Annons:
Etikettskötsel
Läst 979 ggr
Ljungåsen
2019-08-09 10:45

Ensamt marsvin olagligt även i Schweiz

I Schweiz är det, precis som här i Sverige, olagligt att ha ett ensamt marsvin. Det beror på att man insett att marsvin är sociala djur, och känner sig ensamma om de är ensamma. Till skillnad mot här så har det i Schweiz dykt upp ett antal organisationer som hyr ut marsvin, som sällskap till den stackare som förlorat sin vän och blivit ensam kvar. Skulle det fungera i Sverige, tror ni? https://www.unilad.co.uk/animals/its-illegal-to-own-one-guinea-pig-in-switzerland-because-they-get-lonely/

Annons:
Blackiebo
2019-08-09 13:15
#1

Jag gillar idén lite grann, i alla fall om jag inte tänker på de stackars marsvin som ska hyras ut och riskerar att bli "slit-och-släng" djur. 

Jag funderar mycket på just den biten, vad man ska göra när det ena marsvinet går bort före det andra. Med två seniorer här hemma och jag inte har någon plan på att fortsätta med marsvin efter dem, så är det lite av ett dilemma faktiskt. Jag är inte så sugen på att lämna bort det marsvin som blir ensamt kvar om jag inte hittar det "perfekta" nya hemmet. Ur den aspekten hade jag gärna kunnat hyra en äldre dam som sällskap till den som är kvar. 

Men som sagt, jag hoppas det säkerställs att de marsvin som hyrs ut har det bra vart de än hamnar.

Ljungåsen
2019-08-09 13:57
#2

#1 Precis som du är jag en smula förtjust i idén med hyrmarsvin. Jag tror det skulle minska risken för att man behåller sitt ensamma marsvin ensamt, när man har kommit till det läget att man vet att man inte ska ha fler. För att det ska fungera väl - även för det uthyrda marsvinet - så tror jag att det är viktigt att det sker en ordentlig kontroll av hemmet och kompisen, och att man sedan följer upp under hela uthyrningstiden. Folk tenderar att bete sig bättre om de vet att de har ögonen på sig. Det närmaste uthyrning som jag vet finns är att adoptera från en seriös omplaceringsorganisation. Då brukar man kunna lämna tillbaka det adopterade marsvinet till organisationen sedan när dess kompis inte längre finns.

GuineaGirl
2019-08-09 14:35
#3

#1. Kan också se en poäng i att kunna hyra en marsvinskompis. Exempelvis om ett marsvin går bort så att ett annat marsvin blir ensamt kvar, och man inte har tänkt fortsätta med marsvin på sikt. Det kan i dagsläget även vara svårt att snabbt hitta ett ensamt, äldre marsvin, eftersom lite äldre marsvin ofta säljs i par. Om man hyr borde man dessutom enkelt kunna få byta marsvinskompis, ifall de inte trivs ihop.

Vad gäller slit- och-släng-aspekten, så undrar jag om det inte kan bli stressigt för ett marsvin att hyras ut gång på gång till olika hem?

#0. Funderar samtidigt på om det finns en marknad för marsvinsuthyrning i Sverige, mot bakgrund av att man ofta kan köpa begagnade marsvin på blocket för småpengar? Vad skulle kostnaden rimligtvis landa på, för att det skulle löna sig för organisationerna att hyra ut marsvin? Och skulle någon vilja betala det priset, hellre än att t ex köpa marsvin på blocket?

Vad händer vidare med marsvin som inte lönar sig för organisationen, t ex om ingen vill hyra dem eller om de blir sjuka?

Och vilka regler gäller vid sjukdom hos det uthyrda marsvinet? Står organisationen som hyr ut, eller personen som hyr, för såväl den praktiska vården som kostnaderna kring detta? Och görs det skillnad på om sjukdomen kan anses ha uppkommit innan eller efter det att uthyrningen påbörjades? Jag tror att detta ansvarsområde generellt är en stor källa till oenighet vid uthyrning av smådjur.

Om jag skulle hyra ett marsvin, skulle jag även vilja förbehålla mig rätten att kunna köpa loss marsvinet. Det skulle vara förfärligt sorgligt att tvingas lämna tillbaka ett marsvin man fäst sig vid, när hyreskontraktet löpt ut.

Ljungåsen
2019-08-09 15:16
#4

#3 Funderingen gällande om det finns en marknad var intressant, tycker jag. Uppenbarligen finns det en i Schweiz, annars skulle ju inte fenomenet existera. Vad är då skillnaden mellan oss och Schweiz? Har vi fler, billiga marsvin på begagnatmarknaden? Har marsvinen högre status i Schweiz, och får därför kosta mer? Hur det rent praktiskt fungerar vet jag inte. Man får väl hoppas att organisationerna som sysslar med uthyrning har tänkt igenom det hela. Ditt sista stycke håller jag med om. Det vore hemskt att behöva lämna tillbaka om man inte vill. Kanske är den svenska modellen med adoption och tillbakalämningsgaranti bättre? Åtminstone ur just den aspekten.

Ljungåsen
2019-08-09 16:17
#5

#3 Funderar vidare. Ett argument för uthyrning skulle ju kunna vara att marsvin är lätta att köpa men inte lika lätta att sälja, speciellt inte om de blivit lite äldre. Om man hyr så slipper man bekymret med att försöka sälja sen. Någon anledning måste det ju finnas för det är inte helt ovanligt att fullt friska djur lämnas in för avlivning hos veterinär. Man blir helt enkelt inte av med marsvinet, och väljer då den enkla vägen att ha ihjäl det istället.

Lillyrod
2019-08-09 16:37
#6

Jag känner också att det kan bli synd om uthyrningsgrisarna som ska byta kompisar hela tiden och inte komma till ro någonstans. För de ensamma svinen är idén toppen men för sällskapet kanske det inte är lika kul. 

Svårt det där.

Annons:
Ljungåsen
2019-08-09 18:01
#7

#6 Om det är samma marsvin som blir uthyrt om och om och om igen, så tycker inte jag heller att det känns bra. Om det däremot är ett vanligt omplaceringsmarsvin som blir uthyrt någon gång under sin livstid så tycker jag det är en annan sak. För mig känns det okej.

Upp till toppen
Annons: