Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 850 ggr
Randomel93
2019-10-08 21:38

Stödmatning

Imorse kastrerades hanen och vi åkte hem kl 11, sedan dess har jag stödmatat med Recovery varannan timme, fått i honom 3 ml alla gånger fram till fem då jag fick i honom nästan sju samt åt han ett höstrå. Han äter dom godaste grönsakerna och har gjort under nästan hela dagen. Han deppade ihop vid sjutiden och sen femtiden så har jag sammanlagt fått i honom 3 ml recovery. Vid sjutiden så satte jag tjejerna i en hage bredvid och då trooor jag att han åt lite hö. Han stretar väldigt mot recoveryn nu men vitkål ryckte han nästan ur handen på mig. Jag försökte nu vid 21:15 men fick bara i honom en munfull recovery, han vill helst inte lämna sin myspåse. Ska jag ge honom en chans att komma igång med höet eftersom han äter grönsaker så friskt eller ska jag fortsätta få i honom den recoveryn jag kan varannan timme? Ska jag vara hårdare med matningen? Tips på hur jag kan se om han ätit hö ifall jag somnar?

Annons:
Randomel93
2019-10-08 21:54
#1

Nu klockan 21:53 så tog jag upp hela myspaketet och la honom bredvid mig i soffan så att vi delar filt, direkt åt hn resten av sin vitkål och två höstrån med stadig ögonkontakt, oroar jag mig i onödan? Vart hemma sjuk idag så jag kanske stirrar mig blind på honom

Ljungåsen
2019-10-08 21:57
#2

Stödmatning är ett elände. Det är så himla viktigt att de har mat i magen så inte tarmarna stannar av, men om man håller dem proppmätta så äter de ingenting själva. Det är en avvägning hela tiden på vad som är bäst. Jag brukar försöka mata varannan timme så länge som de inte äter alls själva. När de börjar äta lite så drar jag ut på det till var tredje -fjärde timme, och ger så mycket som går att få i. Väger marsvinet det sista jag gör på kvällen, och det första jag gör på morgonen för att få koll på hur det har ätits under natten. Om han är van vid gräs så brukar just gräs vara lättätet när man är nyopererad. Gurka och paprika brukar också gå hem. Gasbildande grönsaker som kål brukar jag undvika innan de är helt igång med maten själva.

Ljungåsen
2019-10-08 22:02
#3

#1 Man oroar sig alltid. Det är jättebra att han äter hö. Ibland fungerar det att mata med ett höstrå i taget så att de äter mer än de skulle gjort annars. Det är bättre (enligt min erfarenhet) att vara rätt aggressiv med stödmatningen i början så att de inte tappar för mycket vikt och ork. Hoppas han får ordentligt med smärtstillande, två gånger om dagen. Det är mycket lättare att äta om man inte har ont.

Randomel93
2019-10-08 22:14
#4

Ajdå, kål är försenr för han åt ganska mycket kål nu.. Men i och med att han åt kålen friskt nu samt ett par höstrån, kan jag ha is i magen i tre timmar och se om han vill pilla i sig mer hö innan jag stödmatar?

Randomel93
2019-10-08 22:16
#5

Sover dom med öppna ögon ibland?

Ljungåsen
2019-10-09 06:28
#6

Hoppas natten gått bra, och att han kommit igång med ätandet och bajsandet som han ska. Marsvin sover inte som vi, utan kan helt klart vila fint med öppna ögon.

Annons:
Randomel93
2019-10-09 08:56
#7

Han vilade med mig under filt fram till midnatt, då tvingade jag i honom recovery men fick bara i honom två ml, jag kände mig hopplös men la honom i buren och då jäklar! Då tryckte han i sig två skivor gurka, bytte gömställe, glufsade i dig hö i flera minuter, alltså lääänge, sen bytte hsn gömställe igen och vilade :) Alla matgömmor jag gjort (självklart har han haft nära boet också, ville bara se om han gick runt umder natten) var borta vid fyratiden och då fick jag även fylla på hö som han direkt gick och åt :)

Ljungåsen
2019-10-09 09:11
#8

#7 Det låter ju jättebra! Enda kastreringen jag har egen erfarenhet av är på en hona. Vi hämtade henne en torsdag kl 16, och då var hon som en disktrasa. När vi kommit hem vid 17 hade hon piggnat på sig och gick att stödmata. Morgonen därpå skrek hon efter sina frukostgrönsaker precis som vanligt, och åt alldeles utmärkt själv. Hoppas det går lika smidigt för din kille.

Randomel93
2019-10-11 06:35
#9

Han tappar i vikt men är pigg annars och äter av allt jag ger honom, dock äter han inte upp alla grönsaker, men han är på höet jättemycket. Kan jag ge fri tillgång eller åtminstone stora portioner 4-kornkross?

Ljungåsen
2019-10-11 06:55
#10

Så bra att han gillar sitt hö. Det är ett friskhetstecken. Efter en operation är alla medel tillåtna för att få igång aptiten ordentligt, tycker jag. Om han gillar och är van vid fyrkornskross så kan han gott få större portioner av det nu ett tag. Ett alternativ som också är bra är kligröt. Fungerar fint att göra på Recovery, vatten och havregryn. Vad vägde han från början? Hur mycket har han tappat i vikt?

Randomel93
2019-10-11 07:02
#11

Han har fått lite 4kornskross sen han kom till mig i söndags, kan jag räkna honom som van nog för större portioner då? Behöver havregrynen ligga i blöt länge innan om man gör kligröt? Innan sövningen vägde han 1040 och imorse innan frukost 944

Ljungåsen
2019-10-11 07:24
#12

Du vet inte vad han fick att äta innan han kom till dig? Man vill ju inte ändra för mycket så att magen kommer i obalans. När det gäller kligröt så brukar jag bara blanda ihop och sedan servera direkt. Ingen lång blötläggningstid alltså. 100 g viktförlust är rätt mycket. Jag skulle nog satsa på kligröt, tror jag. Kanske lite pellets eller ärtplättar, om han är van vid sånt. Extra c-vitamin kan också trigga aptiten. Antingen som askorbinsyra på en gurkskiva eller brustablett för människor löst i vatten med spruta direkt i munnen. Får han tillräckligt med Metacam?

Blackiebo
2019-10-11 09:21
#13

Våra kastrater var som vanligt och hade repat sig alla gånger till dagen efter operation, om inte redan på kvällen samma dag. 

Jag undrar nog också om ditt marsvin får ordentligt med smärtlindring? Min erfarenhet är att alla veterinärer vet inte hur de ska ge Metacam till marsvin. Det gör de nog bara på ett fåtal kliniker i landet där det finns specialkompetens på exotiska djur. 

För att få upp honom i vikt skulle jag också ge kligröt, superbra vikt-boost. Jag brukar ge en blandning av kruskakli (80%) och havrekli (20%). Mina gillar inte havre så mycket.

Annons:
Ljungåsen
2019-10-11 09:34
#14

För att du ska få något att jämföra med. Min tjej som kastrerades nyss väger ganska så precis 1000 g. Hon fick ordinerat 0,66 ml Metacam för hund (1,5 mg/ml) två gånger om dagen de första fem dagarna, följt av två dagar med 0,33 ml två gånger om dagen. Hon hade inte ont och åt precis som vanligt dagen efter kastreringen. Maxdos Metacam för marsvin är 1 mg per kilo kroppsvikt per 12 h. Efter en operation behövs maxdos, åtminstone under ett par dagar. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5af2cf14ce12c430780056c7-metacamdosering-for-marsvin

Randomel93
2019-10-11 17:37
#15

Gröten gick inte hem men jag doppade gurkskivor i massa recovery när jag tittade till honom vid lunch och det gick hem, nu är han och mumsar hö, ätit upp nästan allt som fanns kvar av frukostvitkålen och väger nu 975 gram :) vid lunch satte jag även tjejerna i en parningssäker bur vägg i vägg, hittils har dom bara umgåtts några timmar om dagen vägg i vägg men tjejerna får nog bo så nära nu under tiden, det är skyddat så att han inte tar sig in :) 0.2 ml metacam 1 gång om dagen

Ljungåsen
2019-10-11 17:42
#16

#15 Då får han alldeles för lite Metacam och har säkert ont. Det förklarar varför han har tappat i vikt. Marsvin förbränner Metacam fortare än exempelvis hund och katt,, och behöver få två gånger per dygn med 12 timmars mellanrum för att vara smärtlindrade hela dygnet. Med den vikt han har skulle jag ge åtminstone 0,3 ml 2 gånger per dygn. För det är väl hund-metacam du har?

Randomel93
2019-10-11 17:57
#17

Nej, metacam för katt och marsvin, med honungssmak :) Tusen tack förresten för vilket stöd ni är!

Ljungåsen
2019-10-11 18:19
#18

Men oj. Det är ungefär så jättefel det kan bli. Han får så ynkligt lite Metacam att han i princip inte är smärtstillad alls. Har du läst länken i #14? Med Metacam för katt och marsvin så behöver han åtminstone 0,9 ml per 12 h. Dvs. 2*0,9 ml per dygn. Be din veterinär ta kontakt med antingen Blå Stjärnans exotiska avdelning i Göteborg alternativt någon Exo-veterinär på Mälarens smådjursklinik för att kontrollera att det jag säger är rätt. Din veterinär är sorgligt oinformerad om hur mycket smärtstillande marsvin faktiskt behöver, och din lille pojk är den som betalar priset.

Randomel93
2019-10-11 22:38
#19

Jag ska ta upp det, tack!

Randomel93
2019-10-12 12:04
#20

Han väger fortfarande 975 iallafall och äter i samma takt som tjejerna idag så han behövde definitivt recoveryboosten han fick igår för att få upp aptiten :)

Annons:
Ljungåsen
2019-10-12 12:12
#21

Jättebra att han inte har tappat mer! Om kombinationen Recovery och gurka fungerar så kör på den. Smärtan efter operationen minskar ju också dag för dag nu när han läker, så förhoppningsvis är det på väg åt rätt håll. Jag tycker bara så väldigt synd om honom som inte fått ordentlig smärtlindring. Om din veterinär blir uppdaterad på det så kommer i alla fall fler marsvin slippa drabbas.

Randomel93
2019-10-12 12:19
#22

Finns det länkar och källor jag kan skicka till henne?

Ljungåsen
2019-10-12 12:38
#23

#22 Jag har inte hittat någonting på öppna nätet. Det jag vet är att rekommendationen ändrades efter den stora veterinärvårdskonferensen om marsvin i Polen i december 2017. Be din veterinär ta kontakt med någon Exo-veterinär på antingen Blå Stjärnan i Göteborg eller Mälarens smådjursklinik i Stockholm. Båda ställena använder sig av de nya rekommendationerna gällande Metacamdosering för marsvin och kan säkert förklara vad som gäller. Marianne Tornvall på Mälarens smådjursklinik finns också som veterinär på Firstvet. Om dina marsvin är försäkrade så kan du boka ett gratis möte med henne och diskutera saken. https://firstvet.com/sv/veterinarer

Upp till toppen
Annons: