Annons:
Etikettallmänt
Läst 1119 ggr
[lifebyanki]
2019-05-21 21:32

Stressade marsvin??

Okej så för ett tag sen så skrev jag ett inlägg och frågade hur stressade marsvin kan bli av att flytta då vi med stor sannolikhet skulle det, fick svar att dom inte bör påverkas så mycket

Igår flyttades djuren (mina 2 marsvin, 1 katt med hennes 2 kattungar som är ca 1 vecka) allt annat ska flyttas imorgon av en flyttfirma, mamma ville flytta djuren själv och helst innan flyttfirman så jag tog ansvaret att flytta med djuren så dom inte ska vara själva, poängen är att marsvinen har alltid bott inne hos mig och jag är deras säkraste källa (förutom varandra då) men eftersom katten är mest stressad så måste hon bo hos mig och marsvinen bor på annat ställe i lägenheten, går in till marsvinen så ofta som möjligt, ger dom hö och grönsaker, pratar med dom osv men dom är inte alls som innan. Innan flytten så var dom pratglada, spralliga, sprang gärna fram till gallret och pratade men nu, dom är helt knäpptysta, livrädda, är antingen i sitt hus eller står på huset, dom vägrar äta om jag är i samma rum, dom brukade alltid äta från min hand och springa fram till maten men inget sånt nu, jag vet att dom äter för varje gång jag kommer in så är grönsakerna tuggade på, hö är uppätet, dom är bara inte lika spralliga, är detta vanligt ibörjan av en flytt till ny lägenhet? finns det något jag kan göra? pratar med dom, tar upp dom, har tagit dom runt i huset lite osv men dom är fortfarande rädda…

Annons:
Vanja
2019-05-21 22:11
#1

Oroa dig inte för mycket över det. Eftersom flyttfirman inte flyttat era saker än så är det fortfarande väldigt främmande för de att vara där de är. Med nya dofter och så. vänta en vecka iallafalll innan du drar någon slutsats om att de har påverkats.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ljungåsen
2019-05-22 06:09
#2

Det kommer gå över, men kan ta några dagar. Det viktigaste du kan göra är att bete dig som vanligt, och hålla samma rutiner som du brukar.

[lifebyanki]
2019-05-22 07:39
#3

Okej, tack! blev bara orolig

Ljungåsen
2019-05-22 07:51
#4

#3 Jag förstår att du blev orolig. Det blir man när marsvinen inte beter sig som de brukar. Det absolut viktigaste just nu är att hålla koll på att de äter och bajsar som de ska. Jag hämtade hem nya marsvin i söndags. Idag är första dagen som jag upplever att de beter sig som de ska, och de har ju bytt miljö helt. Det borde gå fortare för dina, som har sin människa med sig.

[lifebyanki]
2019-05-22 15:31
#5

#4 Ja, dom äter som dom ska osv bara lite mer rädda men dom borde bli vana alldeles snart

[lifebyanki]
2019-05-24 10:53
#6

liten update! dom flyttade till mitt rum igår efter katten flyttats ut och dom är helt normala nu, tror det mest berodde på att det inte var som det brukade, nu är dom hos sin ledare igen och då är det lugnt för dom

Annons:
Ljungåsen
2019-05-24 11:18
#7

#6 Roligt att höra!

Upp till toppen
Annons: