Annons:
Etikettallmänt
Läst 859 ggr
Randomel93
2019-09-21 19:40

Skulle det fungera rent praktiskt?

Jag går i fundering att skaffa en omplaceringshane (kastrerad) till mina två honor på 1,5 och 2 år men jag funderar på om jag är rätt person för tre marsvin rent logistikmässigt. Buren jag har är på 140x71 med flera olika sorters hus och gömmor, är detta för litet för tre stycken grisar? (är jag hemma så är dom på golvet) Och med jämna mellanrum får grisarna åka med till min pojkvän (20 min bort) över exempelvis långhelger eller ibland till mina föräldrar (1 timme) och damerna har varsin transportbur, måste jag skaffa en tredje till honom eller bråkas det mindre mellan pojke och flicka? Luktar hanar generellt mer?

Annons:
Ljungåsen
2019-09-21 20:42
#1

Det låter som en jättebra idé att skaffa en kastrat till dina flickor. Buren du har är absolut lagom stor även för tre, så den är inget problem. Hanar luktar inte mer än honor. Okastrerade hanar har en större talgproduktion i Talgkörteln än vad honor har, men kastrerade hanar är precis som honor i det avseendet. Mina åker alltid tillsammans i transportlådan. Antingen två och två (pojkparen) eller tre och tre (lilla flocken). De får trygghet i varandras sällskap. Om dina flickor är tjafsiga mot varandra så kommer de må bra av en kastrat. Han håller ordning på allting.

Randomel93
2019-09-21 20:45
#2

Den ökade talgkörtelpeoduktionen innebär att jag ska hålla rent mer noggrant i rumpen om jag förstått det rätt men innebär det något mer? Åh så skönt, jag har förstått det som att dom aldrig fick åka i samma bur men det underlättar om han kan få vara i samma som nån av damerna Jo, i brunsttider kan dom bli stygga mot varandra tyvärr… Bör jag söka hane i särskild ålder eller spelar det ingen roll?

Ljungåsen
2019-09-21 21:03
#3

#2 Talgkörteln sitter ungefär där svansen skulle suttit om marsvin haft någon svans. Den är lätt att göra ren. Vanlig matolja på en bomullstuss, gnugga in, vänta en halvtimme, tvätta med schampo. Även honor har en. Jag skulle satsa på en större katttransport. Då kan du ha alla tre i en. Åldern på kastraten spelar ingen större roll, då är personligheten viktigare. Om du kontaktar Eragons så kan du säkert få hjälp med någon lämplig. De brukar ha kastrater, nästan jämt.

Randomel93
2019-09-21 21:28
#4

Jag tror det är två katttransportburar jag har men det låter som en praktiskt idé att ha en större och slippa kånka på två xD Jag ska höra mig för med Eragons, tack så mycket för din hjälp!

Randomel93
2019-09-23 06:50
#5

Har du förslag på en sån transportbur? Jag är inte förtjust i tygburar och dom större med galler är jag rädd att gallret har för stort mellanrum så dom slinker igenom :o

Ljungåsen
2019-09-23 07:27
#6

#5 Nu har jag mätt min gamla transportbur, och den är i samma storlek som en Atlas 20. Den fungerar fint för tre marsvin, och jag har vid ett enstaka tillfälle kört fem i den men då är det duktigt trångt. Ur ren säkerhetssynpunkt så vill man ju inte att de har för gott om plats. Om jag skulle köpt en ny transport idag så skulle jag nog köpt en Atlas 20 Open, som man kan öppna även uppifrån. Det verkar väldigt behändigt för just marsvin.

Annons:
Upp till toppen
Annons: