Annons:
Etikettallmänt
Läst 804 ggr
Randomel93
9/24/19, 9:25 PM

Åsikt och input önskas

Hejsan! Står i valet och kvalet om hur jag ska göra och vad som blir bäst och vill vända mig till kunniga och erfarna. Jag ska skaffa en hankastrat till mina tjejor och jag har nu två alternativ: 1. Jag vänder mig till en omplaceringsorganisation jag haft kontakt med som kan ordna så att en hane kastreras för 1000 kr och får eftervård och när han är redo att släppas ihop med honor så kan han fraktas till en ort ungefär 1,5 timmar från mig där jag kan hämta upp honom 2. Uppfödaren till damerna jag har hemma har fått tillbaka en 10 månadersgrabb då köparen inte kunde behålla honom, denna uppfödare bor väldigt nära och jag kan då ha med grabben själv till jobbet (jobbar på klinik) där han kastreras och sen får han eftervårdas i egen bur av mig tills han inte är fertil och kan släppas ihop med tjejerna. Den här grabben har jag ju chans att träffa innan och det känns viktigt för mig, samt så är eftervård inga problem då jag tillbringar dagarna på rätt ställe och han kan i så fall åka med.. Vad säger folk rent spontant? Egentligen vill jag väl allra helst alternativ 2 men är väl mest orolig för att ha honom i egen bur under den tiden..

Annons:
Ljungåsen
9/24/19, 9:43 PM
#1

Jag skulle, föga förvånande, valt alternativ nummer 1. Det är extremt behändigt att få hem en färdigkastrerad, att slippa eftervården och bara kunna njuta av sin nya vän. Men tycker du bättre om alternativ 2 så är det väl det du ska välja? Han är ju i hyfsat lämplig ålder för att kastreras. En del marsvin klarar tre-fyra veckor ensamma i bur utan större problem. Andra deppar ihop totalt och slutar äta. Det kan alltså gå lätt, men kan också bli hur jobbigt som helst. En annan parameter att ta hänsyn till är förstås hur duktiga de är på marsvinskastreringar på din klinik. Ju duktigare veterinär och anestesipersonal, desto mindre risk för komplikationer efter operationen.

[Ekibackensfjäderfä]
9/24/19, 9:45 PM
#2

Jag säger alternativ 2. Då kan du själv hålla koll på honom hela dagen. Åk och träffa honom och se vad du tycker först. Att ha honom i en egen bur under tiden är inget problem, du kan ju ställa burarna så att han kan se tjejerna.

Randomel93
9/24/19, 10:00 PM
#3

Om han skulle må dåligt själv så kanske jag kan låna en hane han känner av uppfödaren, det tänkte jag inte på men det skulle säkert gå :) Jodå, dom är väldigt duktiga på kliniken, jag känner mig trygg med grisarna där :) Tack för er input!

Ljungåsen
9/25/19, 6:58 AM
#4

I Eragons infohäfte finns en hel del läsvärt om eftervård efter kastrering. Går att ladda ner från den här sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Randomel93
9/29/19, 4:54 PM
#5

Jag ska kastrera honom den 8:e, är det snällast mot honom att flytta hem till mig den 6e och bo in sig ett dygn eller att ta hem honom den 7:e och flytt och kastration händer ganska snabbt inpå och vi kan bara slappna av och umgås sen?

Ljungåsen
9/29/19, 5:20 PM
#6

#5 Jag tror inte det spelar någon större roll, faktiskt. Det är ju bara ett dygn som skiljer de båda tidpunkterna åt, så gör det som är mest praktiskt för dig.

Annons:
Ljungåsen
9/29/19, 7:16 PM
#7

#5 Funderade vidare. Det bästa vore nog om du kunde hämta honom på morgonen den 8:e och ta honom direkt till veterinären. På så vis slipper han stressen med att ha flyttat först.

Randomel93
10/2/19, 5:50 PM
#8

Dom kommer få turas om om golvtid han och tjejerna (innan dom kan släppas ihop) kan det bli bråk mellan tjejerna om ett okänt marsvin varit på samma filt på golvet tidigare?

Ljungåsen
10/2/19, 6:17 PM
#9

Det brukar mest vara killar som bekymrar sig om lukten från andra killar. Om du är orolig för att det ska bli bråk så kan du ju alltid använda olika filtar.

Lillyrod
10/2/19, 7:47 PM
#10

Jag hade Folke i en liten bur på köksgolvet medan han repade sig från kastrering. Tjejerna bodde i bokhylleburen. Eftersom han hade alldeles för liten bur var han alltid lös när de var inne och instängd när de var ute. 

De nosade och träffades genom gallret när flickorna var ute och när det var dags släppte jag bara ut honom också. De sprang 2 varv runt köksgolvet och sen var allt lugnt. De hade ju redan nosat och pratat i flera veckor 🙂

Randomel93
10/15/19, 1:45 AM
#11

Tjejerna är under gallret på sin gallerbur och deras kortsida är en del av hans inhängnad så att dom kommer nära. Det funkar bra, dom tjattrar och äter och flörtar. Men nu, dag 6, så vill han verkligen åt dom och gnager och rycker i gallret på natten här och jag vet inte vad jag ska ta mig till! Han gnager bara när nån av tjejerna är nära ser det ut som. Ska jag ta undan dom? Det känns tråkigt..

Ljungåsen
10/15/19, 6:40 AM
#12

Det är ju inte riktigt bra för tänderna att han gnager på gallret. När jag hade marsvin separerade från varandra efter en operation och den ena blev en gallergnagare så satte jag upp en skiva plexiglas så att han inte kom åt gallret. Då kunde de fortfarande se varandra, och prata med varandra - men gallret kom han inte åt. Det kan också vara så att han blir alldeles galen för att någon av flickorna brunstar, och då bör själva gnagandet gå över av sig själv när brunsten är slut.

Randomel93
10/15/19, 6:55 AM
#13

Rookiefråga, hur länge varar brunsten? För detta beteendet kom superplötsligt och ganska intensivt så det är en stor misstanke att det är därför känner jag 😅

Annons:
Ljungåsen
10/15/19, 7:02 AM
#14

Honan brunstar ungefär ett dygn med 14-16 dagars mellanrum. I den här tråden finns bilder på både brunstig och icke brunstig hona. https://marsvin.ifokus.se/discussions/4d716403b9cb462227072332-hur-ser-man-om-honan-brunstar

Randomel93
10/15/19, 7:36 AM
#15

Tack!

Ljungåsen
10/15/19, 1:46 PM
#16

Det är väldigt roligt att han mår såpass bra att han kan vara lite jobbig. Då bör han känna sig som sig själv igen.

Randomel93
10/15/19, 5:39 PM
#17

Hahaha, det var skönt att höra och ett fint sätt att se på det :)

Ljungåsen
10/16/19, 6:43 AM
#18

Visst är det roligare att se det från den ljusa sidan? Jag har oändligt mycket hellre ett aktivt marsvin som bråkar runt, än en som bara sitter. En som bråkar mår rätt bra, och är inte deprimerad. Där finns gott gry och livsvilja - såklart det är positivt! Hur går det med hans vikt? Har den stabiliserats, eller har han till och med börjat lägga på sig igen?

Randomel93
10/16/19, 7:35 AM
#19

Den går lite upp och ner ca 20-30 gram hit och dit men ändå stabil mellan ca 950 och 975, inte ner mer liksom :) sen tycker jag inte han kastar sig över maten som tjejerna gör även om han börjar äta direkt när jag ger men förhoppningsvis kommer det också, han kanske bara inte fattat att det är jag som är matmor än ;)

Ljungåsen
10/16/19, 7:50 AM
#20

Så bra att han är stabil i vikt! Att han inte kastar sig över maten på samma sätt som flickorna tror jag mest beror på att han sitter själv. Utan konkurrens om maten behöver man inte ha lika bråttom.

Annons:
Randomel93
10/17/19, 1:00 AM
#21

Imorse såg allt bra ut och nu när jag ska lägga mig vände jag honom en gång till och då är det vitt klett runt suturlinjerna och runt om fast det är helt torrt och gick att tvätta bort försiktigt. är var/pus helt vitt och tjockt på marsvin eller (dum fråga) kan det vara sperma? Det var som om han var smörjd med idomin som torkat in.. Veterinär är kontaktad

Ljungåsen
10/17/19, 6:25 AM
#22

Å nej. Det låter som var. Marsvinsvar är extremt segt och tjockt och har samma konsistens som tuggummi ungefär. Sperma är mer som klister och brukar vara omöjligt att tvätta bort. Bra att du kontaktat veterinär.

Upp till toppen
Annons: