Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 630 ggr
Sally 1234 Sally123
4/18/19, 10:54 AM

Slipa kindtänder

Mitt ena marsvin har problem med för långa kindtänder, och kommer därför behöva slipa dem ca var 3-4 månad.  Är det värt att söva marsvinet så ofta, med tanke på alla risker som medförs?

Annons:
Ljungåsen
4/18/19, 2:54 PM
#1

Hade det varit mitt marsvin så hade jag velat veta varför kindtänderna växer sig för långa. Vilket grundproblem som ligger bakom. Har marsvinet fått fel kost? För lie hö? Har det ont i käken? Artros? I båda de fallen borde det räcka med en slipning, och sen justering av grundproblemet. Att veterinären pratar om återkommande slipningar skulle göra mig klart misstänksam, för då är det ett allvarligare problem. Om marsvinet aldrig kommer kunna slipa sina tänder ordentligt själv så skulle jag låtit det somna in.

Lillyrod
4/18/19, 9:05 PM
#2

Det där är något äldre marsvin kan råka ut för. Jag hade en hane som fick slipa kindtänderna en gång. De hade växt så de skapade som en brygga som låg över tungan så stackarn hade svårt att både äta och dricka. Tänderna höll liksom fast tungan.

Det räckte med en slipning och sen var det bra resten av hans liv. Vad vi tror var det så att tänderna växt för mycket pga en kort tids sjukdom och lite dåligt med ätandet.

Min veterinär fixade det med bara lugnande. Han var inte sövd.

Upp till toppen
Annons: