Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 579 ggr
Findus70
2019-07-01 20:23

Är Marsvin rädda av sig?

Hej! Jag tar hand om marsvin ibland som finns på ett ställe med många djur, som är till för allmänheten (fast jag hjälper dom ibland). Och dom har 5 marsvin, och alla är jätte rädda. När man ska ta upp dom börjar dom skrika och är jätte rädda hela tiden. Jag undrar om det är ett normalt beteende eller om det bara är dom som är rädda. Hur är era marsvin?

  • Redigerat 2022-05-02 21:03 av Ida Adler
Annons:
Ljungåsen
2019-07-01 20:39
#1

Att marsvin som inte är vana vid att bli hanterade försöker springa undan är normalt. Att de skriker när man fångar dem kan vara normalt, men det kan också bero på att du fångar dem på ett onödigt skrämmande sätt. Jag har nio marsvin. De flesta sitter snällt still och låter sig plockas upp. Några springer gärna undan om de kan. En skrek vid upplockade när han var ny här, men gör det inte längre. Alla kommer springande mot mig när jag pratar med dem (de förväntar sig godis). Ett par går att klappa i buren.

Findus70
2019-07-01 21:01
#2

#1 , jag äger som sagt inte dom och har nästan aldrig tagit upp dom då dom är så rädda. Jag tror att det är lite för att det som sagt är för allmänheten så många kommer och tittar på dom och skriker säkert och sånt så dom blir rädda :/ Men jag ville bara veta om marsvin är så eller om dom kan bli/va tama och sånt :)

Ljungåsen
2019-07-01 21:11
#3

#2 Stackars marsvin. Såklart att marsvin kan bli tama. Jag tycker att alla mina är tama, men en del är förstås tamare än andra. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och en del är tama från början. Andra är vettskrämda i början, men blir tama med tiden.

Findus70
2019-07-02 08:52
#4

#3 Okej!

Upp till toppen
Annons: