Annons:
Etikettskötsel
Läst 375 ggr
Ljungåsen
8/7/19, 9:18 AM

Åtal för övergivna marsvin i Cork

Att marsvin inte är några högstatusdjur är ingen större nyhet. Inte heller att det förekommer att marsvin överges eller dumpas, för det händer hela tiden. Det som är speciellt med det här fallet från Cork på Irland är att man tänker åtala ägaren som lämnade sina fem marsvin (och en guldfisk) i sin lägenhet, utan tillsyn. Normalt sett är det misskötsel av katter, hundar och hästar som går till åtal. Att man drar även det här ärendet till åtal ger hopp om att synen på marsvin förändrats. Av de fem marsvinen var en redan död, och de fyra andra undernärda och vettskrämda. Alla djuren är omhändertagna av ISPCA (Irish Society for the Prevention of Cruelty to Animals) och placerade i jourhem i väntan på framtida omplacering. https://www.irishtimes.com/news/environment/first-ever-prosecution-planned-over-guinea-pig-goldfish-neglect-1.3978815 https://www.independent.ie/irish-news/they-were-terrified-ispca-discover-four-guinea-pigs-and-goldfish-abandoned-in-an-apartment-a-fifth-guinea-pig-had-died-38380011.html

Annons:
Mitchika
8/7/19, 9:28 AM
#1

Fy *svordom*, vad underbart att läsa det där. Inte att marsvinen och guldfisken blivit vanvårdade, självfallet inte, men att det faktiskt går till åtal! 

Även om det bara skulle bli det enda stora framsteget på länge så är det ett jättestort kliv i rätt riktning för att tala om för folk att marsvin och guldfiskar är lika mycket djur och kännande individer som hundar, katter och hästar och att dom har rättigheter också. Dom är inte slit och slängvaror som man bara byter ut. Oavsett hur långt det går eller vad domen blir så kommer det sända ett budskap och jag är glad att dom skriver om det. 🙂

Jag är även glad att så många som fem av dom sex vanvårdade, övergivna djuren verkar klara sig efter den fruktansvärda upplevelsen, men mitt hjärta blöder för marsvinet som inte klarade sig. Jag hoppas innerligt att ägaren blir dömd och att straffet blir så hårt som det kan bli.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
8/7/19, 9:41 AM
#2

#1 Ja, jag tycker också det är fantastiskt att man tar det till åtal. Och tänker att om irländska myndigheter kan, så borde vi kunna här i Sverige också. Varför drar aldrig länsstyrelsen något av alla vanvårdsärenden om marsvin till åtal? Istället får ägaren chans efter chans, medan marsvinen lever i misär.

Mitchika
8/7/19, 10:09 AM
#3

#2 Det tycker jag definitivt! 

Det börjar bli dags för Sverige att visa vilka bra djurskyddslagar vi har genom att verkligen demonstrera hur vi bra vi skyddar dom minsta, svagaste och mest hjälplösa av våra djur. Då menar jag inte bara marsvin, utan alla djur som blir vanvårdade och övergivna vars fall ramlar mellan stolarna för att "det är bara marsvin/fiskar/kaniner/möss/hamstrar/gerbiler m.fl." det handlar om. 

Spelar ingen roll vad för sorts djur det handlar om. Vanvårdar eller överger du ett djur ska det vara ett brott och det ska innebära konsekvenser. Vi ger alldeles för många chanser och det är djuren som får lida för det, precis som du skriver. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: