

Om man inte kan hjälpa till, så kan man åtminstone låta bli att vara till besvär.

Annons:
Honestyisdead
2019-03-27 00:00
#7

#6 Ser ingen som inte förstår. 

Men har man djur så måste man lösa det när veterinär behövs. Har man inte råd är det bästa att omplacera till någon som har det. Jag är inte rik, men drar in på annat för att lägga undan till djuren.

Jag vet hur mycket man får som lägst med sjukersättningen (som kallades sjukpension förr) Det går att klara sig på om man hittar knep. Tex skriva upp allt man handlar en månad, och se vad man kan ändra på för att spara, kolla över eventuella lån och se om där finns något att ändra, ringa runt till olika veterinärer och jämföra priser.

Har du testat videosamtal till veterinär på nätet som någon i tråden tipsade om?

Ljungåsen
2019-03-27 06:40
#8

Om marsvinen är försäkrade, så kan det möjligen vara idé att ringa Firstvet - för då är samtalet gratis. Annars tror jag det är att kasta pengarna i sjön, eftersom de skriver i sin FAQ att de (nästan) aldrig skriver ut receptbelagd medicin. https://firstvet.com/sv/faq

Hyvla
2019-03-28 18:03
#9

För att slunga tillbaka lite till ditt första inlägg; hur mycket kostar ett besök hos den veterinären du har varit hos tidigare? Är det storstadspriser?

Vet att det kan skilja en hel del mellan veterinärer beroende på plats och hur vanligt det är att dom har marsvin hos sig.

Upp till toppen
Annons: