Annons:
Etikettskötsel
Läst 1619 ggr
Bobben
2019-08-09 22:14

Tips och Råd

Hej! 
Jag och min familj (jag är 14 år, min syster är 12 år) har tänkt länge på att skaffa marsvin för att de är så söta! Såg två hanar, runt 7 månader på ett omplaceringshem som vi gillar. Innan jag pratar med ägaren skulle det vara så bra om man kunde få några råd på hur man sköter marsvin på ett bra sätt. Till exempel hur stor bur jag borde ha, hur mycket grönsaker de behöver och hur man får dem att gilla en.

(Jag har haft många hamstrar innan, vet dock inte om det har någon koppling till marsvin)

Annons:
Demeter
2019-08-10 00:11
#1
  • Dina föräldrar ska vara med på det och ha huvudansvaret! Marsvin passar absolut inte barn, tyvärr framställs det så!
  • Läs igenom artiklarna på denna sida. Tips på en bra bur för hanar är Jysk hylla: https://jysk.se/forvaring/bokhylla-rumsavdelar/basic/bokhylla-gislinge-5-hyllor-vit om inte ännu bättre bokhyllan. https://www.ikea.com/se/sv/p/billy-bokhylla-vit-00263850/
  • Marsvin ska ha hö. Höet får aldrig ta slut och ska INTE vara i en höhäck. Se till att köpa fint grönt hö. Det finns en jättebra artikel här på denna sida "Hö som hö" heter den!
  • Bottenmaterial rekommenderar jag dammfritt kutterspån. På burens botten ska du limma fast en vaxduk som går att köpa som metervara.
  • Marsvin kan inte bilda C vitamin själva därför ska du broccoli, paprika, olika rotfrukter osv varje dag. 10 mg c vitamin per marsvin. På sommaren räcker det att ge hö och plocka gräs!
  • Glöm inte att försäkra marsvin. Det är dyrt med veterinär!
  • Och återigen. Du och din syster ska inte skaffa marsvin utan dina föräldrar ska göra det och ta ansvaret över dom.
Ljungåsen
2019-08-10 07:29
#2

Så roligt att ni funderar på att skaffa marsvin. Själv tycker jag att de är världens bästa djur. Marsvin är inga enkla barndjur, utan komplicerade exotiska djur. Därför är det väldigt viktigt att hela familjen är engagerade och intresserade. Att lämna djuren i barnens vård är ett säkert sätt att se till att de inte kommer få den veterinärvård de behöver när de blir sjuka. Och när ett marsvin blir sjukt så är det bråttom. De är bytesdjur, och experter på att spela friska. Man måste alltså se nyanserna, och vara beredd att reagera fort. Bra information finns i Eragons infohäfte, som kan laddas ner från den här sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/ Själv skulle jag inte skaffa två jämngamla hanar, om de är yngre än två år. Det blir lätt väldigt tjafsigt. Det är mycket bättre om det finns en åldersskillnad mellan hanarna, så att rangordningen är stabil.

Bobben
2019-08-10 08:22
#3

#2 bråkar marsvinen fortfarande om de är jämnåriga honor? är honor enklare att ta hand om än hanar?

Ljungåsen
2019-08-10 09:01
#4

#3 Enklaste nybörjarkombinationen, tycker jag, är en kastrerad hane och två honor. Hanen håller koll på flickorna och uppvaktar dem vid brunst så att de inte har tid att bråka med varandra. Om honor tjafsar så sker det oftast vid brunst, och två honor utan kastrat kan bli rätt så otrevliga mot varandra. Hanar är jämnare i humöret, just för att de inte brunstar, och jag tycker de är enklare att läsa av. Vill du bara ha två stycken så tycker jag hanar är enklare och bättre, men inte jämngamla. Åtminstone en av dem bör vara vuxen, över två år. Om båda är över två år så brukar de vara trevliga mot varandra. Med hanar slipper man också oroa sig för äggstockscystor, som är väldigt vanligt hos honmarsvin. Lämplig burstorlek för två hanar, eller en kastrat och två honor är 160*70 - eller större.

Bobben
2019-08-10 09:28
#5

#4 Tack så mycket! Vart kan man enklast hitta marsvin då? Jag såg de som jag nämnde på blocket, men efter det du skrev tror jag att jag inte kan ha dem för jag är nybörjare. Hörde att man inte borde köpa från djuraffär så vart annars kan man köpa dem och se till att de fungerar med varandra? (Jag bor i Stockholm)
Angående buren, kan man ha en mindre bur (120 cm) om man släpper ut dem varje dag? Vi har en ganska stor bakgård.

Ljungåsen
2019-08-10 09:47
#6

#5 Ta kontakt med Marsvinshjälpen. De är verksamma i Stockholm, och är en seriös omplaceringsorganisation som kan hjälpa och stötta dig. Som nybörjare är det alltid bra att ha en organisation som stöd. De kommer finnas där för dig under hela marsvinens livstid. http://marsvinshjalpen.se/?page_id=4 Jag är väldigt glad över att du väljer bort att köpa marsvin i butik. Det är klokt, genomtänkt och vuxet! Jag skulle aldrig hålla marsvin i en 120-bur, inte ens om de får komma ut dagligen. Brist på utrymme är vanligaste anledningen till tjafs. Och tjafs är just det du inte vill ha.

Annons:
Bobben
2019-08-10 10:46
#7

#6 Tack så mycket för hjälpen! Du är så snäll!

Demeter
2019-08-10 10:54
#8

Marsvin ska inte vara ute. Bara på sommaren kan man ha dom ute en liten stund.

Angående buren länkade jag två styckna burar som passar utmärkt :)

Ljungåsen
2019-08-10 12:19
#9

#7 Tack själv. Jag blir lika glad varje gång när någon försöker göra saker i rätt ordning, och speciellt glad när denna någon är så ung som du. Att läsa på först, och fundera igenom ordentligt så att man kan göra rätt är det minsann inte alla som gör. Det är stort, och imponerande. #8 Bra påpekat. Jag tolkade ute som ute på golvet och inte som utomhus, men läste igen och inser att det nog var utomhus som åsyftades. Marsvin är inga utomhusdjur, däremot så uppskattar de att få komma ut och beta gräs på sommaren, när vädret är fint. Det är viktigt att vänja in dem sakta på gräs (annars kan de få problem med magen), men när de väl är invanda så kan de vara ute större delen av dagarna. Mina får gå ut om det är mellan arton och tjugofem grader, inte för mycket blåst och inget regn. De har alltid tillgång till skugga, och torra upphöjda liggplatser. Alla älskar att få gå ut. Större gallerburar är svindyra, och om man inte behöver en bur med lock så fungerar det mycket bättre med exempelvis en bokhyllebur. Eller så bygger man en egen låda. Länkar till ett gammalt blogginlägg som visar mina lådor. https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Bobben
2019-08-10 16:28
#10

#8 Tack för hjälpen! Min pappa vill helst ha en gallerbur, men jag ska försöka övertyga honom att skaffa en bokhyllebur. För marsvin kan väl ändå inte klättra så högt, så gallret behövs inte, eller?

#9 Tack så mycket! :)

Demeter
2019-08-10 16:58
#11

Om du vill kan jag prata med din pappa och förklara varför en bokhyllebur ör bra! Om du vill fungerar även Jysks horense. Den är laglig till nio marsvin men MAX sex stycken. Jag har arbetat med marsvin och andra gnagare samt hundar i över fem år. Fråga på ;) jag bits inte. Vart bor du? Jag har nämligen kontakt med både Eragons och marsvinshjälpen. Och nej marsvin hoppar inte över. Om din pappa så gärna vill ha gallerbur som för övrigt är svindyrt ska ni skaffa en som är minst 160 cm och ta bort galleröverdelen. Om du är osäker på vad du ska köpa så säljer jag såkallade startkit med allt du behöver!

Ljungåsen
2019-08-10 16:59
#12

#10 Åtminstone 30 cm högt behöver det vara för att du ska kunna vara säker på att de inte rymmer. Botten på en gallerbur är betydligt lägre, och de flesta av mina skulle enkelt ta sig över.

Bobben
2019-08-13 12:24
#13

#11 Jag har skrivit med Monica på Marsvinshjälpen! Nu väntar jag på svar. 

Just nu får vi bara ha två marsvin (om inte pappa är snäll och låter oss ha fler i framtiden), så jag tror inte att Jysks Horsens behövs. Vilken bokhylla rekommenderar du annars? 

En till fråga också, vad ingår i ditt "startkit"? Är det billigare än om man köper allt i djuraffär? Så snällt av dig att hjälpa till!

(Jag bor i Stockholm)

Annons:
Bobben
2019-08-13 12:31
#14

#12 Då köper jag hellre en bokhyllebur. Med alla de här anledningarna borde pappa ge sig, haha.

Ljungåsen
2019-08-13 15:42
#15

#14 Jag hoppas det blir bra för er allihop, och att ni kommer skämma bort era marsvin ordentligt, med bra mat och gott om utrymme!

Demeter
2019-08-13 16:41
#16

#14 Då kan du köpa Jysks Giselinge.

Ja, det blir billigare! Har du facebook? Monica svarar med en gång där. Jag säljer allt till minsta billiga och det är gratis frakt!

Bobben
2019-08-13 20:37
#17

#15 😂

#16 Ska kolla på den!
Nej, jag har inte Facebook, men har mejlat henne. Så bra med startkitet, bor du också i Stockholm?

Bobben
2019-08-13 20:39
#18

Fick svar från Monica nu faktiskt! Yay!

Demeter
2019-08-13 20:49
#19

#17 Ja det gör jag! 

Vad blir det? Två hanar?

Bobben
2019-08-14 08:43
#20

#19 Vi har inte riktigt kommit fram till det ännu, men Monica sa att det fanns två hanar som väntar på ett hem! Jag tror att hon ska skriva lite med pappa först.

Annons:
Ljungåsen
2019-08-14 09:06
#21

#20 Hanar är toppen!

Demeter
2019-08-14 19:02
#22

#20 Hanarna är toppen som nybörjarmarsvin.

MarsvinensHusse
2019-08-15 16:32
#23

Jag rekommenderar starkt en c&c bur, http://candcguineapigcages.co.uk, där finns de billigaste och bästa jag har hittat. Välj storlek o.s.v. Hoppas det är snälla marsvin du får!

MarsvinensHusse
2019-08-15 16:32
#24

Jag rekommenderar starkt en c&c bur, http://candcguineapigcages.co.uk, där finns de billigaste och bästa jag har hittat. Välj storlek o.s.v. Hoppas det är snälla marsvin du får!

Demeter
2019-08-15 19:56
#25

#24 En bokhylla är både bättre och större

Upp till toppen
Annons: