Annons:
Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1127 ggr
Guldbosse
7/20/19, 11:07 PM

Vilken ras?

Hej, Efter mycket läsning och lång tänketid har vi bestämt oss för att skaffa marsvin. Vill helst köpa från en uppfödare men det är sååå svårt att välja. Rent utseendemässigt fastnade jag först för abessinier (så gulliga). 😍 men efter mkt läsande blir jag osäker. Vi har en dotter på 3 år som är väldigt snäll och försiktig av sig som kommer vilja sitta och klappa grisen när den blivit hemmastadd. Är abessinier väldigt hårda i pälsen? Blir virvlarna i vägen? (Ni förstår vad jag menar). Vad kan ni annars rekommendera för ras som inte kräver allt mkt pälsvård? Någon med mjuk päls. Tacksam för hjälp 😊

Annons:
Mitchika
7/20/19, 11:24 PM
#1

Som hängiven abessinierälskare och före detta ägare till många petvarianter av dom kan jag säga att majoriteten av abessinier har mjuk och len päls som är en ren fröjd att klappa. 😍

Jag tycker inte virvlarna är i vägen speciellt mycket. Jag tyckte snarare att dom var mysiga att klappa och röra vid. Är ni oroliga för hur virvlarna känns kan ni alltid besöka en uppfödare eller en ägare av abessinier och klappa lite marsvin. Det skadar aldrig med lite marsvinsgos. 😃

Annars finns det väl Self, Nonself och Crested när det kommer till släthåriga marsvin med kort päls som är enkel att hålla efter. Det är vad jag kommer på nu i alla fall. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Guldbosse
7/21/19, 10:34 AM
#2

Tack Mitchika för svar 😊. Ååh så bra 👏. En till fråga, har läst att det är vanligt att abys inte gillar att bli klappade då det kan kittla pga pälsen. Vad har ni för erfarenheter av det?

Ljungåsen
7/21/19, 11:50 AM
#3

Jag hoppas du är medveten om att marsvin inte får hållas ensamma, utan ska ha sällskap av minst en kompis i samma bur. Skriver detta då du nämner "grisen" och inte "grisarna". Jag har och har haft många marsvin, av diverse olika pälstyper, och jag har inte hittat något samband mellan pälstyp och hur mycket de har uppskattat att bli klappade. Det verkar mer vara en personlighetsfråga. En del gillar att bli klappade, andra inte. Den enda slutsats jag kunnat dra är att vuxna marsvin generellt uppskattar klappar mer än vad ungar gör. Små marsvin har ofta mycket spring i benen och vill ogärna sitta still i knät.

Mitchika
7/21/19, 12:01 PM
#4

#2 Jag har aldrig haft ett marsvin som inte gillar eller inte accepterar att bli klappad på något sätt. Däremot så får man lära sig hur dom gillar att bli klappade och vad dom tycker om, men det gäller alla marsvin. Dom är individer och gillar olika saker. Glad

Min erfarenhet när det gäller alla marsvin överlag är att många av dom är kittliga runt bakdelen och rumpan, oavsett ras och pälsslag. Vissa individer är kittligare än andra. Min vän hade ett marsvin som du inte ens fick snudda rumpan på utan att han flög rakt upp i luften och sparkade till din hand med baktassen. 😃

Vill ni ha ett marsvin som är enkelt att klappa för dottern är nog pälsen hos ett Self, Nonself eller Crested-marsvin lättare. Där går pälsen verkligen rakt och slätt hela vägen från huvudet, längsmed ryggen och till baken så det bara är att dra handen försiktigt längsmed pälsen. Majoriteten av marsvinen jag träffat är väldigt kittliga när det kommer till baken, dock, så ha det i åtanke. 🙂

Men varför nöja sig med en ras? Marsvin måste leva minst två och två, så det går utmärkt att skaffa en Abessinier till dig och sen kanske en liten Self till dottern? Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
7/21/19, 12:22 PM
#5

Den här bilden är bra, tycker jag. Den visar var man kan klappa, och var man ska låta bli. https://aminoapps.com/c/guineapig/amp/blog/guinea-pigs/8kkG_MEfmu1mzz1r64Np2M75j8q4nEQqk

Mitchika
7/21/19, 12:25 PM
#6

#5 Jag absolut ÄLSKAR den bilden. Klockren. 😍😂

Drop-kick, perfekt beskrivning av vad Sotis och Fred gjorde när man kom för nära deras undersida. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Ljungåsen
7/21/19, 12:36 PM
#7

#6 Ja, visst är bilden bra? Även jag har marsvin som kör en drop kick om jag är så fräck att jag kommer åt dem på fel ställe.

Guldbosse
7/21/19, 1:21 PM
#8

#3 ja det vet jag ☺️ Vi ska skaffa 2 grisar. #4 det är ju en bra idé med 2 olika raser men hyr fungerar det då med när man får hem dom? Tänker att om de inte går att få samtidigt, hur gör man då? #5 tack 👍 det va perfekt.

Ljungåsen
7/21/19, 1:44 PM
#9

#8 Jag har funderat lite, och ser egentligen bara fördelar med virvelmarsvin. De inbjuder inte till långa klappar över hela kroppen på samma sätt som en släthårig, och det är ju bara bra - eftersom man inte ska klappa på rumpan. Kan du sedan få tag i ett par bestående av en vuxen och en liten så har dottern en chans att kunna få hålla och klappa den vuxna. Jag skulle aldrig våga låta en treåring hålla en liten. De är blixtsnabba, och inte speciellt klappvänliga. Risken är jättehög att den lille kommer försöka fly, och då kan den skadas riktigt illa.

Guldbosse
7/21/19, 1:58 PM
#10

#9 tack för svar 😊. Då kanske det inte är så tokigt med virvel ändå och tack tipset med en vuxen och en mindre, värt att kolla upp. Jag skulle aldrig låta min treåring hålla själv om jag inte är säker på situationen och alltid på golvet. Det är framförallt jag som vill ha de men vill ju såklart att hon också ska va med så mkt det går

Ljungåsen
7/21/19, 2:37 PM
#11

#10 Om du finns i Göteborgsområdet så tipsar jag om Eragons. De har marsvin av alla möjliga sorter. https://www.eragons.se/

Guldbosse
7/21/19, 10:15 PM
#12

#11 tack men vi bor utanför Stockholm.

Ljungåsen
7/22/19, 6:09 AM
#13

#12 Marsvinshjälpen finns i Stockholm. Om inte annat är det bra att känna till att de finns. http://marsvinshjalpen.se/?page_id=4

Annons:
Upp till toppen
Annons: