Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 811 ggr
mulleida
7/17/19, 3:16 PM

Sår i huden

Mitt marsvin har fått sår i huden. Ett stort (kanske 1 cm) och flera mindre runt om på bakdel och rygg. Hans burkompisar verkar inte ha liknande. Jag kan inte så någon Ohyra i pälsen, men han är mjällig. Marsvinen brukar bråka med varandra men jag är osäker på om dessa sår kommer från det.

HJÄLP! 😮

Annons:
Ljungåsen
7/18/19, 6:21 AM
#1

Bild? Jag tror att det är kompisarna som biter honom. Såren placering i kombination med info att de bråkar gör det troligt. Det är sällan hanar fungerar i grupp, och då blir det ofta en som råkar illa ut. Hur gammal är han och kompisarna? Hur länge har de bott tillsammans? Han kan inte fortsätta bo tillsammans med kompisar som biter honom. Mjällen kan vara stressutlöst, eller ett helt separat problem. Hur mycket mjäll är det? Lossnar pälsen? Kliar han sig?

[TheSquirrel]
7/18/19, 8:52 AM
#2

Jag tycker det låter som att det kan vara mjällkvalster. Alla behöver isåfall behandlas även om inte alla visar symptom. I vilket fall tycker jag du ska ta honom till veterinär.

Ljungåsen
7/18/19, 10:12 AM
#3

#2 Är inte mjällkvalster rätt ovanligt hos marsvin? Jag tror att det troligaste är någon typ av svamp, eventuellt i kombination med marsvinsskabb (sellnic). http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html Håller med om att det är klokt att ta marsvinet till veterinären.

[TheSquirrel]
7/18/19, 10:59 AM
#4

#3 Mjällkvalster brukar vara vad veterinären kallar skabb/sellnic. Det är det jag menade. Visste inte att det fanns något annat med samma benämning.

Ljungåsen
7/18/19, 12:53 PM
#5

#4 Mjällkvalster är vanligt hos kanin, så det var den kopplingen jag gjorde. Marsvin kan smittas av det, men vanligt är det inte och det är inte samma sak som marsvinsskabb. https://www.djurvardguiden.se/artikel/hudsjukdomar/

[TheSquirrel]
7/18/19, 1:04 PM
#6

#5 Kan så vara att de veterinärer jag varit hos inte har så stor koll på marsvin egentligen. För jag är säker på att det är skabb mina marsvin har haft, men ja det har hetat mjällkvalster som diagnos i alla fall. I vilket fall så har behandlingen de fått hjälpt. Tror det var Stronghold, droppar i nacken.

Annons:
Ljungåsen
7/18/19, 1:59 PM
#7

#6 Kan mycket väl vara så. Jag är bortskämd med att ha tillgång till bra marsvinsveterinärer, och glömmer lätt att inte alla har det. Stronghold är en effektiv behandling mot just marsvinsskabb.

Upp till toppen
Annons: