Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1050 ggr
Twix741
12/24/19, 12:15 AM

Marsvinsbur

Hej! Jag har funderat på att skaffa marsvin och har lite frågor gällande burar. Just nu bor min guldhamster i en Living world eco habitat som är 118x78cm, skulle den kunna funka till två eller tre marsvin? Annars har jag sett folk som byggt egna burar som ser ut som små hagar, vad har man för spån då och vart köper man det? Och annars, vilka burar rekommenderar ni?

Annons:
Ljungåsen
12/24/19, 6:36 AM
#1

Jag skulle inte ha två marsvin på en mindre yta än 140*70 cm, så jag tycker din bur är alldeles för liten. Bur som ser ut som en hage, menar du en c&c? Där är botten som ett tråg, så det funkar med vanligt spån om man vill ha det. https://candcguineapigcages.co.uk/standard-cages/ Mina marsvin bor i hemmabyggda lådor, av typen bokhyllebur.

Twix741
1/5/20, 2:18 AM
#2

Aa det var nog c&c jag menade #1 Tack! Får kolla på lite bokhyllor sen men är inte speciellt händig av mig :)

Schhh
1/5/20, 5:54 PM
#3

Så stort som möjligt är alltid bäst.

Lona
1/8/20, 8:23 PM
#4

#1, Vad smarta de såg ut! Är de bra? (Säger jag som inte ska ha några marsvin…*host*.☺️)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
1/8/20, 9:12 PM
#5

#4 Jag tror nog c&c-burarna fungerar alldeles utmärkt. De skapades som en proteströrelse mot de alltför dyra, alltför små vanliga köpeburarna - och de ger mycket mer yta för mycket mindre pengar. Jag ser två nackdelar. Dels så har de galler, och det tycker jag är rätt så fult (och inte så bra om man får en gallergnagare), och dels så är de gjorda för att stå på golvet. Jag, som inte är jätteung, vill gärna ha marsvinen i mer bekväm arbetshöjd. Länkar till ett gammalt blogginlägg som visar några av mina lådor, så får du en hum om vad man kan ha istället. https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Amasone
1/28/20, 10:36 AM
#6

Som någon skrev, ju större bur desto bättre, men jag tycker absolut att du kan ha två eller tre marsvin i buren du beskriver. Bara se till att de har tillräckligt med saker att göra, som tunnlar och hus, och låta de springa av sig på golvet så ofta som möjligt, eller i en utebur på gräs om sommaren. 

Som alternativ till spån kan man ha t.ex. vaxduk och filtar ovanpå. Oavsett underlag är det viktigt att det inte är för hårt, då kan marsvinen få problem med förhårdnader på tassarna. Jag kör med ett tjockt lager spån i en del av buren, och en annan del där jag har handdukar (lättare att få bort spån och hår från än fleece, men luktar mer, blir fuktigt av kisset och ska alltså tvättas oftare). Under handdukarna, som inte gör det tillräckligt mjukt, har jag en typ av lurvig och fluffig fleece som man ofta använder till hundar. Den köps i bitar som man sen själv kan klippa till och har gummilister på undersidan så den inte glider runt.

Annons:
Ljungåsen
1/28/20, 12:20 PM
#7

#6 Är det vetbed du menar när du skriver fluffig fleece med gummibaksida? Det har jag i mina lådor. Stallpellets under som absorberande lager, och vetbed ovanpå. Kisset rinner rakt igenom, så ytan hålls torr.

_Mino_
1/28/20, 3:31 PM
#8

2 skulle jag väl säga fungerar om du tar ut dom på golvet regelbundet men rekommenderar större, har 3 stycken och dom bor på en yta som är 238 cm (på längden) Vill såklart ge dom mer yta men har tyvärr inte plats för tillfället

UlrikaD
2/6/20, 9:34 PM
#9

#5 Har inte haft marsvin på massa år men måste bara säga hur smart jag tycker tiggpinnen är!!❤

Ljungåsen
2/7/20, 5:59 AM
#10

#9 Ja, visst är den?

Upp till toppen
Annons: