Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1265 ggr
91Marran
12/22/19, 5:37 PM

Desperat efter en hane

Hej! Min ena hane har dött och nu finns det bara en kvar här hemma. Söker en i Kalmarområdet, Växjö, Alvesta, Karlskrona. Andra områden kan kanske vara intressanta de med. Söker endast en då buren är för liten för tre. Hanar trivs väl inte som tre? Även i en stor bur? Har lagt ut annons på FB, kollar blocket och har hört av mig till en 4h gård. Mejlat en uppfödare i Karlskrona. Vad mer kan jag göra? Tack för hjälp! / Desperat ägare

Mvh
Mig

Annons:
Ljungåsen
12/22/19, 6:18 PM
#1

Du har helt rätt i att hanar vill bo två stycken tillsammans. Tre hanar leder till bråk och elände, oavsett hur stor bur de har. Det är alltså en dum idé. Håll koll på din ensamme så att han inte blir deprimerad. Sysselsätt dig lite extra med honom, muta med sånt han tycker är jättegott och håll koll på vikten och att han beter sig som han brukar. Det kan vara klokt att väga dagligen nu. Är han någorlunda ung så kan det kanske vara klokt att överväga en kastrering. Då kan han få två flickvänner sedan, och du slipper jaga kompis i panik nästa gång någon dör för dig. Jag hoppas du hittar någon snart.

91Marran
12/22/19, 6:25 PM
#2

Tack! Jag hade honom uppe innan en bra stund. Ska se vad jag hittar för gott. Han är född 2015 tror jag, så det för sent för en kastrering kanske? Måste skaffa en större bur om jag skaffar två honor till.

Mvh
Mig

91Marran
12/22/19, 6:27 PM
#3

Jag bor i fel ände av landet när det gäller djur. Hoppas på det bästa att jag snart hittar någon. Ska ringa djuraffären och fråga vilken uppfödare de tar in sina marsvin från i morgon.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/22/19, 7:02 PM
#4

Är han född 2015 så skulle kastrering inte vara mitt förstahandsval. Det hade varit en annan sak om han var två år. Eller tre. Nu är han mellan fyra och fem, och alltså en äldre herre. Jag skulle aldrig handla marsvin i zooaffär.

91Marran
12/22/19, 7:04 PM
#5

Tänkte bara höra vilken uppfödare de tar in ifrån och sen kontakta den. Så det blir från en uppfödare och inte djuraffär.

Mvh
Mig

Lillyrod
12/22/19, 7:30 PM
#6

De allra flesta djuraffärer tar från sk uppfödare ute i Europa. Jättelika anläggningar med djur som får ungar tills de står och dör. Man ska aldrig köpa djur från en djuraffär. Inte heller från någon som säljer sina djur till en djuraffär.

Om det var Karlskrona marsvin som du pratade med så rekommenderar jag henne framför djuraffär. Min Gizmo kommer därifrån. Hon tar väl hand om sina djur.

Annons:
91Marran
12/22/19, 7:39 PM
#7

Djuraffären tar in kaniner från en lokal uppfödare som också har marsvin. De visste inte hur djuren har det hos uppfödaren men att jag skulle se efter själv. Fick höra det sist jag letade efter marsvin. Har dock inte kollat upp det. Det är sista steget om jag verkligen inte får tag i någon. Mejlat Karlskrona marsvin men inte fått något svar. Hon har inte varit på hemsidan på några månader så får försöka hitta henne på FB. Jag tror att min omplacering som dog nu kommer där ifrån från början.

Mvh
Mig

Lillyrod
12/22/19, 8:51 PM
#8

På FB svarar hon med en gång. Jag har pratat med henne där men det var ett tag sen.

91Marran
12/22/19, 8:56 PM
#9

Kontaktar henne där i morgon då. Lite för sent nu. Hittade hennes sida.

Mvh
Mig

91Marran
12/23/19, 8:51 PM
#10

Hittade en flera timmar bort. Hon hade en grupp på fyra unga marsvin. Ska dit på fredag och hämta en. Längtar så. Tanken var torsdag, men jag kan inte köra så långt själv. Så på fredag möter jag upp sambon med tåget. Så kör han mig resten av biten dit och hem. Hoppas att jag klickar med den det blir, eller att jag får välja. :)

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/23/19, 9:32 PM
#11

Så bra att det verkar ordna sig med ny kompis. Om den du ska hämta är en liten unge så skulle jag ta med den vuxne så att de kan åka tillsammans i transportlådan hem. Det kan vara väldigt stressande för en liten att åka ensam. Ytterligare en fördel är att de bondar med varandra under tiden de transporteras hem. Ha ordentligt med hö i transporten, och ta med ett antal gurkskivor som du kan ge så att de får i sig vätska också.

91Marran
12/23/19, 11:26 PM
#12

Sambon funderar på att bygga en större bur. Hur hög bör den vara? Alla bokhyllor är så låga kändes det som. Det marsvinet som dog hoppade ur buren vi har nu. Vet inte hur hög den är dock. Han kommer nog att bygga en bur från grunden tror jag.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/24/19, 6:23 AM
#13

Mina lådor är 30 eller 35 cm höga. Än har ingen hoppat ut.

Annons:
Lillyrod
12/24/19, 6:25 AM
#14

Min bokhyllebur är 40 hög. Den är gjord av en Bestå bokhylla från Ikea. Det är bra med lite höjd när det kommer hundar på besök. De behöver inte se varandra : )

91Marran
12/26/19, 6:59 PM
#15

Imorgon åker vi och hämtar en ny kompis. Längtar så. :)

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/26/19, 7:28 PM
#16

Hoppas det går jättebra alltihop och att de kommer tycka mycket om varandra. Hur gammal är den nya kompisen?

91Marran
12/26/19, 8:36 PM
#17

Den ska vara väldigt ung. Går i en grupp med flera hanar. Hoppas att jag får välja.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/26/19, 9:53 PM
#18

Då upprepar jag vad jag sa i #11. Ta med din hane så att lillkillen får sällskap i transporten hem, och slipper åka ensam. Då kan du bara släppa in båda pojkarna i buren sen när du kommer hem, och så är introduktionen klar.

91Marran
12/27/19, 2:35 PM
#19

Jag valde den som hon ville ha kvar. Han är korthårig och av en ovanlig färg. Man såg på henne att hon ville ha kvar den. Hon tyckte att jag skulle ta en svart långhårig skyggt marsvin. Den jag valde var lugn och fin. Den var badad innan vi kom, men klorna var lite långa sa hon. Färgen var något med lilac i början. Hon var osäker själv på namnet, men det var väldigt långt.

Mvh
Mig

91Marran
12/27/19, 2:56 PM
#20

Hon hade en liten väldigt liten kartong som de var i när jag fick titta på dem. De var tre stycken att välja på.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
12/27/19, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Beethoven och Mozart ihop.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/27/19, 4:54 PM
#22

Jättesöta! Jag hoppas att Mozart blir en riktigt bra "pappa" till lille Beethoven.

Lillyrod
12/27/19, 5:45 PM
#23

Var det på Karlskrona marsvin?

91Marran
12/27/19, 7:03 PM
#24

Nä hos en i Eksjö. Hon har varit uppfödare. Hon ville inte släppa den jag köpte men hon gav med sig. Man såg att hon blev ledsen när vi var där. Hon ville nog kunnat behålla dem alla. Hon tyckte att jag skulle ta en enligt henne väldigt rädd marsvin. Men jag fastnade inte för den och så var den långhår och det vill jag inte ha.

Mvh
Mig

91Marran
12/27/19, 7:04 PM
#25

Han är rödögd

Mvh
Mig

Lillyrod
12/27/19, 7:16 PM
#26

Jag tänkte väl det : ) Det lät inte som personen som har Karlskrona marsvin.

91Marran
12/27/19, 10:28 PM
#27

Vilken fart han har. Borde skaffa en större bur nästa år. Sambon pratade om att byggda en, men det var när vi pratade om fler marsvin ihop. När hamstern har dött så får vi gått om plats för en större bur.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
12/28/19, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Beethoven

Mvh
Mig

91Marran
12/29/19, 5:01 PM
#29

Mozart verkar sakna marsvinet som dog.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/29/19, 5:51 PM
#30

Det är alltid en omställningsperiod när man förlorar en vän och får en ny. Det brukar reda upp sig rätt snart.

91Marran
12/29/19, 5:56 PM
#31

Får hoppas på det. Hade honom ute i min famn en bra stund innan.

Mvh
Mig

91Marran
12/29/19, 5:57 PM
#32

Någon som vet vad hans färg heter?

Mvh
Mig

91Marran
12/29/19, 8:53 PM
#33

Har haft ute Beethoven två gånger idag i min famn. Han blev rädd ibland men annars så gick det bra.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/30/19, 7:06 AM
#34

När jag har en liten brukar jag undvika att plocka upp i början, så att han hinner bo in sig lite först innan jag börjar. När jag sen börjar plocka upp så gör jag alltid det tillsammans med den vuxne, för trygghetens skull.

Annons:
91Marran
12/30/19, 5:42 PM
#35

Mozart blir "rädd" när man tar upp honom så han stressar Beethoven. Så ska låta de vara någon dag.

Mvh
Mig

Ljungåsen
12/31/19, 3:01 PM
#36

Man måste ju faktiskt inte plocka upp dem om de inte vill. Jag har några som är hur tama som helst i lådan, men inte alls uppskattar att komma upp i knät. De slipper.

91Marran
12/31/19, 3:36 PM
#37

Han är tam utanför buren, men vill helst inte att man rör honom i buren eller tar upp honom.

Mvh
Mig

91Marran
12/31/19, 3:37 PM
#38

Man får röra honom ibland, när han är på det humöret.

Mvh
Mig

Schhh
1/3/20, 12:57 PM
#39

Jag kan varmt rekommendera att börja träna honom att hoppa upp i ditt knä självmant om det går, alltså locka med grönsaker. Det är väldigt praktiskt att kunna. Jag brukar inte ta på marsvin i onödan eller när de inte vill, men genom att mata samtidigt som man rör vid dem kan man få dem att associera beröring med något positivt. Prova det nu medan han är liten :-)

91Marran
2/1/20, 6:20 PM
#40

Beethoven är inte ett dugg lugnare. Han har ett superstort hus, ett i "vanligare" storlek och en tunnel. Fick tipset om att inte ha gömställen, men sambon tycker att det känns elakt och det kan jag hålla med om lite. Det mindre huset är gjort för att tugga på så det är snart borta. Mozart börjat bli sig själv igen sakta men säkert.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/1/20, 6:28 PM
#41

Det är inte bara elakt att ta bort gömställena, det är olagligt. Enligt djurskyddslagen så måste marsvin ha gömställen, och det är någonting som de verkligen behöver för att må bra. Det är en myt att de blir tama enklare utan gömställen. Snarare är det precis tvärtom. Ett marsvin utan gömställenn blir stressat, och kan verka lugnt fastän det i själva verket är paralyserat av skräck. Bästa sortens gömställen är barnpallar i plast. Där känner de sig trygga, samtidigt som vi människor lätt kan se dem - och de oss.

Annons:
91Marran
2/2/20, 8:04 PM
#42

Mozart börjar bli sig själv igen. Han tiggde knäckebröd i går.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/2/20, 8:14 PM
#43

Så skönt att han börjar bli sig själv. Det är en omställning att förlora sin vän och få en ny. Olika marsvin påverkas olika mycket.

91Marran
2/2/20, 8:50 PM
#44

Hade jag parat ihop honom med en vuxnare och tryggare marsvin så hade det gått fortare. Typ som när Eddie (han som dog) flyttade in. Då gick det fortare att återhämta sig. Tog bara några dagar. Uppfödaren jag kontaktade nu rekommenderade en unge och att den skulle vara tam, social och inte bitas. Han bitts inte, men resten kan hon ta tillbaka. Hon ville sälja mig den skyggaste ungen, men jag sa nej. Beethoven är jätterädd och stissig fortfarande, men det släpper väl om några månader till. Ville ha räddat alla djur hon hade, men jag kunde inte.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/2/20, 9:58 PM
#45

Oftast så är det betydligt enklare att sätta ihop en vuxen hane med en unge, än att sätta ihop honom med en annan vuxen, så just den rekommendationen är inte så konstig. Jag har haft många marsvin som varit ohanterade och jätterädda när de kommit hit. De har blivit tama allihop, men det har tagit olika lång tid.

Upp till toppen
Annons: