Annons:
Etikettallmänt
Läst 724 ggr
sajons
11/13/19, 9:13 PM

Nya marsvin

Hej! 

Nu är det snart en vecka sedan vi kom hem med våra två marsvinstjejer. De verkar till viss del börja anpassa sig till sitt nya hem. Trots att jag läst på en hel del har det ändå uppstått några frågetecken som ni kanske kan hjälpa mig med. För det första har jag läst om hur viktigt det är att de är två för sällskap med varandra. Men om jag ska vara ärlig så undrar jag hur mycket utbyte de har av varandra. Den ena kör rätt rejält med den andra, jagar ut henne ur det ena huset och kan ibland komma efter och jaga ut henne från nästa ställe också osv. Den lilla piper och viker undan så det blir liksom inte bråk, men det känns som en rätt stressande situation för den undergivna som jämt får slinka undan och vika ner sig. Tjejerna är ett år gamla och har bott ihop under den tiden. Enligt de förra ägarna var det inga särskilda problem. Borde vi oroa oss? 

Det andra är vikten. Jag tyckte tidigt att den undergivna kändes så liten och tunn i kroppen när man lyfter henne och man känner ryggraden tydligt. Ikväll vägde vi dem för första gången och då visar det sig att vår lilla tjej bara väger ca 700g. Den andra drygt 900. Vad kan jag göra? Jag tycker att de har ätit och druckit lite dåligt sedan de kom, men de är igång ordentligt nu på kvällen. Vi har dock bara gett hö och grönsaker. Borde jag lägga till något? Och egentligen kanske mest till den lilla, men risken är ju att hon blir bortkörd…

Den tredje och sista saken gäller upplockning ur buren. Båda tjejerna är rätt lugna när de sitter i famnen och kan tom mumsa på lite gurka i lugn och ro. Men framförallt den ena är supersvår att få fatt i och man känner sig som världens skurk när man motat in henne i ett hörn och hon kastar sig i väg för andra eller tredje gången och gör allt för att fly, och sedan piper hon ängsligt när man väl lyfter henne. Borde vi försöka mindre och se om hon lugnar sig? Nu har vi försökt ta upp dem ett par ggr/dag kortare stunder för att de ska vänja sig vid oss. Enklast är att ta dem direkt ur huset som man kan lyfta av locket på. Men det kanske inte är bra att göra så?   

Oj detta blev långt, sorry. Tacksam för hjälp! /familjen JS

Annons:
Ljungåsen
11/13/19, 9:58 PM
#1

Honor kan vara rätt så elaka mot varandra, speciellt vid brunst och speciellt om de bara är två. Ofta blir det betydligt lugnare och trevligare om man har en kastrerad hane tillsammans med honorna. Han håller den brunstade honan sysselsatt, så att hon inte har tid att bråka med kompisen. Det kan också vara så att den dominanta honan har trassel med hormonerna (äggstockscystor är väldigt, väldigt vanligt) och då är kastrering av henne en bra lösning. En marsvinskunnig veterinär kan avgöra om hon har cystor bara genom att klämma på henne. Marsvin kommer i olika storlekar, alla blir inte lika stora ens som vuxna. Enklaste sättet att avgöra om ett marsvin har bra vikt är att känna på det. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Din lilla låter mager, och skulle må bra av lite kompletterande kraftfoder. Om du serverar i två skålar i varsin ände av buren så kan inte den dominanta vakta båda skålarna samtidigt. Jag skulle inte plocka upp ett par gånger om dagen, speciellt inte när de är så rädda. Det som är viktigt är att man absolut inte får jaga runt dem i buren. Det blir de bara räddare av. Då är det bättre att inte plocka upp alls. De kommer bli tama ändå, så småningom. För en del går det fort, andra behöver längre tid. Fungerar det bättre att ta dem ur huset, så gör det.

rickmix
12/1/19, 7:33 AM
#2

Försök dela buren och låt den lilla få vila lite,hon måste få äta ifred och kunna sova utan oro.Dom kan helt plötsligt börja sakna varandra efter ett tag och det går bättre.Men hon ska absolut inte tvingas att vara på helspänn jämt och inte hinna äta.

Ljungåsen
12/1/19, 9:00 AM
#3

#2 Jag anser att dela på marsvinen är någonting man bara gör i absoluta nödfall, om de slåss rejält eller orsakar skador på varandra. Detta eftersom det är otroligt stressande för ett flockdjur att vara ensam. När det "bara" handlar om att den ena dominerar den andra så är det bättre att jobba med det man har och göra miljön bättre för båda - tillsammans. I det här fallet, när det handlar om två honor, så har säkert hormoner en del med saken att göra. En kastrat som sällskap till flickorna brukar vara ett effektivt sätt att få mer harmoni. Jag tycker också att man bör utesluta äggstockscystor innan man gör någonting annat. Det är väldigt vanligt, och kan ge fruktansvärt otrevligt beteende.

Upp till toppen
Annons: