Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 903 ggr
Guinea Lady
2019-06-01 06:05

Bråkande hanar

Jag köpte två marsvinsungar till min hane Abbe för hans kompis dog och marsvin får ju inte vara ensamma så hade inget val. Abbe är gammal så tänkte att det är bäst att skaffa två så jag inte behöver börja om på nytt och skaffa ett marsvin till när Abbes tid är inne. Det är två bröder som var runt 8-9 veckor när jag fick de och allt gick jättebra i början och jag var så glad för Abbes skull. De småtjafsade lite ibland men det hör ju till hanar att bråka ibland men nu är småkillarna runt 13-14 veckor och sista två veckorna har varit ett helvete. Den ena ungen försöker hela tiden att betäcka Abbe och Abbe säger ifrån men han bara fortsätter och burrar mycket konstant. Efter några dagar började den andra hanen också försöka betäcka Abbe. Jag trodde det skulle ge sig men nu har vi sett att Abbe börjat få sår på kroppen på vardera sida av ryggen av att hanarna "rider" honom så mycket (där klorna fastnar) och att Abbe verkar stressad och gnisslar tänder mycket. Abbe är långhårig så såren märktes inte till en början. Då fick vi sära på marsvinen för vi kan ju inte låta Abbe bli skadad. Nu känner jag mig helt maktlös. Vi skaffade dessa bebisar för att Abbe skulle slippa vara ensam men nu har det blivit helt fel och han blivit skadad vilket skär så i hjärtat på oss. Läser överallt att man inte ska sära på hanar men vi kan absolut inte låta Abbe bli skadad mer och stressad också för de låter inte honom vara ifred fastän han säger till. Men nu känns det hemskt för nu är Abbe ensam igen och småkillarna är i en annan bur men de är så frustrerade och biter på gallret och vill till Abbe igen för de känner lukten av honom i rummet. Vad ska jag göra? Kastrering tar inte bort behovet av att dominera har jag fått höra och risken att söva gnagare är för stor känner jag. Alla säger att jag ska sälja småttingarna men jag känner att har man väl tagit på sig ett eller flera djur ska man inte göra sig av med de oavsett och jag har redan hunnit fästa mig vid de små liven… Uppskattar alla möjliga råd. P.S. Marsvinen bodde tillsammans i en jättestor bur så utrymmet är inte problemet för vet att marsvin speciellt hanar behöver mycket utrymme och har 3 av allt, hus, skålar och vattenflaskor så ingen risk att de har bråkat över det… Tacksam för hjälp!!!

Annons:
Ljungåsen
2019-06-01 07:38
#1

Ja, du har ett problem. Hanar brukar inte fungera mer än två stycken tillsammans, så det är det som är grundorsaken. Sedan är småkillar väldigt jobbiga rent generellt, men det du beskriver är varken normalt eller acceptabelt. Hur är småkillarna mot varandra? Man brukar inte rekommendera att ha två jämngamla hanar ihop under puberteten, för det kan bli väldigt jobbigt med alla maktkamper. När hanar bråkar isär sig så beror det ofta på att de är jämngamla. Inte nu när de är små, men i åttamånadersåldern eller så. Jag tror att relationen mellan Abbe och åtminstone den mest dominanta småkillen är körd. Den kommer aldrig att fungera. Möjligen kan den mindre dominanta och Abbe fungera ihop, men definitivt inte alla tre. Och även om småkillarna fungerar tillsammans nu så kan det smälla när som helst just eftersom de är jämngamla hormonmonster. Så vad ska du göra? Abbe behöver få läka sina sår i lugn och ro. Han ska inte bo i samma rum som småkillarna. Helst ska de varken kunna lukta, se eller höra varandra. Om småkillarna lugnar ner sig utan Abbe i rummet så kan de fortsätta vara tillsammans, men de behöver massor med yta att bo på. Hur stor är den jättestora buren? När Abbe läkt behöver han en ny vän. Jag skulle satsa på antingen en äldre herre på minst fyra år, eller en kastrerad hona. Läs gärna om hur man sätter samman två vuxna hanar en bit ner på sidan nedan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Ljungåsen
2019-06-01 08:19
#2

Glömde skriva: problemet med småkillarna är att de nu vid 13-14 veckors ålder oftast är för gamla för att kunna sättas ihop med ett vuxet marsvin. Att sätta ihop en bebis (sex till åtta veckor) med en vuxen, två år eller äldre, brukar gå lätt. Att sätta ihop två vuxna hanar, där båda är över två år brukar inte heller vara något större problem, även om det förstås kräver mer plats och tar längre tid. Det är mellanperioden (från säg åtta veckor till två år) som är den besvärliga, för det är så som hormonnivåerna är som högst. Då blir det riktigt jobbigt om de inte kommer överens med kompisen. En kastrering gör inte att de kommer komma bättre överens med varandra, men ger möjligheten för dem att bo ihop med en eller flera honor.. Och det är ofta där man landar när killar i mellanåldern inte kommer överens, just för att det inte finns några andra alternativ för marsvinet att få en vän.

Upp till toppen
Annons: