Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 575 ggr
Zakuro
6/26/19, 8:26 PM

Vad kan det vara för fel?

Har en liten gris på nästan 3 år som har haft problem under våren med ett par UVI och en liten "kula" under huden vid sidan av magen (har inte växt) som vet sa med största sannolikhet är ofarlig, men man vet ju aldrig.

Den senaste veckan har intresset för hö minskat rejält och hon har gått ner ca 150g. Nu äter hon nästan inget hö alls, men grönsaker och pellets går bra men även där har mängden minskat. Har stödmatat med CC i ett par dagar (vilket inte alls är populärt och vi får brottas lite för att hon ska få i sig lite överhuvudtaget), har inte lyckats få upp henne i vikt men viktnedgången har nästan stannat upp i alla fall. Hon har blivit lite dämpad också tyvärr :(

Nu när jag skulle ge henne CC såg jag lite blod igen när hon småkissade på filten i knät, men det känns som att en till UVI är för "simpelt" när man "kopplar det" till resten? Har funderat på om det är kindtänderna men det känns som att hon, beroende på hur stort problemet i så fall är, då skulle ha mycket svårare med pellets och grönsaker då också? Var säkert 8 år sedan jag sist hade en gris med tandproblem så jag minns inte riktigt hur dom beter sig.

Känner mig som en så dålig grisägare när det blir såhär Ledsen

Ska självklart höra av mig till vet, tips på kunniga i Örebro-området uppskattas, både för nu och framtiden!

Annons:
Ljungåsen
6/26/19, 9:53 PM
#1

Det kan mycket väl vara en urinvägsinfektion som gör att hon inte äter som hon ska. Urinvägsinfektioner gör ont, och en del marsvin påverkas väldigt av smärta. Det jag funderar på är om hon kan ha problem med urinsten eller uringrus, just eftersom hon haft ett flertal urinvägsinfektioner. Får hon något smärtstillande? Ordentlig smärtlindring kan göra underverk för aptiten. Tandproblem brukar komma antingen i ettårsåldern (då är det medfött) eller när marsvinet blir gammalt, så det tror jag är mindre troligt. Däremot så kan hon ju förstås få för långa tuggtänder om hon inte äter hö. Äter hon gräs? Det slipar tänderna bra, och brukar anses godare än hö. Även Critical Care påstås slipa tänderna, så det är jättebra att du stödmatar! Om det hade varit mitt marsvin så hade jag velat utesluta urinsten som diagnos, antingen genom röntgen eller genom ultraljud. Så att man behandlar rätt sak. Oavsett vilket skulle jag dessutom vilja få Metacam utskrivet i hög dos, enligt de nya direktiven. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5af2cf14ce12c430780056c7-metacamdosering-for-marsvin

Hyvla
6/27/19, 7:27 AM
#2

Kan rekommendera Noza Smådjursklinik i Kumla om du har möjlighet att ta dig dit. Tog en tur dit med två av mina marsvin nu i våras och det var en riktigt bra veterinär som visste vad hon talade om som undersökte marsvinen. Det är första gången som jag faktiskt har träffat en sån marsvinskunnig veterinär. Blev väldigt glatt överraskad.

Dom senaste åren har det känns halvjobbigt med veterinärbesök då man i dom flesta fall själv har fått guida den som undersökt marsvinen. Jag säger inte att det inte varit duktiga veterinärer som jag träffat förut, men det har inte varit många av dom som studerat i den riktningen som leder till mer kunskap om just marsvin. Men som sagt, Noza rekommenderar jag varmt. Där finns det möjlighet till både röntgen och ultraljudsundersökning vilket är suveränt.

Hur det än blir, kom ihåg det som Ljungåsen nämnde, glöm inte att ta upp med den som kollar på marsvinet om dosen på metacam så det blir rätt.

Upp till toppen
Annons: