Annons:
Etikettallmänt
Läst 439 ggr
Melden
2019-10-04 11:02

Hur länge räcker detta Hö?

Jag läser på så himla mycket om marsvin. För vill gärna ha två eller fler i framtiden. Jag hade marsvin förr och minns att det var så himla dyrt. Framför allt höet och spånet. Det togg ju slut så snabbt. Jag har fått höra mycket att man kan köpa hö från bonde på blocket men finns inte många alls här där jag bor. Så hitta en hemsida, tror den hette ingemarsfoder.se eller nått. Där kosta en småbal som vägde16-19 kg, 110kr. 16kg till två marsvin räcker väll extremt länge eller? Och hur länge då. En månad eller mer? Minns att vi behövde köpa två eller tre hö påsar under en månad och de blev ibland mer än 400kr för bara höet. Och kutterspån från granngården kostar 85kr för 22kg. Hur länge räcker det? Tänker också att ju större bur desto mer sällan behöver du byta den eller:)

Annons:
Lillyrod
2019-10-04 11:18
#1

Till mina 3 marsvin i en bokhyllebur räcker en bal med spån nästan 2 månader. En 6-kilos höbal räcker en månad. Man slänger nog lika mycket kissigt hö som de äter 🙂

Jag städar min bur var tredje dag men det är sällan jag tar bort precis allting. Man tar bort pluttar och all spån som är våt och kissig. Jag tror inte man städar mer sällan för att buren är större.

Ljungåsen
2019-10-04 11:23
#2

Det är värt att lägga ner lite tid på att hitta en bra och hyfsat billig höleverantör, speciellt om man har många marsvin. Just med hö vill man verkligen inte spara in på mängden. Det är väldigt viktigt att marsvin alltid har gott om hö att äta, så att deras tänder slipas och magarna hålls i form. Förra året, när det var höbrist, roade jag mig med att väga och räkna på hur mycket hö mina marsvin behövde. Jag var tvungen att veta hur många balar jag behövde köpa för att de säkert skulle klara hela vintern. Jag har tio stycken, och de gör tillsammans av med 1-2 kilo hö om dagen, vilket då ger runt 100-200 g per marsvin och dygn. De får nytt hö två gånger om dagen. Räknar man på 200 g per marsvin och dygn så räcker en bal på 16 kg i 40 dagar för två marsvin. Kutterspån använder jag inte, så det har jag inte räknat på.

Ljungåsen
2019-10-04 11:33
#3

#1 Jag är uppenbarligen mer slösaktig med hö än du. Dina tre gör av med 200 g per dygn tillsammans.

Lillyrod
2019-10-04 12:09
#4

Ja det verkar så : )

Upp till toppen
Annons: