Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 591 ggr
mulleida
2019-10-07 07:41

Flocken håller inte

Jag har nyligen förlorat ett av mina marsvin, en ranglåg hane. Han gick tidigare ihop med en annan av mina hanar. De kom överens men den andra hanen visade tecken på att hellre gå med mina två andra hanar. Nu när den först nämnda dog, satte jag ihop dem marsvin jag hade kvar: en kastrat med taskigt temperament, en ung hane som börjar bli lite stöddig och hanen som nyligen förlorat sin kompis. Dem tre gick inte ihop (jag vet, tre hanar funkar inte). Hur ska jag gå vidare? Vill helst ha en stor flock, mer en två par. Men det funkade inte. Ska jag skaffa en ny kompis eller ett gäng honor till kastraten? Vad tycker ni?

Annons:
Anne.K
2019-10-07 08:07
#1

Har du möjlighet så röstar jag för honor till kastraten. Det brukar kunna bli en balancerad uppsättning. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ljungåsen
2019-10-07 08:13
#2

Nej, tre hanar tillsammans brukar inte fungera. Bra att du gett upp den idén. Det handlar liksom inte om vad du tycker skulle vara mest praktiskt, utan vad som är bäst för marsvinen. För hanar är det bäst att bo i par. Hur bor pojkarna nu? Var och en för sig? Hur gamla är de? Har kastraten och tonåringen bott ihop fram till nu? Lite fler detaljer så kan jag säkert komma med råd.

Ljungåsen
2019-10-07 08:24
#3

Honor till kastraten kan vara en bra idé, men då gäller det ju att de båda andra hanarna kan gå tillsammans. Om jag fattat rätt så har de inte gjort det tidigare, och beroende på hur gammal tonårskillen är så kan det vara mer eller mindre omöjligt att få honom att trivas med ny kompis.

mulleida
2019-10-07 16:52
#4

Kastraten och tonåringen går ihop just nu. Den tredje går för tillfället ensam, men har gått med båda hanarna. Även med tonåringen själv vid tillfällen. Tonåringen är född i april 2019, kastraten april 2018 och den tredje 2015. Tack för era tips! Tonåringen och kastraten har gått jättebra ihop fram till nu när lillen börjar stödda sig. Vet dock inte om tonåringen och den tredje kommer ha glädje av varandra. Tonåringen låg mest och vilade när de gick tillsammans, trots att han är en sprallig kille som gärna busar. Den tredje är aningen jobbig mot tonåringen (han luktar på honom och ger sig aldrig)

Ljungåsen
2019-10-07 17:19
#5

#4 Eftersom kastraten och tonåringen går tillsammans just nu så skulle jag låta de fortsätta göra det. Tonåringen är i en hopplös ålder för att para ihop med en ny vän. Han är för ung för att bli en bra "pappa" till en liten plutt, och för gammal för att acceptera en ny "pappa". Då behöver din tredje en ny vän, för själv kan han inte sitta. Eftersom han är ordentligt vuxen så kan det gå att para ihop honom med en annan vuxen hane, minst två år gammal. Då får man vara beredd på att det krävs många veckor på rejält stor yta (minst fyra kvadratmeter). Enklare är att ge honom en bebis, helst max sex veckor gammal. Då kan de bo tillsammans i sin bur, från start. Eller så låter du kastrera honom, och ger honom ett par flickvänner. Om du skaffar honor så är det bra om de inte befinner sig i närheten av ditt pojkpar. Helst ska de inte ens kunna höra varandra. Lukten av en hona i brunst kan trigga bråk bland pojkarna, och det vill du inte.

mulleida
2019-10-07 18:02
#6

Då vore det nog lämpligast med en unge, som du säger. De bor i samma rum just nu och det har de nog inget annat val än att göra. Jag ska definitivt funderar på att skaffa en hanunge. Tack snälla för era råd! (:

Annons:
Ljungåsen
2019-10-07 18:44
#7

Håll noga koll på din ensamme. En del marsvin blir fruktansvärt deppade av att vara ensamma, och vill det sig riktigt illa kan han deppa ihop så mycket att han slutar äta. Ju kortare tid han behöver vara själv, desto bättre.

mulleida
2019-10-09 21:24
#8

Nu har tonåringen och kastraten börjat gnabbas. Blir osäker på vad som är bäst nu. Tänkt skaffa en bebis till den ensamma, men tänk om de andra två inte längre går bra ihop och jag måste ta isär dem. Då blir det ytterligare två kompisar till att skaffa. Är det onödiga tankar? Jag förstår självklart att marsvin gnabbas, särskilt tonåringarna. Angående det faktum att jag vill ha en flock: annars kommer det att fortsätta med två par förevigt. När en ur det ena paret dör, måste en ny skaffas för att hålla sällskap. Jag menar inte att det blir jobbigt för mig och jag sätter obehindrat marsvinens välmående framför vad jag vill. Men marsvin är ämnade för flock. Såvitt jag vet är ett par inte en flock. Vad tycker ni? Hur ska jag göra med mitt dilemma? ( : Tacksam för svar!

Ljungåsen
2019-10-09 21:51
#9

Vill du ha en flock så är det en kastrerad hane plus honor som gäller. Hanar är inte gjorda för att bo i flock med flera andra hanar. De är gjorda för att vara ensam herre på täppan med ett harem av honor. Genom att sätta ihop alla tre så kan du ha startat osämja mellan kastraten och tonåringen, som fortsätter nu även om den tredje inte längre är tillsammans med dem. Det är därför man ska undvika att PETA i fungerande hanpar, just för att det kan komma surt efter. Bara tiden kan utvisa om de kommer bråka isär sig eller inte. Vad menar du med att de gnabbas? Vad gör de? Så länge som de inte slåss så finns det hopp. Jag skulle börja med att möblera om i buren och ge herrarna ett bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln. En del killar triggas oerhört av lukt, och då hjälper det om de luktar så lika som möjligt. Om du vill gå mot flock så får du kastrera alla dina hanar och ge dem varsin flickvän (och ha dem i tre olika burar). Då kan du så småningom minska på antalet burar när hanarna dör undan. Annars sitter du mycket riktigt med två hanpar i all framtid - eller tills du väljer att omplacera någon.

mulleida
2019-10-10 07:20
#10

Jösses! Mycket jobb och pengar blir det om jag vill ha en flock (eller rättare sagt tre).

#9 Tack återigen för din visdom 😃

Hur skulle du ha gjort i min situation?

Ljungåsen
2019-10-10 08:05
#11

#10 Jo, det blir mycket jobb helt klart. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle gjort om jag varit du. Det beror på en massa saker. Hur mycket gnabbas ditt nuvarande pojkpar? Hur gnabbas de? Hur jobbigt tycker du det är att ha två pojkpar i all evighet? Hur angelägen är du om att ha (bara) en flock på sikt? Hur ser du på din framtid med marsvin? Själv har jag tio marsvin fördelade på tre lådor. Två pojkpar och en liten flock med kastrat och fem honor. De bor i varsitt rum, och har ingen kontakt med varandra. Jag är väldigt förtjust i mina pojkpar, och skulle inte vilja vara utan dem. Eftersom de bara är två så formar de en väldigt tajt relation med varandra. Dessutom är de jämnare i humöret än vad honor (som ju brunstar med jämna mellanrum) är. Min lilla flock har just gått igenom ett smärre kaos när en av honorna drabbades av äggstockscystor och blev fruktansvärt jobbig under brunst. Så illa som hon betedde sig mot kompisarna har ingen hane i ett pojkpar någonsin betett sig, så att om man tror att allt blir lugnt och fint bara för att man har en flock så kommer man bli besviken. Hon är kastrerad nu, och lugnet är tillbaka.

mulleida
2019-10-10 14:52
#12

Okej!

Jag tycker att mitt pojkpar är lite irriterade på varandra.

Jag är inte rädd för att lägga ner jobb på marsvinen, utan vill gärna ha en enda flock i framtiden.

Jag planerar att ha marsvin många år till. Kanske får jag en chans att ha en flock senare, när alla pojkar - eller alla utom en - sprungit vidare. 

Dock vill jag väldigt gärna ha en flock för att kunna ha alla ute på golvet samtidigt för utforskande och att ha en stor bur, istället för flera mindre.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. 

(Den ensamma pojken äter och dricker normalt. Han är ännu väldigt social emot mig och tigger godis)

Ljungåsen
2019-10-10 17:01
#13

Så skönt att höra att den ensamme mår fortsatt bra. Håll koll på vikten, för det kan vända fort. Om det hade varit mina marsvin, och mitt mål hade varit att ha en enda flock så hade jag gjort såhär: Bokat kastreringstid för den ensamme så fort som möjligt. Han kan inte flytta ihop med flickor förrän tre-fyra veckor efter kastreringen, så han kommer ha en lång ensamhetstid ändå. Jag skulle göra allt jag kunde för att den skulle bli så kort som möjligt. Skaffat tre vuxna honor (1-3 år gamla). Det blir en bättre balans i flocken med lite äldre djur. Om du har en omplaceringsorganisation i din närhet så skulle jag vänt mig dit, annars brukar det finnas gott om begagnade marsvin på Blocket. Placerat den ensamme och honorna i ett rum (i varsin bur tills han är säker rent fertilitetsmässigt), och pojkpaet i ett annat rum - så långt bort från flickorna som det går. I vår, när tonåringen blivit en ettåring så skulle jag kastrerat honom också. Man kan kastrera tidigare än så om läget mellan honom och kompisen blir akut dåligt, men det är ofta bättre att vänta tills han blir lite mer färdigvuxen i kroppen. Sedan skulle jag antingen fördela ut de flickor jag har så att killarna får varsin, eller skaffa fler. Även här skulle jag välja vuxna djur. Om det känns övermäktigt med tre burar så kan du alltid omplacera en av kastraterna. Just kastrater har ett bra andrahandsvärde och brukar inte vara svåra att hitta bra hem till.

Annons:
mulleida
2019-10-10 19:41
#14

Tack!

Ljungåsen
2019-10-11 06:22
#15

Eragons har bra information om eftervård efter kastrering i sitt infohäfte, som kan laddas ner från den här sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

mulleida
2019-10-11 20:30
#16

Vill berätta att jag nu skaffat en hanunge till det ensamma marsvinet. Tack snälla för tipsen! Jag planerar att skaffa flock i framtiden, men nu får det vara två mini "flockar".

Ljungåsen
2019-10-11 20:35
#17

#16 Å vad skönt att höra att han inte är ensam längre! Jag hoppas de kommer komma väl överrens - och att dina andra pojkar också gör det.

Upp till toppen
Annons: