Annons:
Etikettallmänt
Läst 402 ggr
gickan87
11/14/19, 3:40 PM

Bolla funderingar

I början på nästa vecka kommer jag hämta ett marsvinspar (hona + hane) som bott ihop i drygt 8 månader. Inga bebisar hittills. Dem är runt 16 månader gamla, jag blir deras 4:e hem. Det började med att en granne skaffade dem hade dem i runt 2 månader sedan hamnade dem på blocket. Kom till en barnfamilj som tröttnade på dem så dem lämnades vidare till en klasskompis. Nu har även dem tröttnat och grisarna hamnade på blocket igen. Mitt hjärta brast lite när jag såg dem så nu får dem flytta hit. Trots att jag har inköpsstopp på marsvin 😄 Till min fundering, kan det vara så att nån av dem är steril eftersom det inte kommit några bebisar eller är det dem ständiga miljöombyte? Min plan är lite att dem ska få fortsätta bo tillsammans, men bebisar är inte direkt något jag vill ha (även fast dem är underbara 😍). Planer på att kastrera hanen finns, men vill verkligen att dem ska få landa och känna sig hemma på riktigt först. Antar att det bästa är att skilja dem åt, även fast det blir en stress i sig? Hjälp mig bolla tankar och idéer 😊

MVH Erika :)

Annons:
Ljungåsen
11/14/19, 4:56 PM
#1

Först så skulle jag kontrollera att det verkligen är en hane och en hona. Folk har tagit fel förr. Om det är en hane och en hona på riktigt så skulle jag separera dem med en gång. Stressen att vara separerad är ingenting mot den stress honan drabbas av om hon blir dräktig. I hennes ålder, när hon inte haft ungar tidigare, så kan en dräktighet sluta i katastrof. Och slutligen skulle jag låta kastrera hanen så fort som möjligt, så att de kan flytta ihop igen så fort som möjligt. Jag skulle alltså inte prioritera att de får landa först, utan jag skulle prioritera så kort tid som möjligt isär.

gickan87
11/19/19, 8:08 PM
#2

#1 Tack för svar. Det visade sig faktiskt vara en hane och en hona. Dem går nu i samma bur med galler emellan. Hanen kastreras om 2 veckor.

MVH Erika :)

Ljungåsen
11/19/19, 8:35 PM
#3

#2 Jättebra! Vilken tur de har som fick komma till dig.

gickan87
11/19/19, 8:38 PM
#4

#3 Ja, jag kunde verkligen inte låta dem vandra vidare till ytterligare ett hem som kanske skulle tröttnat på dem. Dem är annars i jättefint skick, Lite långa klor bara men inget som inte går att ordna 🙂

MVH Erika :)

Ljungåsen
11/19/19, 8:56 PM
#5

#4 Skönt att de ändå verkar vara i någorlunda gott skick. Alla mina är omplaceringar, och många av dem har det definitivt varit lite sisådär med, men med rätt kost och skötsel (och extra c-vitamin) så brukar de ta sig hyfsat fort. Jag hoppas verkligen att hon inte blivit dräktig. Håller tummarna!

Upp till toppen
Annons: