Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 889 ggr
GuineaGirl
7/4/19, 10:42 AM

Frågor - encephalitozoon cuniculi hos marsvin

Har ett flertal frågor om encephalitozoon cuniculi, en parasitsjukdom som kan smitta från kaniner till marsvin. Smittan är ganska vanlig hos sällskapskaniner och jag tror därför att det skulle kunna finnas ett mörkertal i fråga om marsvin.

Ursäkta långt inlägg och många frågor - svara på det ni vill. :-)

Tycker att  symptom som skulle kunna tyda på e. cuniculi, som kan ligga slumrande länge för att sedan plötsligt blossa upp hos djur som blivit försvagade av andra orsaker, ganska ofta verkar visa sig hos gamla och redan sjuka marsvin. T ex rinnande ögon, linsgrumling, njurpåverkan med ökad törst och avmagring, balansrubbning, förlamning (t ex av bakben),  epilepsiliknande anfall, eller lutande huvud, etc. Parasiten kan angripa olika delar av kroppen och därför varierar symptomen. Självfallet finns även andra sjukdomar och skador som kan ge liknande symptom.

Om man vill köpa kanin. Finns det något sätt att i förväg testa en kanin om den har e. cuniculi? Hur? Vad kostar det? Och vilka veterinärkliniker kan göra det? Är provet tillförlitligt? Finns smittrisk från smittad kanin till marsvin via golvytor/gräsmatta, även om kaninen är rumsren och går på toalåda?

Om man inte har kanin. Kan ett marsvin som t ex bott med kanin i zoo-affären, eller hos tidigare ägare, vara smittat av e. cuniculi? Kan det marsvinet i sådana fall föra smittan vidare till andra marsvin i samma bur eller som rastas på samma golvyta/gräsmatta? Och kan de marsvinen i sin tur smitta nya marsvin med e. cuniculi, även åratal senare? Så att det finns en smittrisk, även bland marsvin som aldrig har träffat någon kanin?

Kan man testa marsvin för e. cuniculi? Vilka veterinärkliniker i Sverige gör detta? Hur går testet till och vad kostar det? Kan testet göras vid införskaffande av nya marsvin, eller görs det endast om ett marsvin visar symptom? Har smådjursveterinärer i allmänhet, eller ens marsvinskunniga veterinärer, vana vid eller kunskap om att upptäcka och diagnosticera marsvin med e. cuniculi? Finns det någon behandling eller lindring för marsvin med e. cuniculi? Hur desinficerar man bur och boyta mot e. cuniculi?

Om någon här även har eller har haft ett eller flera marsvin som drabbats av e. cuniculi, så skulle jag vara tacksam för om ni vill dela med er av er berättelse.

Annons:
Ljungåsen
7/5/19, 7:45 AM
#1

Det här var en riktigt intressant trådstart, med många intressanta frågor som gett mig en del att fundera över. Under många år hade jag både marsvin och kaniner (numera finns bara marsvinen kvar), och jag har aldrig ens tänkt på E cuniculi som en risk. Den smitta som jag oroade mig för, och tänkte på, var Bordetella. Där vet man att smittan är luftburen, och att man utsätter marsvinen för risk om de delar yta, även om de inte är där samtidigt. För risken med Bordetella så spelar det alltså ingen roll om kaninen är rumsren eller inte. Eragons har skrivit lite om både risken med Bordetella och E cuniculi. Tydligen klarar inte marsvin av medicineringen mot E cuniculi, utan diagnosen är en dödsdom. https://www.eragons.se/om-marsvin/marsvin-i-flock/ Det har skrivits en del på guinealynx om E cuniculi. Kanske får du fler och bättre svar på dina frågor där.

Upp till toppen
Annons: