Annons:
Etikettallmänt
Läst 586 ggr
Ejansson
10/24/19, 11:40 AM

Vad ska marsvin väga?

Hej! Jag har 2 marsvin som är 3-4 månader och är osäker på om dom väger nog mycket. Hur stora ska dom vara? Och visst brukar dom vara fullvuxna vid 1 år?

Annons:
Ljungåsen
10/24/19, 12:36 PM
#1

Vad väger de? Vikten kan variera rätt rejält utan att det för den skull är något fel. Marsvin kommer i olika storlekar, och växer olika fort. Om jag tittar på de jag har haft i den åldern så har deras vikt varierat mellan 500-780 g vid tre månader, och mellan 628-970 g vid fyra månader. Enklaste sättet att ha koll på om de väger lagom är att känna på dem. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Storleksmässigt brukar de ha vuxit klart vid ungefär 18 månader, men de växer förstås långsammare ju äldre de blir.

Ejansson
10/26/19, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dom sa när vi köpte dom att dom va 4-5 veckor å de var den 3e september. Å jag tycker att jag har gett dom mycke mat å att dom är lagomt stor för sin storlek men jag kanske måste mata dom mer. Vill ju inte att dom ska vara för smala..

Ejansson
10/26/19, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Lillyrod
10/26/19, 12:12 PM
#4

De ser alldeles normala och  jättesöta ut : ) Så länge de får bra grönsaker och har tillgång till gott hö hela tiden så växer de nog som de ska.

Som sagt alla är vi olika och väger olika mycket.

Ljungåsen
10/26/19, 12:36 PM
#5

Jättesöta marsvin! Om jag räknat rätt så är de knappt tre månader gamla. Växande marsvin brukar behöva någon form av kraftfoder, förutom hö och c-vitaminrika grönsaker. Just c-vitamin är extra viktigt när de växer. C-vitaminbrist, även om den är liten, kan ge hemska skador på bl. a. lederna som inte visar sig förrän om flera år. Om du vill ge pellets som kraftfoder så är Oxbow essentials ett bra foder. De flesta andra pelletssorter som finns har en felaktig kalcium-fosfor-kvot och kan bidra till urinsten hos marsvinet. Vill du inte ge pellets så finns alternativ, se länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Avslutningsvis så brukar det vara värt att lägga lite energi på att hitta ett riktigt bra hö. Hö anpassat för häst passar fint för marsvin.

Ejansson
10/26/19, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Brukar ge dom detta utöver grönsaker☺️

Annons:
Ljungåsen
10/26/19, 2:09 PM
#7

#6 Selective pellets har en något hög kalcium-fosfor-kvot, något låg fibernivå och väldigt hög fetthalt. Det är inte ett uselt foder för växande marsvin om de får det i begränsad mängd. Vad får de för hö? Och hur ofta ger du nytt hö? Ofta äter de mer hö om de får en ny tuss flera gånger om dagen.

Upp till toppen
Annons: