Annons:
Etikettallmänt
Läst 890 ggr
[Sommarsommar1]
10/29/19, 12:01 PM

Skaffa marsvin..övertalning

Hej! Jag är riktigt sugen på att skaffa två stycken marsvin då jag tycker det är ensamt i mitt rum efter att ha sålt mina hamstrar pga inget intresse. Mina kaniner bor utomhus så dem kan jag ju inte ha i mitt rum. Jag är sjukt sugen på att skaffa två stycken marsvin och ha lösgående i mitt rum, hur mysigt?? Men problemet är att jag inte får för mina föräldrar, vilket är förståeligt. Jag är 17 år och tycker jag borde få bestämma själv, men mina föräldrar är less på att ha spån och hö på golvet efter vi hade en lösgående kanin inomhus för ett par år sedan. Jag vill inte ha en inomhuskanin, men marsvin har jag aldrig haft och finns fina med bur och tillbehör till salu i min stad. Hur kan jag övertala mina föräldrar? Jag är väldigt duktig på övertalning och har övertalat mina föräldrar till alla djur jag haft/har, men jag är väldigt säker på att jag bara kommer få nej. Min mamma vill ha en inomhuskanin, men det är min pappa som inte vill då de luktar och stökar ner. Ska jag bara acceptera ett nej eller ska jag försöka få ett ja? Dock verkar mina föräldrar ha bestämt sig för att jag inte ska ha fler djur på ett tag, men jag vill. Nu när det blir vinter måste det ju vara jätte mysigt med marsvin som sällskap.

Annons:
Cireea
10/29/19, 12:15 PM
#1

Rent krasst så är det såhär att det är dina föräldrar som bestämmer så länge du bor hemma. Man ska aldrig försöka övertala föräldrar för att få skaffa djur, för så länge du är minderårig är det dom som har ansvaret över djuren. Vill dom inte så får du respektera det. 

Man kan däremot föra en diskussion om det, men blir det nej anser jag att du får acceptera det och skaffa marsvin när du flyttar hemifrån.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ljungåsen
10/29/19, 1:40 PM
#2

Att övertala är ingen bra idé - för marsvinens skull. Det är alltid de vuxna som har ansvaret, och om de skaffar djur de egentligen inte vill ha så är sannolikheten stor att djuret inte kommer bli omhändertagen på rätt sätt, eller få den vård det behöver när det blir sjukt. Veterinärvård är dyrt, och är den som betalar inte intresserad så är det djuret som kommer komma i kläm. Att ha marsvin lösgående är inte heller det en bra idé. De är inte som kaniner, som kan bli rumsrena, utan de kissar och bajsar precis överallt. Dessutom är de beroende av ett mjukt, sviktande underlag för att inte få problem med fötterna.

Randomel93
10/29/19, 5:50 PM
#3

Jag håller med dom andra, sen reagerar jag också på att du sålde dina hamstrar för att du inte hade intresset längre och marsvin lever ganska många år längre en hamster. Fler omplaceringsmarsvin pga ointresse behövs inte så vänta du tills du är myndig och flyttat ut, om du fortfarande vill ha marsvin då så satsa på det då i så fall så blir alla nöjda :)

Li.nda
10/30/19, 8:40 PM
#4

Tycker inte man ska skaffa djur som inte hela familjen önskar. Sen tycker jag inte man ska sälja djuren man har hemma för man tappat intresse och byta ut dom med några andra. Men det är jag det. Utifrån din text tycker jag främst du bör läsa på vad det innebär att ha marsvin. Det är inga djur man har lösgående i sitt rum, de blir mycket sällan rumsrena som kaniner. Och om du tröttnat på dina tidigare djur så ha i åtanke att marsvin kan leva betydligt längre än hamster. Tänk dig då 6-8 år framåt, då är du 23. Mellan åldern 17-23 händer otroligt mycket, du kanske flyttar hemifrån, skaffar sambo, börjar jobba, studera m.m. Då lär du tröttna på marsvinen också. Förstå mig rätt - man kan ha djur även om det händer mycket i livet. Men har man en tendens där intresse svalnar så bör man tänka sig för, för djurens skull!

//Linda

[Sommarsommar1]
10/31/19, 7:08 AM
#5

Jag vet vad det innebär att ha marsvin då jag har kaniner och haft det i flera år. Jag har aldrig haft marsvin och velat ha det i tre år.

Ljungåsen
10/31/19, 7:24 AM
#6

#5 Det är stor skillnad mellan att ha marsvin och att ha kaniner. Om du tror att det är samma sak så har du verkligen inte läst på ordentligt. Att ha både marsvin och kaniner kräver att man känner till att till synes friska kaniner kan göra marsvinen dödssjuka. Läs gärna mer i länken nedan (en bit ner på sidan). https://www.eragons.se/om-marsvin/marsvin-i-flock/

Annons:
[Sommarsommar1]
11/1/19, 9:06 PM
#7

Idag blev man marsvinsägare :D

Cireea
11/1/19, 9:29 PM
#8

Tråkigt att du inte tog till dig av vad alla skrivit i tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Li.nda
11/1/19, 9:51 PM
#9

#8 Jag håller verkligen med dig. Anser det vara oansvarigt.

//Linda

[Sommarsommar1]
11/1/19, 10:17 PM
#10

Ni får tycka vad ni vill :)

Li.nda
11/1/19, 11:14 PM
#11

#10 Jag önskar dig all lycka till med dina marsvin. Samtidigt som jag inte förstår vitsen med att ställa frågor/be om råd i ett forum om man inte tänker ta till sig någon information. Men men. Hoppas du är påläst nu iallafall.

//Linda

Eremitkräftor?
11/2/19, 12:10 PM
#12

Marsvin är väldigt stökiga.. det hjälper aldrig att tjata om att få marsvin! Du kan ju vakta någons marsvin eller hyra den i någon månad och se vad du tycker och vad dina föreldrar tycker! Lycka till

Eremitkräftor?
11/2/19, 12:14 PM
#13

Dock tycker jag att föreldrarna ska vara överens om det också.. i slutändan är det alltid ens föreldrar som gör allt som att dammsuga ditt rum när det är fullt av hö och spån, betala alla besök hos veterinären och köpa alla tillbehör till dem.

Annons:
[Sommarsommar1]
11/2/19, 1:38 PM
#14

#13 Nu undrar jag om du tror att jag är 10 år? Jag är 17 år och tar ansvar. Skulle aldrig låta mina föräldrar städa efter mina djur. Jag hatar när det är stökigt och städar flera gånger om dagen, så mina föräldrar behöver inte vara oroliga att det ska ligga spån och hö på golvet ;D Min pappa ringde och frågade om marsvinen fanns kvar utan att jag visste om det, så han var med på det. Min mamma sa ja direkt när jag ringde :)

[Sommarsommar1]
11/2/19, 1:38 PM
#15

#13 Jag betalar allt själv och alla veterinärbesök.

91Marran
11/2/19, 1:59 PM
#16

#15 Har du flera tusen till veterinär? Har du det så är det ju bra :)

Mvh
Mig

[Sommarsommar1]
11/2/19, 2:16 PM
#17

#16 japp ;)

Cireea
11/2/19, 7:45 PM
#18

#14  "Jag är 17 år och tar ansvar"

Låter inte så efter att du sålt dina hamstrar på grund av inget intresse. Hade du tagit ansvar som djurägare hade du tagit hand om djuren du skaffat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
11/2/19, 8:18 PM
#19

Håller med Cireea. Djur är inget man tröttnar på. Gör man det så är det inget man visar utåt. Man fortsätter att ta hand om sina djur oavsett!

Mvh
Mig

[Sommarsommar1]
11/3/19, 8:40 AM
#20

Jaja, vi lämnar det här. Man kan aldrig vara inne på iFokus utan att få ”på hopp” och bli kallad för en dålig ägare.

Annons:
91Marran
11/3/19, 11:35 AM
#21

#20 Ingen som säger att du är en dålig ägare. Vi vill bara att du tänka efter ordentligt innan.

Mvh
Mig

UlrikaD
11/11/19, 3:48 PM
#22

Hur går det med marsvinen?

Upp till toppen
Annons: