Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1408 ggr
My5665
8/10/19, 9:40 PM

Marsvin som bitts

hej, Mitt marsvin biter mig när jag håller han i famnen och han är inte tam i buren utanm springer omkring. Hur får jag han tam?

Annons:
[TheSquirrel]
8/10/19, 10:58 PM
#1

Är ditt marsvin ensamt? Isåfall måste han ha en kompis snarast! Enligt lag måste man ha minst två marsvin då de är sociala djur och mänsligt sällskap är inte tillräckligt för deras behov. 

Marsvin är flockdjur och det är naturligt beteende för dem att springa när man kommer och vill plocka upp dem. Hur tama de än är annars så är det väldigt få marsvin som inte springer när man vill ta upp dem. 

Hur biter din vän dig när du har honom uppe? Smånafsar han och liksom smakar på dig? Det är ganska vanligt att marsvin vill smånypa lite och undersöka saker med tänderna. Mina marsvin vill väldigt gärna bita på mina naglar, tröjor, dragkedjor. 
Många marsvin är kittliga på magen och känsliga över rumpan och kan reagera med att vilja nafsa till om man klappar där. Man brukar lära sig med tiden var de helst inte vill bli klappade. Min erfarenhet är också att många marsvin börjar smånypas när de vill säga till att det är dags att gå hem och kissa när man har dem uppe. 

Ju mer tid du spenderar med dina marsvin, ju tamare blir de. Vissa behöver mer tid än andra så det gäller att ha tålamod. Jag tycker det är en fördel att ha dem i det rum i huset där man är mest. Då vänjer de sig vid en snabbare och är inte lika rädda för ljud. Jag brukar sitta med dem i knät med en filt där de kan gömma sig och känna sig trygga och klappa dem medan jag småpratar med dem.

Ljungåsen
8/11/19, 9:10 AM
#2

Du har fått bra svar av #1. Jag vill bara tillägga att det finns tama marsvin som bits, även om det är ovanligt. Jag har en sådan. Han är hur tam som helst, blir gärna klappad i lådan, och sitter still när man lyfter upp honom - men när han upplever att han blir fasthållen så bits han. Inte sådär löst som de gör när de bara smakar på en, och inte hårt så att det blöder - men tillräckligt hårt för att göra rejält ont och ge märken. Han tycker helt enkelt inte om att hållas fast. Att ligga och slappa i knät däremot, det gillar han.

My5665
8/11/19, 12:41 PM
#3

han är en ny krastread(stav)  hane om det har nån betydelse och är från ett djur hem. Han går med en liten flock av 3 st honor och krastreade hanar i en bokhyllebur. Han piper när jag ska ta upp han och ha i min famn. Han bitter i min tröja drar uppåt.

Ljungåsen
8/11/19, 1:16 PM
#4

#3 Jag hoppas att du inte har flera (kastrerade) hanar tillsammans med honor. För att det ska fungera bra ska man ha EN kastrat tillsammans med en eller flera honor. Fler kastrater tillsammans med honor leder garanterat till bråk och disharmoni. Om han är nykastrerad så kanske han bits för att han fortfarande har ont? Annars kanske han bara är som min pojk, en sån som inte gillar att bli fasthållen. Han biter också gärna i tröjan.

My5665
8/11/19, 1:19 PM
#5

Har bara han och hans bror med honorna

Ljungåsen
8/11/19, 1:42 PM
#6

#5 Okej. Då har du ju flera kastrater med honor, precis som man inte bör ha. Extremt hög risk för bråk och skador. Mycket bättre om du ger pojkarna varsina honor och alltså har två burar.

Annons:
My5665
8/11/19, 3:21 PM
#7

Kan dela av en bok hylle bur på två?

Demeter
8/11/19, 3:26 PM
#8

Hur stor är din bokhyllebur? Vart bor du? Jag kan eventuellt ta emot en av dina hanar.

Ljungåsen
8/11/19, 4:00 PM
#9

#7 Ja, du kan dela av bokhylleburen. Gör det med någonting som man inte kan se igenom, typ en bokhyllehylla. Inte galler eller plexiglas. De båda pojkarna ska inte kunna se varandra.

Demeter
8/11/19, 4:46 PM
#10

#9 Det beror ju på storleken tycker jag!  Att dela en bur som är 200 cm på mitten blir ju 100 var, alldeles för litet!

Ljungåsen
8/11/19, 4:59 PM
#11

#10 Bättre med för litet, än två hanar ihop med honor, tycker jag. Två hanar ihop med honor är en livsfarlig, tickande bomb där man bara väntar på att någon skadas eller dör. För litet är tråkigt, men inte livshotande.

Demeter
8/11/19, 6:43 PM
#12

#11 Ja absolut. Men jag tycker att 100 cm är alldeles för litet. Jordbruksverkets mått är alldeles för små 😕

Ljungåsen
8/11/19, 7:00 PM
#13

#12 Där är vi helt överens. Det tycker jag också.

Annons:
My5665
8/11/19, 8:15 PM
#14

Jag har bestält en bokhylla från eriks hjälpen. Kan dom gå kvar men hionorna i två dagar eller kommer det bli bråk?

Demeter
8/11/19, 8:16 PM
#15

#14 Hur stor är den? :)

My5665
8/11/19, 8:21 PM
#16

Tyvärr kan jag inte måtten men är CA 200cm och den är köpt på erikshjälpen. jag tycker själv att 100 cm är för liten så därför så bestälde jag en ny där ifrån.

Demeter
8/11/19, 8:23 PM
#17

#16 Så du ska du dela upp dom i två burar om jag förstår rätt? Annars är det för litet!

My5665
8/11/19, 8:24 PM
#18

ja, det ska jag.

Demeter
8/11/19, 8:26 PM
#19

Det blir jättebra! 🤗

My5665
8/11/19, 8:29 PM
#20

Hade tänkt att Piff skulle få Vanilj en hona som är i samma ålder som han och Puff med dom andra två som är ett år äldre än han.

Annons:
Demeter
8/11/19, 8:47 PM
#21

Det blir jättebra! :D

Vart kastrerade du honom?

My5665
8/11/19, 8:51 PM
#22

Det är min syster som hittade kliniken och tog honom dit så jag vet faskiskt inte.

Ljungåsen
8/11/19, 9:33 PM
#23

#14 Jättebra att du skaffar en hylla till och delar på pojkarna. Ju fortare desto bättre.

My5665
8/12/19, 10:47 AM
#24

Men om honnorna säras blir inte dom ledsna? dom har ju ändå varit med varandra sen dom var 9 veckor.

Ljungåsen
8/12/19, 11:47 AM
#25

#24 Marsvin brukar klara förändringar bra. Så länge som de har minst en snäll kompis och får hö och grönsaker. De lever i nuet, och lägger ingen energi på att sakna gamla vänner. Jag skulle vara mycket mer orolig för att ha alla tillsammans än för att dela på dem. Mycket mer. Som du har det är potentiellt livshotande. Det kan bli fruktansvärda skador när marsvin slåss.

Melinda2002
9/16/19, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Om ditt marsvin bara biter på din tröja och drar upp kanske han vill gömma sig under tröjan, mitt ena marsvin Charlie gör det ibland, han slutar inte förens man drar upp tröjan så han kan gömma sig under. Finns inget mysigare än ett marsvin som sover på magen under tröjan när man ligger ner i soffan.

Upp till toppen
Annons: