Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 732 ggr
pisces1
2019-10-11 15:31

Marsvin som stöddar sig

Har två marsvin, en hane på ett år och en på nio veckor och så fort de möts i buren så börjar den lilla att kurra direkt mot den äldre Är detta normalt? De har bott tillsammans i fyra veckor nu.Trodde att rangordning kom automatiskt när ena marsvinet är så mycket yngre.

Annons:
Ljungåsen
2019-10-11 16:09
#1

Det är normalt. En del småkillar är mer hormonstyrda och stöddigare än andra, och om den vuxne då är av en lite mjukare sort som inte säger ifrån ordentligt så kommer småkillen att hålla på. Det brukar gå över, men kan ta ett bra tag. Så länge som det bara handlar om burrande och rumpviftande så är det ingen fara. Börjar det klappras tänder så är det värre. Jag har en niomånaders som fortfarande håller på sådär, och han har bott med kompisen sedan han var åtta veckor. Kompisen är bara året äldre (ungefär samma åldersskillnad som mellan dina) och har inte riktigt den pondus som krävs. Det brukar gå bättre om åldersskillnaden är åtminstone två år, men ibland har man liksom inget val.

pisces1
2019-10-12 04:35
#2

Tack så mycket för svar 😊👍 tycker lite synd om den äldste bara som får ha den lilla stöddproppen omkring sig men förhoppningsvis ordnar det upp sig sen

Ljungåsen
2019-10-12 06:30
#3

Man får tänka att han hellre bor med en stöddpropp än ensam. Så tänker jag i alla fall.

pisces1
2019-10-12 18:34
#4

Ja det är helt sant. Det enda jag hoppas på att det inte blir värre

Ljungåsen
2019-10-12 19:28
#5

Jag tror inte det blir värre. Förr eller senare så kommer den äldre att säga ifrån, och så blir det lugnt ett tag. Antingen så ger småkillen upp, eller så gör han nya försök och så upprepas det hela tills den äldre säger ifrån igen. Det kan vara klokt att se till att det finns två av allting. Två hus, två höhögar, två matskålar. Då blir det mindre att konkurrera om och lättare att komma överens.

pisces1
2019-10-13 16:56
#6

Såg idag att den äldre sade ifrån och då slutade den andre med sitt kurrande. Jag har två av allt till dem så de inte behöver gruffa över det.

Annons:
Ljungåsen
2019-10-13 17:03
#7

Så bra att det går bra, och att du har gjort din del genom att se till att de har så lite som möjligt att tjafsa över. Här har det varit helt lugnt i två dagar,så jag börjar tro att min lillkille äntligen har gett upp.

Melinda2002
2019-10-25 14:48
#8

Har två hanar på fem år, de brukar gå i en cirkel och kurra mot varandra. Ibland juckar den ena på den andra och det kan bli lite bråk, men inget seriöst

Ljungåsen
2019-10-25 15:41
#9

#8 Femåringar brukar oftast ha kommit över sånt beteende för länge sedan. Jag har haft en äldre herre som ibland betedde sig sådär. Efter ett tag kom jag på att det var hans sätt att signalera att någonting var fel (sperma i pälsen, smutsig talgkörtel, för mycket vax i öronen). När jag hittade vad det var han inte gillade och fixade det så blev han trevlig mot kompisen igen. Här har det varit lugnt och fint sedan jag skrev sist, så jag tror att min niomånaders äntligen har förstått. Det är jätteskönt, för mig, för honom och för kompisen.

Upp till toppen
Annons: