Annons:
Etikettallmänt
Läst 539 ggr
Teddydory
9/19/19, 10:03 AM

Hjälp, marsvin har rymt!!

Jag har två marsvin och skulle ta ut dom igår tillsammans med våran kanin i uteburen under dagen så dom kunde äta gräs och njuta av att vara ute lite innan det blir allt för kallt ute. Så då skulle min syster ta in dom igår eftermiddag/kväll men båda hade rymt för en sida på buren va inte riktigt hel (vi använder kompostgaller) och båda smet. Hon fick tag på en av dom men den andra sprang under trädäcket. Jag hade jobbat kväll och kom hem runt 21 tiden men dom hade inte haft någon tur och fånga henne så jag försökte men kunde inte ens se henne någonstans (vårat trädäck är ganska stort och har inga stora glipor så man kan inte se emellan utan bara se på en sida då marken går ner lite och det är mellanrum mellan marken och trädäcket) jag försökte i kanske 2 timmar utan tur. Jag la ut mat och ett stort mjukt, egentligen katthus som dom båda älskar, med massa hö, en värmekudde, en filt, en flaska med varmvatten och tillochmed frigolit i botten under så det skulle hålla värmen och spärrade av så hon inte kan gå någon annanstans än under trädäcket. Detta har hänt en gång innan men det va i somras och relativt varmt på natten och det tog och 2 dagar att fånga in henne igen(samma marsvin). idag då gick jag ut väldigt tidigt för att se om jag ser henne men det gör jag inte nu heller. Ingenstans. jag såg att lite av maten va borta så hon har varit framme och ätit lite iallafall. Är jätterädd att hon inte klarade natten då det va runt 5 grader inatt. Har satt ut en transportbur med massa hö och spån med sallad i och en filt över men vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Har som sagt inte sett henne som igår innan dom va ute. Snälla hjälp :(

Annons:
Ljungåsen
9/19/19, 12:11 PM
#1

Det enda du kan göra är att försöka fånga in henne så snart som möjligt. Marsvin far väldigt illa av låga temperaturer, så det är absolut inte bra att hon är ute nu. En natt i fem plusgrader dödar inte marsvinet, men det kan helt klart göra henne sjuk.

Melinda2002
9/20/19, 4:53 PM
#2

Väldigt tråkigt vad som hänt, hoppas du fångar in henne. Vill bara påpeka att marsvin och kaniner inte ska umgås då kaninen kan smitta marsvinen med bakterier som är normala för kaniner, men farliga för marsvin. Det är inte lätt att veta, jag har själv låtit mina marsvin umgås med en kanin en gång.

Upp till toppen
Annons: