Annons:
Etikettallmänt
Läst 509 ggr
[EM_L]
2019-07-01 18:10

Marsvins frågor!

Hej!

Har kanin just nu. Men i framtiden så skulle jag vilja skaffa mig marsvin. Två stycken såklart.

Jag har därför frågor som jag kommer att numrera upp!

1. När man köper marsvin. Ska man ha två honor eller två hanar?

2. Hur stor måste buren vara för två vuxna marsvin?

Jag har två inneburar just nu som kopplats ihop. Den ena på 100x50x50 och den andra 70x49x49

3. Är det viktigt med ett hus per marsvin?

4. Vilka grönskaker bör de äta för att få i sig det de behöver.

5. Ska man ha vattenflaska eller vatten skål?

6. Måste man ha C-vitamins droppar eller går det bra att ge C-vitamin rika grönsaker till marsvinen?

Det var nog alla frågor för den här gången. Kan ställa fler senare i tråden.

/tjej som vill köpa marsvin i framtiden.

Annons:
Anne.K
2019-07-01 18:38
#1

1. Smaksak. jag själv har 2 hanar just nu. 

2. Ju större desto bättre. På vilket sätt kopplas dina burar ihop?
Min bur är t.ex. ca . 170 x 70 . Hade gärna viljat haft större till mina killar, men har inte plats. Har svårt att se att en mindre bur hade varit lämpligt för hanar i varje fall. Så min bur anser jag (mitt personliga tyckande) är det minsta till 2 hanar. Jag hade i varje fall aldrig viljat ha en mindre bur än den jag har.  

3. Ja det är viktigt med minst 1 hus per marsvin, för dom vill inte alltid vara i samma. Helst skulle jag föreslå att man har 1 hus mer än antalet marsvin för att minimera bråk pga. hus. Viktigt att alla hus har minst 2 öppningar så att dom inte kan tränga in varandra och på så vis skapa bråk. 

4. Alla c-vitaminrika grönsaker är toppen. T.ex. gul paprika, grönkål, vitkål, broccoli etc. etc. Finns mycket att ge. Bra att variera med 3 olika grönsaker per dag.

5. Vattenflaska känns mer hygiensiskt, man slipper att få bajs och skräp i vattnet. En vattenskål måste rengöras och bytas flera gånger per dag.

6. C-vitamindroppar är inte nödvändigt om man ger c-vitaminrika grönsaker dagligen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[EM_L]
2019-07-01 19:07
#2

Buren är kopplad att 100 buren på kortsidan är kopplad med 70 burens långsida där en öppning sitter. Så det blir ganska stort.

Typ 149 cm lång bur. 51 och 49 cm högt. 51 och 70 cm brett.

Ljungåsen
2019-07-01 20:30
#3

1. Jag tycker att den bästa nybörjarkombinationen är två honor och en kastrerad hane. Fördelen med att de är tre är att man inte behöver ha lika mycket panik med ny kompis när en av dem dör. En del marsvin kan bli väldigt deppade av att bli ensamma, och då är det bråttom på riktigt. 2. Jag skulle inte ha två (eller tre) marsvin på mindre än 160*70, men större är förstås bättre. Att smalaste sidan inte är för smal är viktigt. 3. Ja, de behöver åtminstone ett hus var, gärna fler. Jag använder barnpallar i plast som hus. De har flera ingångar och utgångar. 4. Humlans har skrivit en del om lämplig kost för marsvin. Där finns också en näringstabell. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html 5. Flaska, tycker jag. Marsvin smutsar ner betydligt värre än kaniner. 6. Det riktigt viktiga är att marsvinen får det c-vitamin de behöver. C-vitaminbrist kan ge hemska skador, som inte går att reparera. Om man har ordentlig koll på att grönsakerna innehåller så mycket c-vitamin som marsvinen behöver så räcker det med grönsaker, annars bör man ge någon form av tillskott. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/02/27/c-vitamin-den-viktiga-c-vitaminen/ Och eftersom du har kanin så länkar jag till varför man inte ska ha marsvin och kaniner på samma yta, ens om de inte är där samtidigt. Det kan vara livshotande för marsvinen. https://www.eragons.se/om-marsvin/marsvin-i-flock/

Upp till toppen
Annons: