Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1210 ggr
Mayia78
2019-05-13 17:24

Bästa buren

Undrar om nån vill komma med tips på vilken bur som är bäst! Gärna med motivering på varför just den modellen är favorit… Vi tänker blir en marsvins-familj och har precis börjat läsa på om allt som marsvin behöver/tycker om. Vi har inga andra djur och rätt så stora barn, stämmer det att det inte är nödvändigt med en galler-bur då? Tack på förhand!!

Annons:
Anne.K
2019-05-13 17:47
#1

Jag själv kör på bokhyllebur. Alltså man lägger en bokhylla ner (utan hyllor), klär in den i t.ex. vaxduk för att skydda materialet från urin och så. Och fyller den med det underlag man vill ha i sin bur. Vips så har man en toppenbur. Billigt också med tanke på hur stor bur man kan fixa genom att göra om en stor bokhylla. 

Gallerburar brukar vara onödigt dyra, svårt att få tillräckligt stora och dessutom i mitt tycke fula.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ljungåsen
2019-05-13 18:26
#2

#0 Även jag tycker att gallerburar är fula. Enda fördelen är att marsvinen är säkra från andra djur (och barn!) om de bor i en gallerbur. Om du ska ha marsvinen i en öppen bur, typ bokhyllebur, så är det viktigt att dina rätt stora barn lär sig att hantera dem på rätt sätt. Ett marsvin som tappas kan skadas mycket illa. Mina marsvin bor i hemmabyggda lådor. För mig är det viktigt att de kommer upp i höjd så att jag lättare kan umgås med marsvinen. Länkar till ett blogginlägg. https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Mayia78
2019-05-14 09:41
#3

Tack för era svar! Tycker också gallerburar är rätt fula… Ska kika efter en bokhylla att bygga om tror jag…

[TheSquirrel]
2019-05-18 11:07
#4

Jag har en hemmagjord bur på ca 150x180 cm (till 3 marsvin). Har liksom byggt in ett hörn av vardagsrummet från golv till tak, så att den är kattsäker. Ett bra tänk vid burval är ju större yta desto bättre.

Mersy
2019-07-15 22:05
#5

#2 av: Ljungåsen

jag såg ditt inlägg om burbygge mm har tidigare varit på din sida såg jag och kikat runt ;D på burbyggena du har där , mycket bra inlägg och bilder som visar hur man gör osv toppen sida du har :D

Upp till toppen
Annons: