Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 710 ggr
musse_lusse
12/26/19, 12:59 PM

Avbiten päls?

Jag har sett några gånger att mitt ena marsvin Cookie biter på mitt andra långhåriga marsvin Unni's päls. Innan såg man inte det utan hennes päls växte på normalt. Men nu börjar man se det, pälsen är kort på sidan men längre upptill. Jag tänker också på Cookie, hon måste ju ha hårknutar i magen. Bör jag söka upp detta och finns det något jag kan göra åt? Har tvättat de båda nyligen men de fortsätter ändå. Cookie är högre rang än Unni om det skulle vara till hjälp, de är bra överens annars och är lyckliga skulle jag säga.

Tacksam för svar!

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Ljungåsen
12/26/19, 2:06 PM
#1

Det kallas för barbering, och är någonting som en del marsvin ägnar sig åt. Ofta är det långhåriga marsvin som blir utsatta. Det finns olika teorier om varför marsvin barberar. Det kan bero på stress, sysselsättningsbrist, eller dominans, men i en del fall verkar det mest vara en dålig vana. Det är ruskigt svårt att få marsvin som börjat barbera att sluta. Bästa rådet jag sett är att klippa pälsen på offret riktigt kort, så att barberaren inte frestas lika mycket. En bra länk i ämnet. https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/barbering-eating-hair.132650/

musse_lusse
12/26/19, 5:19 PM
#2

#1 Tack så jättemycket! Länken funkar däremot inte :/

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Lillyrod
12/26/19, 6:55 PM
#3

Jo den funkar : )

Ljungåsen
12/26/19, 6:57 PM
#4

#2 Den fungerar för mig, både på plattan och på telefonen.

Upp till toppen
Annons: