Annons:
Etikettfoder
Läst 896 ggr
Ella.S
2019-07-09 12:23

Fordring av marsvin

När får dom mat? Hur ofta? Hur mycket? och vad får dom att äta?. Skulle bli väldigt tacksam för svar😊

Annons:
Ljungåsen
2019-07-09 14:33
#1

Det är så himla olika hur man gör, men så här gör jag. 0600 Morgongurka, en tunn skiva per marsvin. Används mest för att kolla hur de mår. Om någon inte kommer springande för att få sin gurka så vet jag att någonting är fel. 0700 Grönsaker, en knapp dl blandade grönsaker per marsvin. 1200 Punktstädar i lådorna och plockar bort alla pluttar. Nytt hö, en rejäl tuss per marsvin. Nu sommartid får de också gräs inne, de dagar de inte kan gå ut. 1430 Grönsaker, en knapp dl blandade grönsaker per marsvin. 1900 Kvällsgurka, en tunn skiva gurka per marsvin. Nytt hö, en rejäl tuss per marsvin. Kornkross, ca 1 msk per marsvin. Enstaka pellets till de som fortfarande växer. 2130 En liten bit paprika per marsvin. Sen är det godnatt.

Ella.S
2019-07-09 19:33
#2

Tack så mycket för svar. Men behöver man ge mat så många gånger om dagen. Räcker det liksom inte att ge på morgonen och kvällen?

Ljungåsen
2019-07-09 20:14
#3

#2 Man behöver såklart inte ge mat så ofta som jag gör. När jag jobbade så fick de gurka, grönsaker och hö på morgonen, mer grönsaker när jag kom hem från jobbet, och nytt hö innan natten. Man får försöka hitta en rutin som passar med det liv man lever.

Ella.S
2019-07-09 20:33
#4

Okej! Tack för svaret. Jag har en till fråga. Skulle man kunna låta marsvinen vara i en hage och kunna gå in i buren från morgonen till typ kl 18😊

Ella.S
2019-07-09 20:35
#5

Och räcker det att dom får hö och grönsaker på morgonen och på kvällen eller är det för sällan

Ljungåsen
2019-07-09 21:08
#6

Rent generellt så blir marsvin gladare ju mer yta de har att röra sig på. De mår bättre också, ifall de har möjlighet att röra sig ordentligt. Själv skulle jag hellre ha en riktigt stor låda som de kan bo i hela dygnet än en hage som de bara lan vara i dagtid. Marsvin älskar mat, och även om de säkert klarar sig med mat två gånger om dagen så uppskattar de att få mat oftare.

Annons:
Ella.S
2019-07-09 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Okej! Om man har en sånhär bur, behöver marsvinet komma ut varje vecka i en hage?

Lillyrod
2019-07-09 22:16
#8

Ja absolut.  Ett marsvin vill hellre ha stor yta än små ytor på höjden. Med en sådan bur behöver de komma ut och få röra sig varje dag. 

Mina går i en bokhyllebur på 190x60 och de är ute fyra-fem gånger i veckan. Då har de hela köket att springa runt i.

Ljungåsen
2019-07-09 22:22
#9

Nu är vi väldigt långt från ursprungsämnet, tycker jag. Marsvin uppskattar stor yta i ett plan, ju större desto bättre. Själv tycker jag att 160*70 cm är en bra yta för två till tre marsvin. Våningsburar är mer till för kaniner. Rampen innebär en rejäl fallrisk, och faller ett marsvin från rampen kommer det att skadas illa. Sedan brukar de flesta uppskatta att få komma ut på golvet, och buren måste ju städas - typiskt åtminstone en gång i veckan. Det är enklare att städa om marsvinen är någon annanstans under tiden.

Ella.S
2019-07-09 23:23
#10

Okej

[TheSquirrel]
2019-07-10 11:45
#11

Ger 3-4 olika grönsaker till frukost, 0,5-1 dl per marsvin. Alltid vitkål, spetskål eller grönkål och sedan varierar det; t.ex. paprika, fänkål, persiljerot, rotselleri, morot, tomat, gurka. 

Till lunch eller på eftermiddagen (beroende på om jag jobbar eller inte) får de gräs på sommarhalvåret. På vintern blir det istället grönkål, persilja eller romansallat. Ibland lite äpple, apelsin eller melon som godis. 

På kvällen ger jag pelletsblandning (havregryn + oxbowpellets), ca 1 msk per marsvin. 

Byter vatten minst en gång om dag, oftare om de smutsar ner det (har vattenskål). Och fyller på hö när det behövs, ca 1 gång om dagen.

Mersy
2019-07-15 21:58
#12

Jag använder denna typ av bur men då ställer jag båda burarna på golvet så blir ytan automatiskt större ytmässigt. sedan har jag en större hage dom går i den tid på dagen dom ska vara ute och leka och motionera sig ;D .. har även bokhylla som är omgjord så dom har stor yta att vara på man kan får många tipps och bilder via google om man skriver bygga marsvinsbur samt ideer på inredning i dom osv samt finns bra bilder osv på Pinterest .  har själv några marsvin har haft marsvin undernågra år , har planerat noga inna dom kom hit så allt var förberätt för mig och dom små som blir stora efter ett tag då¨krävs mer utrymme osv detta bör man tänka på . (min åsikt ) sedan har ju alla egna åsikter och ideer som är bra för var och en . Inga frågor är dumma i frågor angående vad Marsvin kräver samt behov dom har osv innan man skaffar sig några. Har sett många olika komentarer här då endel har frågor kring Marsvin som jag anser är onödig svar man gett den som funderar kring marsvin innan den/dom skaffar sig marsvin rätt enligt mig att tareda på fakta innan man skaffar sig dessa små grisar ,

[lifebyanki]
2019-07-26 11:14
#13

Mina har alltid tillgång till hö (såklart) dom får grönsaker några gånger om dagen, ibland (väldigt sällan) får dom pellets, har ingen speciell rutin när under dagen dom får, då jag vaknar annorlunda tider och min mamma ger dom mat under dagen då jag ofta inte är hemma (lämnar dom inte ensamma för länge om ingen annan är hemma såklart) varje gång jag städar buren så får dom lite frön och knäckebröd och havre, håller såklart koll på deras vikt och skulle dom väga för mycket så tar jag bort frön

Annons:
Belleochteddie
2019-08-10 10:17
#14

Pga hur jag jobbar så får mina tjejer mat väldigt oregelbundet! Ser alltid till att dem har riktigt med hö, jobbar jag tidigt så är det vad jag fyller på. Direkt jag kommer hem så får dem en del grönsaker och sen en runt 20-21 beroende på om när jag är hemma. Sedan jobbar jag eftermiddag/kväll så får dem en del grönsaker innan jag åker till jobbet och resten när jag kommer hem ifrån jobbet. Är jag ledig så brukar jag ge dem 3 mål med grönsaker, frukost - lunch - middag. Dem brukar äta ungefär samtidigt som mig då. Dem får alltid samma mängd grönsaker under dagen, men då uppdelat olika. För att vara helt ärlig så vet jag inte om det är bra eller dåligt om de får så oregelbundet som de gör, är öppen för tips! Jag fokuserar på c-vitamin berikade grönsaker, sedan brukar dem få pellets som godis! Men det är begränsat till 2-3 pellets per gång, vissa dagar får dem inga faktiskt.

Ljungåsen
2019-08-10 10:23
#15

#14 Jag är övertygad om att dina marsvin vet skillnaden mellan de dagar du jobbar tidigt, sent eller inte alls. Skillnaden blir liksom rutin för dem. Tror inte det är negativt, utan det är bara så som det är.

Upp till toppen
Annons: