Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1490 ggr
Juloru
5/1/19, 11:46 AM

Släpar bakbenen.

Vårt ena marsvin är ca 7 år. Hon går knappt på bakbenen, utan släpar dem efter sig. För mig ser det väldigt illa ut, men hon själv verkat obekymrad! Äter som vanligt. Har gett c-vitamin upplöst i vatten, men tror inte på c-vitaminbrist. Usch, det känns som om vi måste låta henne få somna in. Någon som har varit med om något liknande?

Annons:
Ljungåsen
5/1/19, 12:36 PM
#1

Rekommenderar ett veterinärbesök. Det är väldigt svårt att avgöra på marsvin om de plågas eller inte, så att hon verkar oberörd säger egentligen ingenting. Sannolikt har hon ont. Enda marsvinet jag har haft som har trassel med bakbenen är en herre som lider av sviterna efter långvarig C-vitaminbrist. Han är en omplacering, och kom hit som treåring för ett halvår sedan. Bristen har lett till en permanent nedsättning av funktionen i bakbenen. Han står på Metacam dagligen (för smärtlindring) och extra c-vitamin. Rörligheten har definitivt förbättrats, men riktigt bra kommer han aldrig bli. Just C-vitaminbrist är lurigt, och kan ge hemska skador.

Juloru
5/1/19, 1:03 PM
#2

Hur mår ditt marsvin nu med smärtlindring? Jag vet inte var gränsen går för ett bra liv. Är det en bra tillvaro att kanske inte ha int, men släpa sig fram? Hon kan tex inte klia sig med bakbenen, jag måste hålla henne ren i rumpan. Här är Louise som äter gräs!

Juloru
5/1/19, 1:03 PM
#3
Juloru
5/1/19, 1:38 PM
#4
Ljungåsen
5/1/19, 1:48 PM
#5

#2 Han mår bra. Rörligheten har blivit mycket bättre, och han upplevs som pigg och glad. Han var i väldigt dåligt skick när han kom, och kunde inte heller klia sig. Det kan han nu, även om han inte alls är lika smidig i rörelserna som mina andra. En sjuåring är rätt gammal, och det finns (tycker jag) definitivt gränser för vad som är ett acceptabelt liv. Att inte kunna gå är för mig inget ok alternativ. Däremot tycker jag att det kan vara värt att se om smärtlindring och extra c-vitamin kan få henne på fötter. Om inte, så är det nog dags att låta henne få somna.

Juloru
5/1/19, 5:35 PM
#6

Tack för ditt svar! Det blir ett veterinärbesök. Om det finns lite hopp så vill jag prova. Men det måste bli bättre, annars känns det inte ok.

Annons:
Ljungåsen
5/1/19, 5:57 PM
#7

#6 Jag tycker du resonerar klokt. Hoppas det går bra.

V:s79
5/6/19, 1:49 AM
#8

#6 låter som ett väldigt bra beslut att åka till vet och kolla upp henne och sedan diskutera med vetten om vad som är humanast för henne om man ska prova behandla eller inte.

91Marran
5/7/19, 9:53 PM
#9

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Juloru
6/9/19, 10:33 AM
#10

Liten uppdatering. Har gett henne extra c-vitamin. Sedan har de fått vara ute mycket. Nu går hon skapligt på bakbenen. När hon vilar föredrar hon fortfarande att ha bakbenen rakt bak, men hon går mycket bättre. Nästan som tidigare! Hoppas hon får en skön sommar till med mycket grönbete! ❤️

Juloru
6/9/19, 10:39 AM
#11
Ljungåsen
6/9/19, 12:04 PM
#12

#11 Jag tycker det ser ut som en rörelsestörning orsakad av C-vitaminbrist. Får hon någon smärtlindring? Vad sa veterinären?

Juloru
6/9/19, 1:25 PM
#13

Veterinären var inne på samma spår, dvs c-vitaminbrist. Hon har fått Metacam, men inte nu längre. Vet inte vad jag skulle kunna ha gett henne för mat för att undvika detta. De har alltid fått bra mat, i mina ögon. Allsidig. Blåbär, tomat, selleri, örter, persilja, morot, melon mm. Kan det vara som med människor, att man kan få svårare att ta upp ex vissa vitaminer när man blir äldre?Jag tycker hon verkar må bra nu. Hoppas att mycket utomhusvistelse ska fylla på hennes förråd!

Annons:
Ljungåsen
6/9/19, 1:47 PM
#14

#13 Finns det någon anledning till att veterinären inte vill långtidsbehandla med Metacam? Den rörelsestörning hon har gör säkert ont, och jag tror ju hon skulle må bättre och röra sig bättre om hon fick Metacam i underhållsdos två gånger om dagen resten av livet. Plus extra c-vitamin förstås. Någonstans kring 20-30 mg/kilo marsvin och dygn för att kompensera för tidigare brist. Vanliga brustabletter för människor innehåller 1000 mg. Om man löser upp en sådan i 1 dl vatten så får man en lösning som innehåller 10 mg /ml. Tre 1 ml-sprutor ger då 30 mg. Resten av drycken kan man dricka upp själv. Den går inte att spara, för då förstörs c-vitaminet. Av de grönsaker du listar är det egentligen bara persilja som innehåller rejält med c-vitamin. Ska man förlita sig på grönsaker som C-vitaminkälla så är det bästa att ge paprika och olika sorters kål.

Juloru
6/9/19, 8:50 PM
#15

Jag vet inte hur veterinären resonerade, men jag kan ju ta ett snack med henne om ev. Metacam livet ut. De får paprika nästan varje dag, för det har vi alltid hemma. Tack för feedback! Jag är glad att Louise är lite bättre! 😊

Ljungåsen
6/9/19, 9:35 PM
#16

#15 Ta gärna en dialog med veterinären. Många hund-och-katt-veterinärer är rädda för långtidsbehandling med Metacam eftersom det är relativt vanligt att det ger problem för hund och katt. Marsvin å andra sidan brukar tåla Metacam väldigt bra, även om de äter det i åratal. Visst är det glädjande att hon mår bättre!

Upp till toppen
Annons: