Annons:
Etikettallmänt
Läst 562 ggr
LinaCaster
2019-09-18 22:25

Marsvin stressad av hund?

Hej, jag har 4 st marsvinshanar (separerade 2 och 2), två C 7.V gamla och två 1åringar. En av mina äldre har alltid varit väldigt skygg och skvättig, han tar sin lilla tid och litar inte på alla medans hans kompis är supr social och framåt. Men då jag skaffade en hund för några veckor sedan så har han varit runt marsvinen, inte rätt upp i dem för att nosa men i samma rum och nära buren. Alla marsvinen är okej med det, den äldsta sociala kommer alltid upp och vill nosa på hunden och de går fint. Men min skyggaste vågar knappt gå ut, är extremt nervös och redo att springa vilken sekund som helst. Jag vill ju inte sälja honom, älskar han med hela mitt hjärta men mår han inte bra av detta så kanske omplacering är det bästa alternativet, därför vill jag kolla om någon hamnat i liknande situation? Kan det gå över med lite tid eller borde jag kanske flytta honom. Jag har en C&C bur så skulle kunna ställa deras ovanför dem yngstas eller på ett bord för att undvika att han ser hunden. Några tankar? Tack på förhand

Annons:
Ljungåsen
2019-09-19 06:41
#1

Jag skulle tro att det går över med tiden. I väntan på det så skulle jag nog se till att flytta upp buren från golvet så att han slipper få hunden alldeles inpå sig. Rent allmänt så brukar fega marsvin bli modigare när de kommer upp en bit. Det upplevs inte lika utsatt där som på golvet.

Upp till toppen
Annons: