Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1030 ggr
Maxpop
10/30/19, 8:15 PM

Hur tränar man marsvin så de blir tama?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har skaffat 2 marsvinshanar som är 6 veckor gamla. De är båda ganska modiga och framåt men vågar ändå inte bli klappade. De mumsar gärna på gurka, morot och pellets från handen men flyr så fort vi försöker klappa dom. Är det någon som har några tips hur vi kan få de tama?

Annons:
Li.nda
10/30/19, 8:26 PM
#1

Hej! Av egen erfarenhet sedan tidigare så det faktiskt att ge det tid. Marsvin har ett flyktbeteende och små marsvin har en tendens att inte vara så tama. När jag skaffade mina första för flera år sedan så var de också väldigt rädda och otama, jag såg bara till att ta det i deras takt, finnas i närheten, prata med dem, ta med mat till buren, försöka klappa utan att jaga - för att visa att jag inte är farlig. Med tiden så vande de sig. ☺️

//Linda

Maxpop
10/30/19, 8:32 PM
#2

Tack för svar! Jag har höstlov och är hemma med dem så de vänjer sig med mig mer och mer för varje dag. Men skulle gärna vilja att det gick lite snabbare!🐹

My5665
10/30/19, 8:48 PM
#3

#0 vilka söta marsvin

Jag brukade göra så att jag tvingade  in dom i ett hörn för att sedan ta upp och gosa eller pyssla med dom, ju mer du pysslar om dom  ju tamare blir dom.  Sedan när klappstunden var över så satte jag ner dom när dom slutat att sprattla.

Honestyisdead
10/31/19, 4:52 AM
#4

Man tvingar inte in flyktdjur eller något djur i ett hörn och tvingar dom till "gos"!!

Ljungåsen
10/31/19, 6:21 AM
#5

Dina marsvin är väldigt unga fortfarande. De flesta unga marsvin går inte att klappa i buren, oavsett hur tama de är. Om du vill klappa så är det enklaste att göra som #3 skriver. Mota försiktigt in dem i ett hörn av buren och skopa upp dem. Jaga absolut inte runt dem för att fånga. Ha dem i knät tillsammans, gärna med en handduk de kan gömma sig under och muta med något jättegott. Gurka brukar vara populärt. Jag har tio marsvin. Alla är tama, och kommer springande när jag pratar med dem. Trots det så är det bara två som accepterar att klappas i lådan, men alla gillar att komma upp och äta godis i knät.

[lifebyanki]
11/2/19, 8:32 PM
#6

Mitt bästa tips är prata! prata prata och prata, sitt och läs högt för dom, säg hej och hejdå när du går/kommer tillbaka, dom kommer alltså koppla din röst till något bra (då Jag hoppas att du behandlar dom bra) jag gav mina marsvin tid och pratade en massa med dom och sakta så blev dom mindre rädda, dom var livrädda när någon gick förbi buren men om jag pratade och gick förbi så var dom lugna för jag var ju inte farlig, samma sak som när jag kom in på rummet eller att dom blev rädda för annat, jag börja bara prata och dom lugna ner sig, funkar än idag även fast dom är mer tama

Annons:
Melinda2002
11/28/19, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Något jag gjorde när mina marsvin var små var att jag lät dem ha min mössa att gömma sig i. Jag tror de vande sig vid lukten för sen dess har de alltid försökt gömma sig under min tröja. Det finns inget mysigare än att ligga ner i soffan och kolla på tv med ett sovande marsvin på magen. Ett annat tips är att ta ett kissunderlägg (sånt som barn har under sitt lakan om de kissar i sängen) och lägga underlägget i soffan. Sen kan marsvinen vara framme och gömma sig under handdukar. Glöm inta att ta fram hö och ha dem inte framme för länge utan att ge vatten.

musse_lusse
12/23/19, 12:07 PM
#8

#4 Marsvin är djur som inte gillar att bli plockade då de kopplar det med att ett rovdjur skulle komma och ta dem. Mitt tips är däremot att locka in dem i en tunnel och sedan lyfta dem

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

musse_lusse
12/23/19, 12:08 PM
#9

Men mitt tips är att sitta och mysa med dem varje dag och vänja dem med din röst, lukt och framförallt händer. I början satt jag varje på en pall utanför buren och lockade med mat i min hand. På så sätt kände dom sig trygga med mina händer men det tog ett tag!

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Honestyisdead
12/23/19, 1:07 PM
#10

#8 Som du ser vet jag att dom är flyktdjuk så mig behöver du inte förklara för.

Upp till toppen
Annons: