Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1363 ggr
hejhopps
2019-06-01 16:57

Ha marsvin ute i en ladugård?

Undrar om man kan ha marsvin ute i en ladugård som jag har. Vi ska gjuta golvet och ha isolering. Vi har inte tillgång att ha marsvin inne då vi ej har plats. Vet att man inte får ha för kallt, och inget blåsigt ställe. Platsen där jag tänk ha dom finns det igen risk, det enda problemet som finns är värmen. Går det att ha en ganska stor sovlåda med mycket halm som dom kan mysa in sig i, och lägga filtar runt sovlådan där dom får plats + ha en värmelampa? Vill gärna ha dom ute där hels året runt om det går. Men såklart ska man ju inte riskera att dom dör bara för att vi inte kunde ha dom inne. Men håller på att läsa runt vad man kan göra. Men det finns ingen risk för regn, blåst, det finns mycket utrymme, där vi har isolerat golv och om vi ska skaffa marsvin så kommer vi ha mycket halm och i sovlådan. Vet redan att dom inte får vinterpäls, så dom kan hålla sig varm. Tacksam för svar :)

Annons:
Ljungåsen
2019-06-01 18:00
#1

Du kan läsa om vilka krav lagen ställer på marsvins boende i länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin Kort gäller att marsvin inte får utsättas för temperaturer under noll grader, och att de alltid ska ha tillgång till ett ställe där de har vad som kallas termisk komfort. Det innebär att de alltid ska ha tillgång till ett ställe som är runt tjugo plusgrader, för det är deras optimala omgivningstemperatur. Om du kan åstadkomma det så är det lagligt att ha marsvin i ladugården, men det innebär inte att det är en bra miljö för dem. Jag tycker du ska vänta med att skaffa marsvin tills du kan ge dem ett trevligt inomhusboende.

Pasls44
2019-06-10 14:16
#2

På en 4:h gård jag varit på har de alltid haft marsvin i en box i stallet. De har då tillgång till värmelampa och massa halm. Det har gått hur bra som helst😊

Lillyrod
2019-06-10 18:43
#3

Tyvärr gör inte 4H gårdar allt rätt heller. De har marsvin ihop med kaniner i den här stan. Bara för att fler gör fel blir det inte rätt eller hur?

Upp till toppen
Annons: