Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 375 ggr
Mosesbilly
2019-11-27 17:52

Hjälp mitt marsvin har ont!

Hejsan jag skulle uppskatta all hjälp från kunniga!! En av mina marsvinshanar har troligen väldigt ont. Han har alltid ogillat att bli rörd baktill (slutet av ryggen och baken) men idag var det verkligen som han lider av grov smärta när jag klappa han baktill. Skulle klippa honom då han är väldigt långhårig och när jag skulle klippa håret på ryggslutet/bakdelen hoppa han till. Han bitts och nafsas och vägrar bli rörd baktill. Han har helt klart ont. Vart och varför är nu frågan. Vid minsta beröring av bakdelen reagerar han. Till och med när jag bara rör pälsen. Antigen har han ont i huden på nått vis men då endast den bakre halvan av kroppen, eller är det något i magen eller ryggraden? Någon som känner igen detta eller har idéer om vad det kan va? Tacksam för svar snabbt då jag är väldigt orolig. ❤️

Annons:
Mosesbilly
2019-11-27 17:57
#1

Han har aptit som vanligt och verkar inte ha ont när han rör sig! Men så fort man rör honom baktill hoppar han till och/eller bits

Ljungåsen
2019-11-27 18:13
#2

Svamp i pälsbotten kan ge de symptomen. Då brukar pälsen lossna med en hudflaga i änden om man försiktigt drar i den. Se bild i länken nedan. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html Marsvinsskabb är ett annat alternativ. De behöver inte klia sig massor för att ha skabb. Ett tredje alternativ är en smutsig och irriterad talgkörtel. När gjorde du rent den senast? Alla tre alternativen orsakar ömhet i skinnet, som kan få marsvinet att bete sig som du beskriver. Svamp ska man inte ge sig på att behandla själv om man inte vet precis vad man gör. Skabb kräver ett veterinärbesök och medicin för att bli bra. Talgkörteln kan man göra rent själv, men om han har skabb och/eller svamp så kommer det vara väldigt obehagligt för honom att bada, och han kan reagera rätt våldsamt. Rekommenderar ett veterinärbesök.

Upp till toppen
Annons: