Annons:
Etikettfoder
Läst 727 ggr
Guldgris
11/20/19, 11:15 PM

Få marsvins unge äta C-vitamin rika grönsaker hur?

Hej jag har köpt en ny liten bäbis på fyra månader i måndags då min älskade äldre hane var tyvärr tvungen att avlivas på grund av sjukdom till den hanen som vart kvar köpte jag Mini akut . Men har märkt att den ny bäbisen som heter Mini inte äter all C-vitamin rika grönsaker. Hur kan man locka igång det tips tack:)

Annons:
Ljungåsen
11/21/19, 6:26 AM
#1

Han är ju väldigt ny hos dig, och då är det inte konstigt att han är lite försiktig även med ätandet. Det brukar komma igång av sig själv när han känner sig lite mer hemma. Grönkål och paprika brukar de flesta marsvin tycka om.

Guldgris
11/21/19, 8:58 AM
#2

Tack för tipset på bra nybörjar grönsaker kommer ihåg att lilla Levi`s gillade persilja prövade lite av varje sort. Men klurigt att komma på i början så gärna tips:)

Ljungåsen
11/21/19, 9:53 AM
#3

Humlans har en rätt bra näringstabell över en del grönsaker. Där kan man se bland annat c-vitamininnehållet, men även kalcium. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Persilja innehåller mycket c-vitamin, men även mycket kalcium. För växande marsvin det inget större problem om man ger persilja i måttlig mängd, så gillar den lille persilja så kan han gott få en stängel eller två per dag. Vuxna marsvin däremot kan drabbas av urinsten om de får för mycket kalcium (eller egentligen om det är en för hög kalcium-fosfor-kvot i maten), så det är klokt att inte ge persilja till den vuxne. Paprika (röd eller gul) är den bästa källan till c-vitamin, just för att den innehåller mycket c-vitamin och förhållandevis lite kalcium. Det är väldigt viktigt att marsvin får det c-vitamin de behöver, och speciellt viktigt är det att växande marsvin får sin c-vitamin. C-vitaminbrist kan ge hemska skador, så det är bra att du bryr dig.

Guldgris
11/21/19, 12:36 PM
#4

Tack för tipsen och bra fakta viste inte alls den fakta om persilja men alltid lär man sig något nytt. Djuren är en stor del av mitt liv så vill att alla skall må bra =

Ljungåsen
11/21/19, 12:55 PM
#5

#4 Jag förstår precis vad du menar med att djuren är en stor del av ens liv. Mina marsvin är oerhört viktiga för mig. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har med egna ögon sett hur illa de kan fara av en felaktig kost, så jag är speciellt intresserad av just lämplig kost för marsvin.

Guldgris
11/25/19, 8:39 PM
#6

Han äter bara persilja än men prövar lite av varje sort än hm knepig liten bäbis märker jag

Annons:
Ljungåsen
11/25/19, 8:58 PM
#7

Vad gillar din äldre för grönsaker? Ofta lär de sig att äta samma som kompisen. När det är konkurrens om maten då blir den genast mer intressant. Testat grönkål? Jag brukar skära den i strimlor, och alla mina älskar grönkål. Eller babyspenat? Det brukar också gå hem. Och paprika förstås. Den röda avlånga varianten (brukar kallas spetspaprika) är lite sötare och alltså lite godare än vanlig.

Guldgris
11/25/19, 11:39 PM
#8

Allt möjligt inte så svåra mina äldre fyra killar även den ha bor med äter gärna allt. Skall testa det i morgon tack för tips gärna mer tips tack får aldrig för många ;)

Ljungåsen
11/27/19, 9:15 AM
#9

Jo, men vilka grönsaker brukar du ge? Olika människor ger väldigt olika, så det är därför jag undrar vad som är "normalt" hemma hos dig. Fler tips på c-vitaminrika grönsaker: Broccoli (stocken brukar vara godare än buketterna) Blomkål (blasten är godast, sedan stocken, sist buketterna) Dill (hög i kalcium) Vitkål (mina äter strimlad bättre än hela blad, oklart varför) Salladskål Manchesallad Savojkål Mangold

Guldgris
12/2/19, 12:24 AM
#10

Vitkål Paprika Blomkål Rödkål Olika typer av kål Samt broccoli både stock o inte Tomat och clementin klyfta som extra gott och då persilja till dom yngre. Samt testar olika till dom Skall testa dill inte kommit på tanken men vet kanske Hampe/ Hampus min äldre gillar det.

Upp till toppen
Annons: