Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 548 ggr
Randomel93
2019-09-27 12:57

Träpellets

Jag använder träpellets (för katter) till mina marsvin men jag är nyfiken på om det finns större förpackning med billigare literpris, jag köper 25 liter för 139 kr på Arken Zoo, har någon bättre förslag på vad jag kan hitta träspån billigare? Tacksamt!

Annons:
Lona
2019-09-27 13:04
#1

De kanske inte är lämpliga för marsvin av någon anledning, men har du kollat på Granngården och andra ställen där de säljer olika typer av stall/hästströ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
2019-09-27 13:25
#2

Granngården har stallpellets för runt 60 kr för 14 kilo. Jag använder sådana under vetbed till mina marsvin. Att bara ha pellets utan något mjukt uppepå skulle jag inte vilja ha. Det är alldeles för hårt för marsvinens små fötter. Jag gjorde ett test med uppblött stallpellets för ett tag sedan, som jag skrev om här. https://www.eragons.se/blogg/stallpellets-som-bottenstro/ Det föll inte så väl ut, för jag har en kille med kronisk rinit, och han klarade inte dammet som blev. Lättströ av hampa finns också på Granngården för relativt lite pengar. Det är ett bra strö, med bra uppsugningsförmåga men kan upplevas som lite hårt.

Randomel93
2019-09-27 16:15
#3

Jag har fleece över halva buren, duger det eller måste träpellets täckas helt? Är det något träslag jag ska undvika?

Ljungåsen
2019-09-27 16:39
#4

#3 Icke uppblött pellets skulle jag täcka helt, just för att det är för hårt att gå på, men du kan ju täcka med vanligt spån eller easyströ om du vill. Då blir det mjukare, men du drar nytta av stallpelletsens höga uppsugningsförmåga. Hårt underlag ökar risken för pododermatit (bumble fort). http://www.guinealynx.info/pododermatitis.html Tall är det träslag man brukar försöka undvika, just för att det har höga halter terpener. Att andas in terpener är inte nyttigt.

Randomel93
2019-09-27 16:53
#5

Vill marsvinen ha så att dom kan krafsa eller går det bra att täcka allt med filt?

Ljungåsen
2019-09-27 17:36
#6

#5 Det går fint att täcka allt med filt. Ingen jag har eller har haft har varit speciellt intresserad av att krafsa.

Annons:
Lillyrod
2019-09-27 17:36
#7

Enda gången mina krafsar är om jag slänger ut en näve kornkross bland spånet att leta efter. Det är ju så vilda marsvin letar mat : ) Det ser ut som de tycker det är ganska kul.

 Annars funkar filt i hela buren. Jag har en del med filt och resten spån. Delar av med gångsten.

Ljungåsen
2019-09-27 17:41
#8

#7 Om jag sprider ut något gott i lådan så gör jag det i deras höhög. Då kan de leta mat utan att behöva krafsa i spån. Jag kan inte ha någonting som dammar ens det minsta på grund av mitt marsvin med kronisk rinit. Spån är alltså helt omöjligt. Det enda som fungerar är vetbed.

Lillyrod
2019-09-27 17:54
#9

Självklart väljer man underlag efter vad som fungerar för både grisar och människor. 

Jag använder Yesbox landbruksströ som jag köper på Granngården. Det är lite mindre spån än kutterspån och det är väldigt mjukt att gå på. Dock inte så smått att det kan fastna i andningsvägarna på marsvinen. Det dammar inte särskilt mycket heller så det funkar bra här : )

Upp till toppen
Annons: