Boende & inredning

Marsvinsbur

2019-12-24 00:15 #0 av: Thelma741

Hej! Jag har funderat på att skaffa marsvin och har lite frågor gällande burar. Just nu bor min guldhamster i en Living world eco habitat som är 118x78cm, skulle den kunna funka till två eller tre marsvin? Annars har jag sett folk som byggt egna burar som ser ut som små hagar, vad har man för spån då och vart köper man det? Och annars, vilka burar rekommenderar ni?

Anmäl
2019-12-24 06:36 #1 av: Ljungåsen

Jag skulle inte ha två marsvin på en mindre yta än 140*70 cm, så jag tycker din bur är alldeles för liten.

Bur som ser ut som en hage, menar du en c&c? Där är botten som ett tråg, så det funkar med vanligt spån om man vill ha det.

https://candcguineapigcages.co.uk/standard-cages/

Mina marsvin bor i hemmabyggda lådor, av typen bokhyllebur.

Anmäl
2020-01-05 02:18 #2 av: Thelma741

Aa det var nog c&c jag menade #1 Tack! Får kolla på lite bokhyllor sen men är inte speciellt händig av mig :)

Anmäl
2020-01-05 17:54 #3 av: Schhh

Så stort som möjligt är alltid bäst. 

Anmäl
2020-01-08 20:23 #4 av: Lona

#1, Vad smarta de såg ut! Är de bra? (Säger jag som inte ska ha några marsvin...*host*.☺️)

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2020-01-08 21:12 #5 av: Ljungåsen

#4 Jag tror nog c&c-burarna fungerar alldeles utmärkt. De skapades som en proteströrelse mot de alltför dyra, alltför små vanliga köpeburarna - och de ger mycket mer yta för mycket mindre pengar.

Jag ser två nackdelar. Dels så har de galler, och det tycker jag är rätt så fult (och inte så bra om man får en gallergnagare), och dels så är de gjorda för att stå på golvet. Jag, som inte är jätteung, vill gärna ha marsvinen i mer bekväm arbetshöjd.

Länkar till ett gammalt blogginlägg som visar några av mina lådor, så får du en hum om vad man kan ha istället.

https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.