Annons:
Etikettfoder
Läst 894 ggr
Småttingar
2019-05-29 01:22

Var köpa bra i Malmö/Trelleborg/Ystad närområdet?

Hejsan! Som rubriken lyder: Var kan jag köpa bra hö i Malmö/Trelleborg/Ystad närområdet? Vi ska få två marsvinspojkar till oss och har ingen aning var vi kan köpa gott hö. Det måste väl finnas fler i Skåne som har marsvin och kan dela med sig av tips på ställen. Affärer eller bönder ni kan tipsa om? 😊 Tack så mycket på förhand!

Annons:
Småttingar
2019-05-29 01:24
#1

Ordet hö kom mystiskt bort i rubriken så någon admin kanske kan fixa det - rätt viktig info juh 😂

Ellbengan
2019-05-29 09:14
#2

Vet inte mycket om marsvin då jag har möss, katt och sköldpadda men tyckte att det fanns en del hö på både granngården och Dogman väla. Tipsar Dogman, det finns olika storlekar, sorter också har jag för mig osv.

Ljungåsen
2019-05-29 09:39
#3

Hjalmar Möller i Håslöv påstår sig ha plastat torrhö. https://www.hjalmarmoller.se/produkt/Ensilage Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men ofta brukar man kunna få tag på bra hö i foderbutiker för lantbruksdjur.

Småttingar
2019-05-29 11:30
#4

#3 Som Granngården menar du? Har någon här erfarenhet av Granngårdens hö till marsvin? Är det bra?

Ljungåsen
2019-05-29 14:17
#5

#4 Mitt Granngården har bara plastat hö från typ Dogman, och mina marsvin äter inte sånt. Möjligen finns det bättre hö i småbal hos andra Granngården.

Lillyrod
2019-05-29 17:54
#6

Just i år är det ju väldig brist på hö men Granngården har norskt hö som är väldigt fint och som jag köpt till mina. Det är dock ganska dyrt.  Lite längre fram när första höskörden är bärgad så kan man söka på t ex hästnet eller blocket efter hö hos bönder vilket blir mycket billigare. 

www.granngarden.se/ho-farmer-timotej-2-kg/p/1243805

Ett tips är att kolla på Gårdsbutiker. De brukar ofta sälja hö. Iallafall när första skörden är bärgad : )

Annons:
Småttingar
2019-05-30 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej vi köpte idag Smådjurshö Lupus, 110 l på Granngården då dem i affären så att det var grönast och inte så grova strån. Vi får se vad marsvinen tycker imorgon när de kommer hem till oss. Nästa gång ska jag prova timotej höet Lillyrod! :) Vi söker också efter bönder nära oss och fick idag kontakt med en köttbonde som har sitt boskap en bit från oss. Jag vet dock inte hur bra höet är och om det går an för marsvin också? 🤔

Ljungåsen
2019-05-30 06:40
#8

#7 Rent generellt kan man säga att hö anpassat för häst passar fint för marsvin. Hästar och marsvin har ungefär samma krav på kalcium-fosfor-kvot.

Upp till toppen
Annons: