Annons:
Etikettfoder
Läst 1115 ggr
Mini&Magnolia
2019-11-27 14:03

Mat till marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny på marsvin och kommer få hem två små ungar om ett par veckor som jag och min dotter ska ta hand om tillsammans. Vi har läst på och känner oss ganska så förbereda men har några funderingar kring maten. Någon typ av pellets har jag förstått kan vara bra att ha som tillskott, samt bra kvalite på hö. Men vilken typ av pellets kan ni rekommendera? Och hur ska bra hö se ut? Ser höet på bilden bra ut, eller ska det vara grönare? Känner mig inte helt till freds med att fråga i djuraffären, där föreslog dom någon typ av marsvins blandning och av vad jag läst ska man inte ge det. Utöver det tar jag gärna emot andra tips ni kan ha till nya marsvinsägare :)

Annons:
Ljungåsen
2019-11-27 15:41
#1

Ja, något grönare får höet gärna vara, men annars tycker jag det ser bra ut. Bäst är att köpa hö i småbal, och förvara i papperssäck. Inte i plastsäck. Hö anpassat för häst passar fint för marsvin, så leta efter det. Brukar kunna finnas på Blocket, eller någon lokal butik för lantbruksdjur. Köp inte i zooaffär. Där är det mycket dyrare, och sämre kvalitet. På markanden finns egentligen bara en sorts pellets som är anpassad för marsvin: Oxbow essentials. Övriga, billigare sorter, har en felaktig kalcium-fosfor-kvot och/eller innehåller för lite fibrer. Växande marsvin behöver någon form av kraftfoder, men vill du inte ge pellets så finns det alternativ, se länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Det jag också vill poängtera är vikten av att marsvinen får det c-vitamin de behöver, varje dag. C-vitaminbrist kan ge riktigt hemska skador. Växande marsvin behöver 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn. Några blandade, goda råd. Köp hem Critical Care eller Recovery Plus, och förvara i frysen. Sjuka marsvin slutar ofta äta, och måste då stödmatas. Det räcker med ett antal timmar utan mat så går marsvinet från sjukt till dödssjukt. Lämpliga sprutor att stödmata med kan man få på apoteket. 1 ml-sprutor som används för att ge medicin till barn. Kapa av toppen och slipa till kanten. Se länk nedan för beskrivning av hur man gör. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html Veterinärvårdsförsäkring är bra att ha, annars blir det svindyrt hos veterinären. Agria och Sveland är de bolag som försäkrar marsvin. Och slutligen: etablera en vana att väga marsvinen och skriva upp vikten åtminstone en gång i veckan. Det är på vikten man först märker om någonting är fel, och med marsvin måste man reagera fort för att det ska gå bra. Har man dessutom skrivit upp så har man hela historien. En vanlig hushållsvåg fungerar fint att använda.

Mini&Magnolia
2019-11-27 16:31
#2

Tack för svar :) Pellets är något dom bara ska få en liten mängd per dag? Pluggar på lite om c-vitaminrika grönsaker och tänker lägga upp en matplanering så dom får i sig det dom behöver. Det kanske har skrivits om det här i forumet? Vilka grönsaker som är att rekommendera och mängd?

Ljungåsen
2019-11-27 17:00
#3

Ja, bara en liten mängd pellets. När det gäller grönsaker har Humlans skrivit en del, där finns även en näringstabell. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html Är du bekväm med engelska finns enorma mängder information på guinealynx, inklusive en excelkalkulator för att beräkna både c-vitamin och kalcium-fosfor-kvot. https://www.guinealynx.info/chart.html Paprika är en riktigt bra, c-vitaminrik grönsak. Även olika sorters kål.

Mini&Magnolia
2019-11-27 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Då ska jag kika på den sidan 👍 Vi bygger en stor hage som ska ha fleece som botten, och tänkte ha spån/strö i buren. Är detta en bra variant?

Ljungåsen
2019-11-27 17:52
#5

Hampaströ har god uppsugningsförmåga, men kan upplevas som lite hårt. Priset till den du länkade på zooplus är dessutom hysteriskt högt. Granngården säljer hampaströ till mycket bättre pris. https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg/p/1199432 Bästa ströet till marsvin tycker jag är easyströ (värmebehandlad hackad halm). Det är mjukare än hampaströ, och suger upp nästan lika bra. Kan vara lite besvärligt att få tag på dock. Djur&Natur-butiker brukar ha. http://www.djuronatur.se/s/hast/stroprodukter

91Marran
2019-11-27 18:26
#6

Mvh
Mig

Annons:
Lillyrod
2019-11-27 18:26
#7

Lättströ från Granngården är jättebra strö men jag tycker det är för dyrt. Nu kör jag med YesBox Lantbruksströ. Det är finare än kutterspån men inte så smått som sågspån så de får det i näsan. 

Suger upp jättebra och dammar minimalt. Priset är väldigt humant också : )

https://www.granngarden.se/kutterspan-lantbruksstro-yesbox-hemleverans/p/1250883

Nu behöver man inte köpa pallvis och med hemleverans utan man kan köpa en bal åt gången i butiken.

Mini&Magnolia
2019-11-29 19:16
#8

Tack för alla bra tips :) Det är mycket att ta reda på vad gäller deras mat, står så himla olika på olika sidor. Vissa tipsar om bra sort av pellets och andra skriver att man mer eller mindre dödar dom om man ger pellets. Bra marsvin kommer alltså vara ungar när dom kommer. Två honor. Om jag vill ge dom en bra start i livet och bra matvanor, vad bör jag ge dom utöver hö? Skippa pellets helt? Ungefär hur mycket grönsaker per dag, 1 dl eller mer/mindre? Kan ni ge exempel på hur ni utfodrar era? :)

Lillyrod
2019-11-29 19:28
#9

Jag ger inte pellets utan en egen blandad foderblandning. Fyrkornskross, röda linser, fullkornshavregryn, pumpafrön och solrosfrön. De två sistnämnda bara lite grann. 

Ca 2 msk på  tre marsvin per dag av blandningen.

Massor av hö och sen grönsaker med bra c-vitaminhalt. Grönsaker mäter jag inte utan de får av det jag har. Kål av alla slag är bas och sen paprika. Morötter och andra godsaker blandar jag me det andra. Just nu har mina fått för sig att vitkål är oätligt så jag försöker återinföra det i daglig basis 🙂

Ljungåsen
2019-11-29 20:36
#10

#8 Det finns nog lika många åsikter om vad som är bäst marsvinsmat som det finns marsvinsägare, tror jag. Sedan är skillnaden väldigt stor om man läser på svenska sidor jämfört med amerikanska. Här i Sverige är det inte konstigt att inte ge pellets. Bland de jag känner i verkligheten som har marsvin så är det ingen som ger pellets till alla sina marsvin dagligen i alla fall. Mina marsvin (jag har tio stycken: två pojkpar och en liten flock) får kornkross som kraftfoder. Ungefär en matsked per marsvin och dygn. Ena pojkparet får dessutom lite pellets, ca en tesked att dela på. Alla får enstaka ärtplättar som jag handmatar. Min kastrat som är gammal och har svårt att hålla vikten får fler än alla andra. Om jag bara hade haft två unga marsvin så hade jag gett fiberhavregryn toppade med lite bra pellets som kraftfoder. Sedan hade jag fasat ur pelletsen när de vuxit klart, vid 12-18 månaders ålder. Mina marsvin är alla vuxna eller nästan vuxna och får runt en och en halv deciliter blandade grönsaker per dygn. Yngre marsvin, som väger betydligt mindre, ska förstås ha en mindre mängd så att det får plats ordentligt med hö i magen.

Ljungåsen
2019-11-30 17:08
#12

#11 Ja, det där är fiberhavregryn. Finns av en massa olika fabrikat. Själv undviker jag produkter från Saltå kvarn eftersom de drivs av antoposoferna i Järna, och den verksamheten vill jag inte stödja. Skulle börja med kanske en tesked per marsvin och dygn, helst utspritt i höet och inte i skål. Plus enstaka pellets. Sedan får marsvinens viktuppgång styra om det behöver ökas eller minskas.

Lillyrod
2019-11-30 17:20
#13

#12 Utveckla gärna det där med Saltå kvarn. I PM om du vill. Jag köper deras produkter ibland och vill gärna veta 🙂

Annons:
Ljungåsen
2019-11-30 18:58
#14

#13 Jag skickar ett PM, så går vi inte alldeles OT.

Mini&Magnolia
2019-12-28 15:17
#15

Hur ser detta ut? Lagom mix av grönt? Det kommer vara 3 marsvin som kommer hem nu i veckan, varav 2 är ungar. Lagom mängd för 3 st, 1 dl var per måltid? 🤔 Grönkål Paprika Broccoli Morötter Rödbetor Rotselleri Kålrot Basilika Vitkål Frön: Alfalfagroddar Kattgräs Måndag Frukost: broccoli, paprika, grönkål Middag: rotselleri, grönkål, vitkål Tisdag Frukost: broccoli, vitkål, grönkål Middag: broccoli, paprika, grönkål Onsdag Frukost: broccoli, paprika, grönkål Middag: rotselleri, paprika, grönkål Torsdag Frukost: broccoli, vitkål , rödbeta Middag: broccoli, paprika, grönkål Fredag Frukost: broccoli, gurka, rödbeta Middag: Kålrot, morot, paprika Lördag Frukost: broccoli, morot, paprika Middag: Kålrot, gurka, paprika Söndag Frukost: vitkål , paprika, grönkål Middag: broccoli, grönkål, rotselleri

Ljungåsen
2019-12-28 15:47
#16

Mina vuxna marsvin får ungefär en och en halv deciliter blandade grönsaker var per dygn, fördelade på två mål. Per mål blir det alltså en knapp deciliter per marsvin. Till en vuxen och två ungar skulle jag ge ungefär lika mycket som till två vuxna. Lite mindre i början när de unga är små. Varken rotselleri, kålrot eller rödbetor ingår i mina marsvins diet. Inte heller får de lika mycket kål som du har i din lista. Speciellt inte ena pojkparet, där den ena haft problem med gaser (extremt smärtsamt). Kål är gasbildande. Tipsar om guinealynx excelkalkulator. https://www.guinealynx.info/calculator.xls Där kan du mata in vikt på olika sorters grönsaker och få ut både information om c-vitamininnehåll och kalcium-fosfor-kvot. Vuxna marsvin bör ligga på runt 1,5 i kvot, ungar bör ligga något högre. När jag har en liten så brukar jag tillgodose det extra behovet av kalcium med att ge den lille en stjälk persilja om dagen. För övrigt får den mat anpassad för vuxna marsvin.

Lillyrod
2019-12-28 16:26
#17

Mina får inte ens hälften av allt på den listan 😉

Ger mina spetskål eller vitkål. Paprika. Persilja en gång ibland. Morot eller äpple som godis och då bara några bitar var. Aubergine är mina tokiga i så det kan de få en liten bit någon gång när jag har det hemma. 

De får bara en grönsak varje gång. Någon gång kan de få en skål med blandade godsaker mest för att det är roligt att studera vad de väljer först osv.

 På morgonen kan de få dela på en halv paprika, de är 3 stycken vuxna. 

På kvällen får de kål av någon typ men oftast spetskål. Om jag är ledig och hemma så kan de få något gott mitt på dagen som en bit morot, en bit gurka eller en klyfta äpple. Ger jag mer äter de inte upp utan det blir liggande. Dessutom ska de ju inte äta sig mätta på grönsaker utan de ska tugga hö lite för jämnan 🙂

Det behövs så lite grönsaker för att de ska få tillräckligt med c-vitamin. Man lär sig under tiden.

Lycka till med grisarna!

Mini&Magnolia
2019-12-28 16:42
#18

Tack för tips! :) Ska fila vidare på min lista och skära lite i den.

Upp till toppen
Annons: