Annons:
Etikettfoder
Läst 569 ggr
C-mac
11/22/19, 9:35 PM

Baskost?

Vad ger ni era marsvin som bas i grönsaksväg? Jag läser allt jag kommer över men tycker mig se en uppmaning att inte ge för mycket av ex kål mm. Är det någon skillnad på vitkål sommartid och vitkål vintertid som man bör tänka på? Menar färsk vitkål. Så undrar nu hur ni planerar ex en vecka får era små? Hö är givetsvis bas nr 1! Det vet jag. Tänker främst på grönsaker nu. Är i startgroparna att bli med marsvin och vill att det ska bli så rätt som möjligt.

Annons:
C-mac
11/22/19, 9:55 PM
#1

Följdfråga: Kan jag driva upp kattgräs inne nu på vintern och ge? Om jag sakta vänjer deras magar först? Kattgräs är ju havre egentligen.

Ljungåsen
11/23/19, 8:47 AM
#2

De kommer älska att få kattgräs! Det går utmärkt att ge. Anledningen till att man vill hålla nere mängden kål är att kål är gasbildande, och en del individer är mer känsliga än andra. De flesta marsvin tål kål mycket bra, men det finns undantag. Om jag frågar mina marsvin så tycker de att färsk vitkål är väldigt mycket godare än den vitkål de får vintertid. Den färska innehåller om er c-vitamin just för att den är färsk. I grönsaksväg får mina grönkål, morot och paprika till frukost nu på vintern. Sommartid får de Kirskål istället för grönkål. Frukosten ser alltid likadan ut. På eftermiddagen varierar jag mer, men typiskt får de någon form av kål (salladskål, vitkål, broccoli, blomkål), någon sorts bladgrönsaker och paprika. Jag väljer grönsaker som ger rejält med c-vitamin. Humlans har en bra näringstabell man kan titta i. På den sidan finns också en massa annan bra information om marsvin och deras behov. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html

Melinda2002
11/28/19, 8:36 PM
#3

Jag brukar ge mina marsvin skivade morötter (med potatisskalare) grönkål, ärtor och havrefras. Jag vet att frysta ärtor är rätt så näringsfattiga och att havre fras egentligen är människomat, men jag ger det ändå. Jag brukade ge vitkål, men det ena marsvinet (Honing) verkade tycka att det blev för starkt. Jag brukade ge hackad morot, men det ena marsvinet (Charlie) satte i halsen och jag behövde klämma honom på bröstet så han fick upp den igen. Mina marsvin får havre fras varje morgon och 1-3 gånger på dagen får de grönsaker. När de får ärtor räknar vi det mest som godis.

Ljungåsen
11/29/19, 7:17 AM
#4

#3 Havrefras är faktiskt direkt olämpligt att ge till marsvin. Det är alldeles för energitätt, och innehåller både socker, salt och fett som marsvinens matsmältningssystem inte mår bra av. Om du absolut vill ge människomat från mataffären så är havregryn eller fyrkornskross mycket bättre alternativ.

[lifebyanki]
12/7/19, 5:02 PM
#5

Mina får väldigt varierat, beror helt på vad mamma köpt hem men dom får broccoli, kål, paprika, tomat, på sommaren får dom såklart gräs och maskrosblad, mina bebisar får även dill väldigt få gånger vi har det här hemma tillsammans med andra örter som dom gärna smaskar lite på. Annat som inte har C-vitamin som dom brukar få är gurka, sallad, morot. Godis är frukt såsom banan, äpple och sen majs lite få gånger

Upp till toppen
Annons: